2. TEMA: RİTMİK HAREKET EDİYORUM
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, SAB12. Müziksel Yaratıcılık, SAB13. Müziksel Hareket
KB2.15.Yansıtma
E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.3. Girişkenlik, E2.4. Güven, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D20. Yardımseverlik
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.2.2.1. Tekerleme ve sayışmacaların ritmine uygun hareket edebilme
a) Tekerleme ve sayışmacaların ritmini algılar.
b) Tekerleme ve sayışmacalara alkışla eşlik eder.
c) Tekerleme ve sayışmacalar yoluyla ritmik hareket becerilerini sergiler.
BOM.2.2.2. Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak dinlediği müziklerin ritmine uygunhareketler sergileyebilme
a) Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak müziklere uygun hareket belirler.
b) Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak belirlediği hareketleri sergiler.
BOM.2.2.3. Tekerleme ve sayışmacalara ritim çalgıları ile eşlik edebilme
a) Tekerleme ve sayışmacalara uygun ritim kalıplarını belirler.
b) Tekerleme ve sayışmacalara ritim çalgıları ile eşlik ederken kullanacağı ritim kalıplarını seçer.
c) Tekerleme ve sayışmacalara ritim çalgılarıyla ve özgün ritim kalıplarıyla eşlik eder.
BOM.2.2.4. Dinlediği müziklerdeki hız değişikliklerine uygun hareketler sergileyebilme
a) Dinlediği müziklerdeki hız değişikliklerine uygun hareketler belirler.
b) Dinlediği müziklerdeki hız değişikliklerine uygun hareketler sergiler.
BOM.2.2.5. Basit ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun hareketler sergileyebilme
a) 2/4’lük, 3/4’lük ve 4/4’lük basit ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun hareketler belirler.
b) 2/4’lük, 3/4’lük ve 4/4’lük basit ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun hareketler sergiler.
BOM.2.2.6. Çevresindeki canlı ve cansız varlıkların seslerini farklı ses kaynakları kullanarak yansıtabilme
a) Çevresindeki canlı ve cansız varlıkların seslerini deneyimlerine dayanarak gözden geçirir.
b) Deneyimlerine dayanarak çevresindeki canlı ve cansız varlıkların seslerine ilişkin çıkarım yapar.
c) Çevresindeki canlı ve cansız varlıkların seslerine ilişkin çıkarımlarını değerlendirir.
Ritim
Hareket
Ritim Çalgıları
Ses Kaynakları
alkış, bedensel hareketler, gürlük, hız değişikliği, ritim çalgısı, ritim kalıbı, sayışmaca, ses kaynakları, tekerleme, yürüme
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, grup değerlendirme formu ve derecelendirme ölçeği kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere ritim çalışmaları yapabileceği bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin beden perküsyonuyla ve hareketle doğaçlama ritim üretebildiği, dinlediği müziklerin ritmine uygun hareket edebildiği, dinlediği müziklere ritim çalgılarıyla eşlik edebildiği, duyduğu sesleri farklı ses kaynakları kullanarak taklit edebildiği kabul edilir.
Öğrencilerin beden perküsyonuyla ve hareketle doğaçlama ritim üretebildiği, dinlediği müziklerin ritmine uygun hareket edebildiği, dinlediği müziklere ritim çalgılarıyla eşlik edebildiği, duyduğu sesleri farklı ses kaynakları kullanarak taklit edebildiği gözlemlenebilir.
Öğrencilerden doğaçlama ritim üretme, hareket ve dans etme becerilerini kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri istenebilir. Öğrencilerden dinledikleri müziklere ritim çalgılarıyla eşlik etmeleri ve müziklerin ritmine uygun hareket etmeleri istenebilir.
