T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin oyunu kurallara uygun oynayabilmeleri, oyun ile ilgili basit stratejilerini oyuna yansıtabilmeleri, oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemini açıklayabilmeleri ve müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
44
Alan Becerileri

BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Okul Öncesi, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.1.3.1. Oyunu kurallara uygun oynayabilme
BOM.1.3.2. Oyun ile ilgili basit stratejilerini oyuna yansıtabilme
a) Oyun ile ilgili stratejik durumu belirler.
b) Oyun ile ilgili stratejik durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Oyun ile ilgili stratejisini uygular.
BOM.1.3.3. Oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemini yorumlayabilme
a) Oyun ve etkinlikler sırasındaki iletişimi inceler.
b) Oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemini yorumlar.
c) Oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemini kendi cümleleriyle ifade eder.
BOM.1.3.4. Müzikli geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme

İçerik Çerçevesi

Müzikli Oyun
Oyun

Anahtar Kavramlar

çocuk oyunları, geleneksel oyun, müzikli oyunlar, oyun, strateji

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere oyun kuralları ve oyun stratejileri ile ilgili performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyun, oyun kuralları, oyun oynanırken toplu hareket etme gibi becerilere sahip olduğu kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin oyun, oyun kuralları, oyun oynanırken toplu hareket etme gibi becerileri gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden oyun, oyun kuralları, oyun oynanırken toplu hareket etme gibi becerileri kendi yaşantılarından yararlanarak göstermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.1.3.1
Öğrencilere oynatılacak olan oyun ve kuralları anlatılır (OB1). Öğrencilerden oyunu oynarken kurallara uyması beklenir. Öğrencilere oyun oynanırken saygılı, dürüst ve adil olunması gerektiği hatırlatılır (D1.2). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.1.3.2
Öğrencilere bir oyun oynatılarak derse başlanır. Öğrencilerden oyunda karşılaştıkları problemleri gözden geçirmeleri beklenir. Öğrencilerin karşılaştıkları problemlere ilişkin strateji belirlemeleri sağlanır. Soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemler kullanılarak öğrencilerin belirledikleri stratejileri sunması beklenir. Oyun oynatılarak öğrencilerden belirledikleri stratejileri uygulamaları istenir. Öğrencilere oyunlar oynanırken bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendi ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli davranmaları gerektiği hatırlatılır (D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini
değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere oyun stratejileri ile ilgili performans görevi verilebilir.
BOM.1.3.3
Öğrencilerden gruplara ayrılmaları istenir (SDB2.2). Bu gruplardan kendi oyunlarını oluşturmaları beklenir (E3.3). Oyun kurallarının tartışılarak belirlenmesi istenir (E3.5, E3.6D3.4, SDB2.2). Grupların oluşturdukları oyunları birbirlerine oynatması sağlanır (E2.5). Öğrencilerden oyun oynayan grubun iletişiminin incelenmesi istenir. Oyun oynayan grubun iletişimi hakkında soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemler kullanarak öğrencilerin yorum yapması beklenir (E3.6). Öğrencilerin oyun ve etkinlikler sırasında iletişim kurmanın önemine ilişkin düşüncelerini oyun içindeki yaşantılarını gözden geçirerek kendi cümleleriyle ifade etmesi sağlanır (SDB2.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.1.3.4
Öğrencilere müzikli geleneksel çocuk oyunlarından ya da Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından müzikli oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendi ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere kuralları daha karmaşık oyunlar ve farklı strateji oyunları oynatılabilir. Öğrencilerden farklı stratejilerin kullanıldığı oyunları araştırmaları istenebilir. Oyunlardaki kuralları ve stratejileri günlük hayatta karşılaştığı problemlerin çözümüne nasıl yansıttığı ile ilgili davranışlarını sorgulaması ve sorgulama sonucunu arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir. Öğrencilerden duygudaşlığın ve sözsüz iletişimin ne olduğunun düşünülmesi ve araştırılması istenebilir. Sözsüz iletişim kullanılarak oyunlarda nasıl iletişim kurulabileceği ile ilgili çalışmalar yapılması istenebilir. Öğrencilerden çevrelerinde gördükleri yöresel çocuk oyunlarının araştırılması ve bunların paylaşılması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere oyun kuralları basit ve anlaşılır şekilde tekrarlanabilir. Küçük ipuçları ile dönütler verilebilir. Öğrencilere kurallara uygun bir şekilde oyunun nasıl oynanacağı gösterilebilir. Kurallar doğru uygulandığında öğrencilere olumlu geri bildirim verilerek öğrencilerin kuralları kalıcı olarak öğrenmesi sağlanabilir. Öğrencilere oynanacak oyunla ilgili basit stratejiler örneklenebilir. Öğrencilere strateji geliştirebilmeleri için daha fazla zaman verilebilir. Öğrencilerin bulduğu stratejiyi uygulaması sağlanarak beceri geliştirilebilir. Öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemesi beklenir. Öğrencilere basit iletişim kuralları anlatılabilir. Grup çalışmaları yaptırılarak ya da takım oyunlarıyla öğrencilerin iletişim becerileri geliştirilebilir. Öğrencilere akran öğretimi ile iş birlikli çalışmalar yaptırılabilir. Öğrencilere müzikli geleneksel çocuk oyunlarını tanıtan öyküler okunabilir. Öykü sonunda anlatılan oyunun kuralları tartışılıp oyun oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek önce oyun müziği ardından oyun kuralları verilebilir. Öğrencilerden oyun müziği eşliğinde verilen kurallara uyarak oyun oynaması beklenir.