T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin fiziksel etkinlikler için ısınma, hazırlık ve nefes çalışmaları yapmaları, yer değiştirme ve dengeleme hareketlerini sergileyebilmeleri, nesne kontrolü gerektiren hareketleri gözlemleyebilmeleri ve sağlıklı beslenmenin önemini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
34
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.2. Gözlemleme

Eğilimler

E1.2. Bağımsızlık, E3.1. Muhakeme, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D11. Özgürlük, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D17. Tasarruf, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik, Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.3.1.1. Isınma ve hazırlık çalışmalarına katılabilme
a) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarına katılma ihtiyacını fark eder.
b) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında düzeyini geliştirmek için plan yapar.
c) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarını yaptığı plana uygun olarak uygular.
BOM.3.1.2. Nefes çalışmaları yapabilme
BOM.3.1.3. Yer değiştirme hareketlerini artan bir doğrulukla sergileyebilme
a) Yer değiştirme hareketlerini algılar.
b) Yer değiştirme hareketlerinin basamaklarını gösterir.
c) Yer değiştirme hareketlerini uygular.
BOM.3.1.4. Dengeleme hareketlerini artan bir doğrulukla sergileyebilme
a) Dengeleme hareketlerini algılar.
b) Dengeleme hareketlerinin basamaklarını gösterir.
c) Dengeleme hareketlerini uygular.
BOM.3.1.5. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri gözlemleyebilme
a) Nesne kontrolü gerektiren hareketleri gözlemleyerek belirler.
b) Nesne kontrolü gerektiren hareketleri gözlemleyerek veri toplar.
c) Nesne kontrolü gerektiren hareketlerin nasıl yapıldığını duyuları aracılığıyla kaydeder.
BOM.3.1.6. Sağlıklı beslenmenin önemini açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Hareket
Sağlıklı Beslenme

Anahtar Kavramlar

beslenme piramidi, dengeleme, fiziksel etkinlik, hareket, ısınma, nefes, nesne
kontrolü, oyun, sağlık, sağlıklı beslenme, yer değiştirme 

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu ve çalışma kâğıdı kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilerin yer değiştirme, dengeleme ve nesne kontrolü gerektiren hareketlerle ilgili bilgilerini yansıtmasına ilişkin performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere sağlıklı ve sağlıksız besinlerle ilgili çalışma kâğıdı verilebilir. Çalışma kâğıdının değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmaları ile nefes çalışmaları yapabildiği, işaretler yoluyla konumunu belirleyebildiği, yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapabildiği, oyun ve fiziksel etkinliklere katılmanın sağlık açısından önemini bildiği kabul edilir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmaları ile nefes çalışmaları yapabildiği, işaretler yoluyla konumunu belirleyebildiği, yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapabildiği gözlemlenebilir. Öğrencilere sorular sorularak oyun ve fiziksel etkinliklere katılmanın sağlık açısından önemi hakkındaki bilgileri değerlendirilebilir. 

Köprü Kurma

Öğrencilerden temel bedensel hareketlere yönelik becerileri kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri istenebilir. Öğrencilere günlük yaşamda farkında olmadan yaptıkları nefes çalışmalarının neler olabileceği sorularak nefes çalışmaları ile ilişki kurmaları sağlanabilir. Öğrencilere fiziksel aktivitelere katıldıklarında ve oyun oynadıklarında nasıl hissettikleri sorulur. Öğrencilere günlük yaşamlarında nasıl beslendikleri ile ilgili sorular sorularak örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.3.1.1
Isınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi neden gerekli olduğu sorusu sorulur. Öğrencilerin deneyimlerinden yola çıkarak bu çalışmaların neden yapılacağı ile ilgili bilgi ihtiyacını fark etmesi sağlanır (OB1). Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarına ilişkin örnek vermeleri istenir. Görsel ve dijital materyallerden yararlanarak örnekler çoğaltılır. Çevresinde gördüğü ve yaşantılarından edindiği bilgileri açık şekilde ifade etmesi sağlanır (E3.5). Öğrencilerin düşüncelerini özgürce tartışıp ifade edebileceği ortamlar oluşturulur (E1.2, D11.2, SDB2.1). Öğrencilere düşüncelerini ifade ederken nazik ve saygılı olması ayrıca özenli ve yapıcı bir dil kullanması gerektiği hatırlatılır (D14.1, SDB3.3). Öğrencilerden ısınma ve derse hazırlık çalışmaları yaptırmak ve düzeylerini geliştirmek için odaklanarak bir plan yapmaları istenir (E3.2). Öğrenciler gruplara ayrılır. Oluşturulan grupların iş birliği içinde yaptıkları planı uygulamaları sağlanır (SDB2.2, D20.3). Grupların grup lideri seçmesi istenir (BEOSAB9). Grup liderinden kendi grubuna yapılan planı uygulatması istenir. Çalışmalar grup lideri değiştirilerek tekrarlanır. Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu
kullanılabilir.
BOM.3.1.2
Bir öykü veya masaldan yararlanarak nefes çalışmalarına örnek verilir. Öğrencilerden deneyimlerini gözden geçirerek nefes çalışmalarına eşlik etmeleri istenir. Çevresinde duyduğu canlı ve cansız varlıkların seslerini nefes çalışmalarında kullanmaları istenir. Öğrencilerin nefes çalışmaları ile ilgili deneyimlerini müzik ve spor çalışmalarında uygulayarak değerlendirmesi ve kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik çalışmalar yapması sağlanır (SDB1.2, E3.3). Öğrencilerin bu çıkarımlarını değerlendirebileceği ortamlar oluşturulur (OB9). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması beklenir (D3.4). Yapılan çalışmaların değerlendirilmesinde gözlem formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir. 

