T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin halk oyunları türlerinden halayın tanımını yapabilmeleri, halayın yöresel müzik, kostüm ve adımlarını öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
38
Alan Becerileri

SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı , OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığ

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Okul Öncesi, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.1.4.1. Halk oyunları türlerinden halayın tanımını yapabilme
BOM.1.4.2. Halk oyunları türlerinden halayın geleneksel giyim kuşam özelliklerini açıklayabilme
BOM.1.4.3. Halay müziklerinin özelliklerini fark edebilme
a) Halay müziklerinin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Halay müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Halay müziklerin müziksel bileşenlerini açıklar
BOM.1.4.4. Halay adımlarını sergileyebilme
a) Halayın ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Halayı ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.

İçerik Çerçevesi

Halay

Anahtar Kavramlar

ağır gövenk, delilo, giyim kuşam, halay, halk oyunları, kırıkhan, tirge

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere halay çalışmalarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin koşma, atlama, sıçrama, dengede durma gibi temel hareket becerilerine sahip olduğu, ritme uygun hareket edebildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin koşma, atlama, sıçrama, dengede durma gibi temel hareket becerileri ve ritme uygun hareket edebildiği gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden koşma, atlama, sıçrama, dengede durma gibi bazı temel bedensel hareketlere yönelik becerileri kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri ve öğrencilerin verilen ritme uygun hareket etmeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.1.4.1
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak halay videoları izletilir. Soru cevap yöntemi kullanılarak öğrencilerin halay ile ilgili düşünceleri alınır. Halay oyunlarının ortak özellikleri üzerinde durulur. Halay ile ilgili görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak türle ilgili bilgilerin pekiştirilmesi sağlanır. Öğrencilerden edindiği bilgilerle halayın tanımını yapması istenir. Öğrencilerden geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.1.4.2
Halk oyunları türlerinden halayın geleneksel giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Halayın geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur. Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak halay türü geleneksel giyim kuşam parçalarının tanıtıldığı afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlaması istenebilir (OB2). Öğrencilerin çalışmaları sınıf ya da okul panosunda sergilenebilir. Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.1.4.3
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak halay müzikleri dinletilir. Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır(OB1). Farklı halay müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir(E3.2). Öğrencilere farklı türlerden halk oyunlarıbmüzikleri dinletilerek halay müziklerinin ayırt edilmesi sağlanır. Öğrencilerin dinledikleribmüziklerden hangilerinin halay müziği olduğunu söylemesi istenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak verilebilir (E2.5). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.1.4.4
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarakhalay ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Halay oyunlarından “delilo”, “tirge”, “kırıkhan” ve “ağır gövenk” oyunları müziğiyle sergilenerek öğrencilerin halay adımlarındaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle öğrencilere tekrar ettirilir. Halay oyunları uygulanırken jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergilemesi, çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları; ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri; saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği öğrencilere hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Yapılan çalışmalar derecelendirme ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere halay çalışmalarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden farklı Türk halk oyunları türlerini araştırması istenebilir. Farklı kültürlerin geleneksel halk oyunlarını dijital kaynaklardan araştırması istenebilir. Farklı kültürlerin geleneksel halk oyunlarından örnekler sunması istenebilir. Farklı kültürlerin geleneksel giyim kuşamını ve müziklerini araştırması ve sunması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere halk oyunu türlerinden halayın tanımı yapılırken görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Halayın tanımı basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin geleneksel halay giyim kuşamının özelliklerini kavrayabilmeleri için derse halay yöresi kostümü getirilerek parçalar tek tek tanıtılıp parçaların isimleri tekrar ettirilebilir. Halay türü geleneksel giyim kuşamı ile ilgili soru cevap etkinlikleri yapılabilir. Öğrencilere halay müziklerinde kullanılan çalgıların resimleri veya kartları gösterilebilir (davul, zurna, bağlama, klarnet vb.). Öğrencilere çalgıların sesleri dinletilerek müzikal özellikleri ile ilgili kısa bilgiler verilebilir. Ardından öğrencilere bir halay müziği dinletilerek hangi çalgıları duydukları sorulabilir. Öğrencilerin halay adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar parçalara bölünebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.