T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin her oyunun kendine özgü kuralları olduğunu çözümleyebilmesi, oyun ve etkinlikler sırasında jestle mimiği (beden dili) kullanabilmesi ve müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
44
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

-

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.2.3.1. Her oyunun kendine özgü kuralları olduğunu çözümleyebilme
a) Oynanacak oyunun kurallarını belirler.
b) Oyun kuralları arasındaki ilişkileri belirler.
BOM.2.3.2. Oyun ve etkinlikler sırasında jest ve mimiği kullanabilme
BOM.2.3.3. Müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme

İçerik Çerçevesi

Müzikli Oyun
Oyun

Anahtar Kavramlar

beden dili, çocuk oyunları, geleneksel oyun, jest, kural, mimik, müzikli oyunlar, oyun

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu ve kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere oyun kuralları ile ilgili performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme, birbirlerini değerlendirmeleri için akran
değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyun kurallarına uyma, oyun ile ilgili basit stratejilerini oyuna yansıtabildiği, oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemini bildiği ve geleneksel çocuk oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere bir oyun oynatılarak oyunun kurallarına uyduğu, oyunla ilgili basit stratejiler geliştirebildiği, oyun sırasında arkadaşlarıyla iletişim kurduğu gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere günlük yaşamlarında kurallara uymanın neden gerekli olduğu sorularak oyun kuralları ile ilgili köprü kurmaları sağlanabilir. Öğrencilerden günlük yaşamlarında jest ve mimiklerini hangi durumlarda kullandıklarını örneklemeleri istenebilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.2.3.1
Açık alanda oynanacak bir oyun seçilerek öğrencilere oyunun kuralları anlatılır. Öğrencilerin oyunu kurallara uygun olarak oynaması istenir (E2.5). Oyun sonunda soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerden bu oyunun kurallarını söylemesi istenir (E3.6). Öğrencilerden grup çalışmasıyla yeni bir oyun oluşturmaları ve oyunun kurallarını belirlemeleri istenir (SDB2.2, D3.4, E3.3). Oyunun kuralları belirlendikten sonra kurallar arasındaki ilişkilerin belirlenmesine ilişkin soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemler kullanılır (E3.6). Oluşturulan oyunun kurallarına uygun olarak oynanması istenir. Öğrencilere oyunlar oynanırken saygılı, dürüst ve adil olunması gerektiği hatırlatılır (D1.2, BEOSAB8). Öğrencilere oyun kuralları ile ilgili performans görevi verilebilir.

BOM.2.3.2
Öğrencilere duyguları anlatan bir kelime (üzgün, sinirli, mutlu vb.) verilerek bu kelimeyi hiç konuşmadan yalnızca jest ve mimiklerini kullanarak anlatması istenir (E2.5). Etkinlik devam ettirilerek sözsüz iletişim becerilerinin gelişimine katkı sağlanır (SDB2.1). Etkinlik bitiminde öğrencilerden jest ve mimikleri kullanma ile ilgili deneyimlerini gözden geçirmeleri beklenir. Ardından jest ve mimiklerin duyguları ifade etmedeki önemi ile ilgili düşüncelerini belirtmeleri istenir. Jest ve mimiklerin kullanılabileceği farklı etkinlikler
tasarlanabilir. Oyun ve etkinlikler sırasında jest ve mimiklerin kullanımının oyunun veya etkinliğin amacını ve anlatımını kuvvetlendirebileceği vurgulanır. Öğrencilere oyunlar oynanırken bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları (D8.4), kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı (SDB2.3) ve dikkatli davranmaları gerektiği hatırlatılır (D5.1). Yapılan çalışmalar kontrol listesi kullanılarak
değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.2.3.3
Müzikli geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından müzikli oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynarken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1,
D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere kuralları daha karmaşık oyunlar ve farklı strateji oyunları oynatılabilir. Farklı stratejilerin kullanıldığı başka oyunların araştırılması istenebilir. Oyunlardaki kuralları ve stratejileri günlük hayatta karşılaştığı problemlerin çözümüne nasıl yansıttığı ile ilgili düşüncelerini sorgulaması ve paylaşması istenebilir. Öğrencilerden jest ve mimiklerin kullanıldığı oyunları ve sanat türlerini araştırması ve araştırma sonuçlarını sınıfta arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir. Öğrencilerden çevresindeki yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere oyun kuralları basit ve anlaşılır şekilde tekrarlanabilir. Öğrencilerin oyun kurallarını kavramalarını kolaylaştırmak için görsel materyaller, bilgi kartları ve açıklayıcı videolardan yararlanılabilir. Küçük ipuçları ile dönütler verilebilir. Öğrencilere kurallara uygun bir şekilde oyunun nasıl oynanacağı gösterilebilir. Kurallar doğru uygulandığında öğrencilere olumlu geri bildirim verilerek öğrencilerin kuralları kalıcı olarak öğrenmesi sağlanabilir. Öğrencilere jest ve mimiklerini kullanabilecekleri taklit yapma oyunları oynatılabilir. Drama yöntemi kullanılarak jest ve mimiklerini kullanacakları etkinlikler düzenlenebilir. Örneğin öğrencilerden kendilerine verilen bir kelimeyi sadece jest ve mimiklerini kullanarak anlatmaları istenebilir. Öğrencilere müzikli geleneksel çocuk oyunlarını tanıtmak için görsel, işitsel ve dijital materyaller kullanılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek önce oyun müziği ardından oyun kuralları öğretilebilir. Öğrencilere oyunların kuralları açıklanarak öğrencilerin oyunları kurallara uygun şekilde oynamaları sağlanabilir.