BOM.3.1.3
Yer değiştirme hareketlerine (yürüme, koşma, atlama, sıçrama, adım al sek, galop kayma, yuvarlanma, tırmanma) önce yavaş, sonra orta hızda ve son olarak hızlı bir müzik eşliğinde örnek verilir. Öğrencilerin odaklanarak hareketleri algılaması bekleni  (E3.2). Öğrencilerden yer değiştirme hareketlerinin basamaklarını göstermeleri istenir. Öğrencilerin hareketleri artan bir doğrulukla uygulaması sağlanır (E3.1). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması, yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D3.4, D13.2). Öğrencilere yer değiştirme hareketlerini uygulayabilecekleri performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.1.4
Dengeleme hareketlerine (eğilme, esnetme, dönme-salınım, ağırlık aktarımı, atlamakonma, başlama-durma, statik-dinamik denge, duruş, oturuş, itme, çekme) müzik eşliğinde müziğin ritmine uygun olarak örnek verilir (BEOSAB5). Öğrencilerin odaklanarak hareketleri algılaması beklenir (E3.2). Öğrencilerden dengeleme hareketlerinin basamaklarını göstermeleri istenir. Öğrencilerden hareketleri artan bir doğrulukla sergilemeleri beklenir (E3.1). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması, yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması beklenir (D3.4, D13.2). Öğrencilere dengeleme hareketlerini uygulayabilecekleri performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.1.5
Nesneleri (top, balon, sünger vb.) atma, tutma, yakalama, yuvarlama gibi hareketlere artan bir hızla örnekler verilip öğrencilerin odaklanarak hareketleri gözlemlenmesi beklenir (E3.2). Öğrencilerin hareketlerin yapılışı ile ilgili veri toplaması ve hareketlerin yapılış hızına dikkat etmesi istenir (OB7). Öğrencilerin öğrendikleri hareketleri artan bir hızla sergilemeleri sağlanır (E3.1). Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D8.4). Öğrencilere nesne kontrolü gerektiren hareketleri uygulayabilecekleri performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.3.1.6
Öğrencilere sorular sorularak sağlıklı ve sağlıksız besinlerle ilgili bilgilerini hatırlamaları sağlanır. Öğrencilere görsel ve dijital materyallerden yararlanarak beslenme piramidi ile ilgili örnekler sunulur (OB2). Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak sağlıklı ve sağlıksız besinlerle ilgili sunum hazırlamaları istenebilir (OB2). Yapılan çalışmalarda öğrenilen bilgiler çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir. 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Isınma ve hazırlık çalışmaları zorluk seviyesi artırılarak farklı çeviklik ve kuvvet egzersizleri ile zenginleştirilebilir. Isınma ve hazırlık çalışmaları çeşitli ekipmanlar kullanılarak yaptırılabilir. Ekipmanlar yardımıyla parkurlar kurularak ısınma ve hazırlık çalışmalarını içeren etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerden konu ile ilgili sunum hazırlamaları ve sunmaları istenebilir.
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak nefes egzersizlerinin sergilendiği çalışmalar izletilebilir. Bu çalışmalarda edindiği izlenimleri uygulaması istenebilir. Nefes çalışmalarının odaklanma, beden farkındalığını arttırma, rahatlama ve stresi yönetmedeki önemi ile ilgili araştırma yapıp çalışmaları arkadaşlarıyla paylaşması sağlanabilir.
Yer değiştirme hareketleri, yan yürüme ve koşma, komutlarla öne, arkaya, sağa ve sola atlama ve zıplama gibi çalışmalar karmaşıklaştırılarak zenginleştirilebilir. Denge hareketleri denge tahtası kullanılarak (yumuşak zemin, minder vb. malzemelerle
güvenlik önlemleri alınarak) yapılabilir. Tek ayak üzerinde dururken diğer ayağı öne ve arkaya uzatarak öğrencilerin dengeleme hareketleri geliştirilebilir. İşaretler yoluyla parkur hazırlanıp nesneyle parkurda hareket etme becerisi karmaşıklaştırılarak geliştirilmesi sağlanabilir. Öğrencilerin sağlıklı beslenme ve beslenme piramidi ile ilgili görsel ve dijital materyaller aracılığıyla araştırma yapması ve edindiği bilgileri arkadaşlarına sunması istenebilir. 

Destekleme

Isınma ve hazırlık çalışmalarını desteklemek için hareketlerin hızı düşürülebilir. Öğrencilerin birbirlerini gözlemleyerek ısınma ve hazırlık çalışmalarını doğru yapmaları sağlanabilir.Nefes çalışmaları somut örnekler verilerek (nefes alırken çiçek koklama, nefes verirken mum üfleme vb.) oyunlaştırılabilir. Somut örnekler öğrencilerin nefes tekniklerini öğrenmesine katkı sağlayabilir. Yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketler uygulanırken hareketler basitten karmaşığa olacak şekilde düzenlenerek öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemelerine olanak sağlanabilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir.
Akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sunularak öğrencilerin birbirlerinden öğrenmeleri sağlanabilir. Sağlıklı beslenme ve beslenme piramidine ilişkin görsel ve dijital materyaller kullanılabilir. İçerik öyküleştirilerek ve şarkılar yardımıyla verilebilir. Sağlıklı beslenme ve beslenme piramidi ile ilgili sorular sorulup cevaplara ilişkin ipuçları verilerek öğrencilerin doğru cevaplara ulaşması sağlanabilir.