BOM.2.2.1
Tekerleme ve sayışmacalar söylenerek derse başlanır. Öğrencilerin dinlediği tekerleme ve sayışmacaların ritmini odaklanarak gözlemlemesi ve fark etmesi beklenir (E3.2). Öğrencilerin tekerleme ve sayışmacalara alkışla eşlik ederek ritmi algılamaları sağlanır. Öğrencilerden daha önce öğrendikleri bir tekerleme ya da sayışmacayı tekrar etmeleri istenir. Öğrencilerin bu tekerleme ve sayışmacalara alkışla eşlik ederek tekerleme ya da sayışmacanın ritmini pekiştirmeleri sağlanır. Öğrencilerden tekerleme ve sayışmacaların ritmine uygun yürümeleri istenir. Öğrenciler gruplara ayrılır. Ritmik yürüyüşler grup çalışmaları şeklinde yapılarak öğrencilerin iletişim becerilerinin geliştirilmesi sağlanır (SDB2.1). Öğrencilere grup çalışmalarında uyumlu davranarak arkadaşlarıyla etkili iletişim ve empati kurmaları, ahlaka uygun, adaletli ve yapıcı davranışlarda bulunmaları gerektiği hatırlatılır (D10.3, SDB2.1, E2.1, E2.4). Öğrencilerin grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmeleri beklenir (D3.4). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme, bulundukları grupları değerlendirmeleri için grup değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.2.2.2
Parmak şıklatma, alkış, dizlere vurma, ayakları yere vurma gibi hareketler örneklenerek öğrencilere ön bilgileri hatırlatılır. Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklar kullanılarak vücutlarından nasıl ses çıkarabileceklerine ilişkin farklı örnekler sunulur. Öğrencilerin yeni hareketler bulabilmelerine ilişkin beyin fırtınası yaptırılır (E3.6). Öğrencilerin incelediği örnekler ve yaşantılarından yola çıkarak kendi oluşturacağı beden hareketlerini ve bunları nasıl uygulaması gerektiği ile ilgili özgün düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşarak iletişim becerilerini ve girişkenliği arttırması sağlanır (SDB2.1, D14.1, E2.3). Öğrencilere bir müzik dinletilerek müziğe uygun hareketler belirlemesi beklenir. Öğrencilerden vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak dinledikleri müziklere kendi oluşturdukları hareketlerle eşlik etmeleri istenir. Bu çalışmalarla öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirmeleri sağlanır (E3.3) Öğrencilerin dijital kaynaklardan yararlanarak vücutlarından nasıl ses çıkarabileceklerine ilişkin farklı örnekler araştırmaları ve bu örnekleri sınıfta arkadaşlarına uygulatmaları istenebilir (OB2). Yapılan çalışmalar derecelendirme ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.2.2.3
Orff çalgıları kullanılarak derse başlanır. Bir tekerleme veya sayışmaca söylenerek Orff çalgılarıyla eşlik edilir. Öğrencilerin yapılan çalışmayı merak edip odaklanarak gözlemlemesi ve ritmi hissetmesi sağlanır (E3.2, E1.1). Farklı bir tekerleme ya da sayışmaca verilerek öğrencilerin bu tekerleme ya da sayışmacanın ritmine uygun ritim kalıplarını belirlemesi istenir. Öğrencilerden belirledikleri ritim kalıplarından birini seçmesi ve seçtikleri ritim çalgılarıyla tekerleme ve sayışmacalara eşlik etmesi beklenir. Seçilen ritim
kalıplarının tekerleme ve sayışmacaların ritmi ile uyumlu bir bütün oluşturması gerektiği vurgulanır (D7.2). Öğrencilerin yaptıkları özgün çalışmaları sunabilecekleri ortamlar oluşturulur (E3.3). Öğrencilerin çalışmalarını belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde sergilemeleri sağlanır (OB9). Öğrencilere ritim çalışmaları yapabileceği bir performans görevi verilebilir.
BOM.2.2.4
Öğrencilere yavaş ve hızlı şarkılar dinletilerek şarkıların hızını hissetmeleri sağlanır. Şarkıların hızına uygun alkış yapmaları istenir. Öğrencilere içinde hız değişikliği bulunan bir şarkı dinletilerek şarkının içindeki hız değişikliklerine dikkat çekilir. Öğrencilerden gruplara ayrılmaları istenir. Grupların iş birliğiyle etkili iletişim kurarak ve yardımlaşarak içinde hız değişikliği bulunan şarkının hızına uygun hareketler belirlemeleri sağlanır (SDB2.2, D4.2, D20.2). Gruplardan belirledikleri hareketlerle şarkıya eşlik etmeleri beklenir. Grupların çalışmalarını sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur. Çalışmalar sergilenirken şarkının konusuna uygun kostüm, dekor gibi materyallerden yararlanılabileceği vurgulanır. Öğrenciler çalışmalarını belirli gün ve haftalarla ilgili okul içi etkinliklerde sergileyebilir (OB9). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için grup değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.2.2.5
