T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin halk oyunları türlerinden zeybeğin geleneksel giyim kuşamı, müziği ve adımlarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
22
Alan Becerileri

SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

-

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
SAB9. Müziksel Dinleme, KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.8.4.1. Halk oyunları türlerinden zeybeğin genel özelliklerini açıklayabilme
BOM.8.4.2. Halk oyunları türlerinden zeybeğin adımlarını sergileyebilme
a) Halk oyunları türlerinden zeybeğin ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Halk oyunları türlerinden zeybeğin ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.

İçerik Çerçevesi

Zeybek 

Anahtar Kavramlar

aksak ritim, koreografi, ritim çalgısı, ritim kalıbı, tema

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere zeybek oyunlarını sergileyebilecekleri, geleneksel zeybek giyim kuşamı ve müziksel özellikleri ile ilgili araştırmalarını sunabilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ritme uygun hareket edebildiği, halk oyunları türlerinden halay, karşılama, horon, kaşık ve Teke oyunları ile harmandalı ve Kordon zeybeğini bildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere öğrendikleri halk oyunlarındaki temel hareketler yapıtırılarak hareket becerilerine sahip olduğu ve bildikleri bir halk oyununu oynamaları istenerek halk oyunları ile ilgili bilgileri gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin çökme, diz vurma, diz kırma ve dönüş hareketlerini dans dışında hangi durumlarda kullandıklarına yönelik sorular sorularak günlük yaşamla bağ kurması sağlanabilir. Öğrencilerin halk oyunları ile ilgili katıldığı etkinliklere örnek vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.8.4.1
Öğrencilerin dijital kaynaklardan yararlanarak halk oyunları türlerinden zeybeğinkarakteristik özelliklerini hatırlamaları sağlanır (OB2). Görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılıp halk oyunları türlerinden zeybeğin geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri sorulur. Öğrencilerin giyim kuşam parçalarının isimlerini hatırlamaları beklenir. Öğrencilere zeybek müzikleri dinletilerek öğrencilerin zeybek müzikleri ile ilgili bilgilerini hatırlamaları sağlanır (SAB9). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek zeybek müziklerini ayırt etmesi istenir. Öğrencilerin halk oyunları türlerinden zeybek ile ilgili bilgilerini (halk oyunları, geleneksel giyim kuşam ve müziksel özellikleri) gözden geçirmeleri beklenir. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi sağlanır (OB5, D19.1, D19.2). Öğrencilere halk oyunları türlerinden zeybeğin geleneksel giyim kuşamı, müziksel özellikleri ve oyunları ile ilgili performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir
.
BOM.8.4.2
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak halk oyunları türlerinden zeybek ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Zeybek oyunlarından “Yund Dağları”, “Kerimoğlu zeybeği”, "Arpazlı zeybeği" ve "Muğla zeybeği" oyunları müzikleriyle sergilenerek adımlardaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Zeybek oyunları oynanırken anlatımı kuvvetlendirmek için jest ve mimiklerle eşlik etmenin önemi vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları; ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri; saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak daha önce öğrenmedikleri bir zeybek oyununu öğrenip sınıfta arkadaşlarına sunması istenebilir (OB2). Yapılan çalışmalar gözlem formu ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere zeybek oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin farklı zeybek oyunlarını araştırması ve araştırdığı oyunları sergilemesi sağlanabilir. Öğrencilerden ülkemizde yapılan halk oyunları yarışmaları ve festivallerini araştırmaları istenebilir. Zeybek oyunlarının adım, kostüm ve müziksel özelliklerinin farklı kültürlerdeki benzerlerini araştırması ve yaptığı araştırmayı sunması istenebilir. Öğrencilerden Atatürk’ün halk oyunları alanındaki çalışmalarını araştırmaları istenebilir.

Destekleme

Zeybek oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ve müziksel bileşenleri basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin zeybek ile ilgili bilgilerini hatırlamaları ve pekiştirmeleri için soru cevap tekniği kullanılabilir.

Öğrencilerin zeybek oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar aşamalar hâlinde verilebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.