Öğrencilere 2/4’lük, 3/4’lük ve 4/4’lük müzikler dinletilerek müziklerin ritmik yapılarına odaklanmaları ve müzikleri algılamaları sağlanır (E3.2). Öğrencilerden dinlenilen müziklerden birini seçerek seçilen müziğin ritmine uygun özgün hareketler belirlemeleri istenir (E3.3). Öğrencilerin 2/4’lük, 3/4’lük ve 4/4’lük ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun belirledikleri hareketleri sergilemeleri sağlanır. Öğrencilerin çalışmalarını sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur. Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol almaları
beklenir (D3.4). Çalışmalar sergilenirken şarkının konusuna uygun kostüm, dekor gibi materyallerden faydalanılabileceği vurgulanır. Öğrenciler çalışmalarını belirli gün ve haftalarla ilgili okul içi etkinliklerde sergileyebilir (OB9). Yapılan çalışmalar derecelendirme ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.2.2.6
Öğrencilerin çevresindeki canlı ve cansız varlıkların seslerini (incelik, kalınlık, gürlük özellikleri gibi) yaşantılarından yola çıkarak soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemlerle gözden geçirmesini sağlayacak etkinlikler düzenlenerek derse başlanır (E3.6). Öğrencilere canlı ve cansız varlıkların seslerine ilişkin görsel, işitsel ve dijital materyaller sunulur. Öğrencilerin varlıkların sesleriyle ilgili düşüncelerini yaşantılarıyla da ilişkilendirip paylaşarak çıkarımda bulunmasını sağlanır. Edindiği çıkarımları eleştirel
bakış açısıyla değerlendirerek yansıtması sağlanır (D3.3). Öğrencilere farklı görsel, işitsel ve dijital materyaller sunulur. Öğrencilerden görsel, işitsel veya dijital olarak sunulan canlı veya cansız varlıkların seslerini farklı ses kaynakları kullanarak (ritim çalgıları, beden perküsyonu vb.) sergilemesi istenir. Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
Tekerlemeler ve sayışmacaların ritmi arttırılarak öğrencilerin ritme uygun yürüyüş çalışmaları pekiştirilebilir. Çalışmalarda farklı ve karmaşık tekerleme ve sayışmacalar kullanılabilir. Vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak dinlediği müziklerin ritmine uygun hareketler sergileyebilme sürecini zenginleştirmek için farklı türlerde müzikler kullanılabilir. Öğrencilerden aynı müziğe her seferinde farklı hareketler kullanmaları istenebilir. Öğrencilerin her çalışmada farklı ritim çalgısı seçmesi sağlanarak süreç zenginleştirilebilir. Öğrencilerin tekerleme ve sayışmacalara beden hareketleri ve ritim aletletlerini birlikte kullanarak eşlik etmeleri istenebilir. Öğrencilere eşli çalışmalar yaptırılarak içinde hız değişikliği bulunan farklı şarkılara uygun hareketler bulmaları sağlanabilir. Öğrencilerin çalışmalarını sergilerken eş güdüme dikkat etmeleri gerektiği vurgulanabilir. Öğrencilerin basit ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun hareketler sergilemesi istenirken hızlı tempoda müzikler kullanılarak koordinasyon, çeviklik ve hızlı düşünme becerileri geliştirilebilir. Öğrencilerin canlı varlıkların seslerini ritim aletleri kullanarak, cansız varlıkların seslerini vücutlarını ritim çalgısı gibi kullanarak sergilemesi istenebilir. Süreç, canlı ve cansız varlıkların isimleri karışık söylenip öğrencilerin sesleri uygun kaynakla çıkarması beklenerek oyunlaştırılabilir. Çalışmalar sınıfta ya da dersin yapıldığı alanda bulunan sıra, kalem, ağaç dalları, zemin gibi nesneler kullanılarak da yapılabilir.
Tekerleme ve sayışmacalar yavaş hızda söylenerek öğrencilerin ritmi daha kolay algılamaları sağlanabilir. Grup çalışmalarıyla akran öğretimi yaptırılabilir. Kısa ve basit tekerlemeler kullanılabilir. Çalışmalarda basit ve yavaş tempoda müzikler kullanılarak öğrencilerin ritmi ve vücut hareketlerini takip etmeleri sağlanabilir. Çalışmalarda basit ve yavaş hızda tekerleme ve sayışmacalar kullanılabilir. Grup çalışmaları yaptırılarak akran öğretimi sağlanabilir. Öğrencilerin içinde hız değişikliği bulunan şarkılara önce tek hareketle eşlik etmeleri sağlanarak müzikteki hız değişikliğini kavramaları sağlanabilir. Ardından müziklerin yavaş ve hızlı bölümlerine iki ayrı hareket kullanmaları belirtilerek süreç desteklenebilir. Öğrencilerin basit ritmik yapıdaki müziklerin ritmine uygun hareketler sergilemesi istenirken yavaş tempolu müzikler kullanılarak ritmik yapının kolay anlaşılması sağlanabilir. Öğrencilere görsel ve dijital örnekler sunularak öğrencilerin canlı ve cansız varlıkların seslerini farklı ses kaynakları kullanarak nasıl sergileyebileceği konusunda farkındalık sağlanabilir. Canlı ve cansız varlıkların seslerinin farklı kaynaklar kullanılarak sergilenmesi için öğrenciler seçecekleri kaynak konusunda serbest bırakabilir.


