3. TEMA: OYUNLARDA TAKTİK VE STRATEJİ
BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme
KB1. Temel Beceriler, KB.2.20. Sentezleme
E2.5. Oyunseverlik, E3.6. Analitiklik
SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3.Sorumlu Karar Verme
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
BOM.8.3.1. Oyun ve etkinliklerde strateji kullanabilme
a) Oyun ve etkinliklerde stratejik problemi veya durumu belirler.
b) Oyun ve etkinliklerde belirlenen problemin veya durumun çözümüne ilişkin karar verir.
c) Oyun ve etkinliklerde strateji becerilerini geliştirir.
ç) Oyun ve etkinliklerde stratejisini uygular.
BOM.8.3.2. Kurallı takım oyunları oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Kurallı oyun oluşturur.
BOM.8.3.3. Geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme.
Geleneksel Oyunlar
Kurallı Takım Oyunları
Taktik ve Strateji
geleneksel oyunlar, kurallı oyun, strateji, taktik
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere oyun ve etkinliklerde taktik ve strateji geliştirmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin oyun ve etkinliklerde grupla hareket edebildiği, kurallı takım oyunları oluşturabildiği, geleneksel çocuk oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerden kurallı bir takım oyunu oluşturmaları istenerek oyun sırasındaki strateji geliştirme becerileri gözlemlenebilir.
Öğrencilere dijital kaynaklar kullanılarak takım oyunları ve kurallı oyunlar ile ilgili videolar izletilebilir. Verilen örnekler değerlendirerek taktik ve strateji ile ilgili yorum yapmaları sağlanabilir. Kendi yaşantılarından yola çıkarak olay ve durumlar karşısında uyguladıkları taktik ve stratejilerle ilgili düşünceleri sorularak günlük yaşamla bağ kurmaları sağlanabilir.
BOM.8.3.1
Öğrencilere oyun ve etkinliklerde taktik ve strateji geliştirmek için planlamanın, düşünmenin ve hızlı karar vermenin önemli olduğu bilgisi verilir (OB1). Öğrencilere daha önce öğrendikleri bir oyun bazı kuralları değiştirilerek oynatılır (E2.5). Oyun bittiğinde oyundaki stratejik problemleri belirlemeleri istenir (E3.6). Belirlenen problemlerin çözümü için soru cevap, beyin fırtınası gibi yöntem ve teknikler kullanılarak problemlerin çözümüne ilişkin karar verilmesi sağlanır (SDB3.3). Öğrencilere oyun tekrar oynatılır. Tespit edilen problemlerin çözümüne ilişkin kararlar uygulanarak öğrencilerin strateji becerilerini geliştirmeleri beklenir. Öğrenciler gruplara ayrılabilir (SDB2.2). Öğrencilere farklı oyunlar oynatılarak oyunun kurallarını iyi anlamaları, ekip çalışmasının başarıya ulaşmak için önemli olduğu, oyunun gidişatına göre hızlı düşünüp yeni stratejiler geliştirilmesi gerektiği hatırlatılarak öğrendiği bilgileri oyunlarda kullanması beklenir (D3.4). Yapılan çalışmalar gözlem formu ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere oyun ve etkinliklerde taktik ve strateji geliştirmelerine yönelik performans görevi verilebilir.
BOM.8.3.2
Öğrencilerden tartışma yöntemini kullanarak oluşturulacak oyunun türüne (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) karar vermeleri istenir. Oyunun türü belirlenirken oyun alanının (açık hava, sınıf, spor salonu vb.) ve kullanılacak malzemelerin düşünülmesi gerektiği vurgulanır. Oyun türü belirlendikten sonra oyunun amacı, oyunda kaç takım olacağı, takımların kaç kişiden oluşacağı ve oyunun kurallarının belirlenmesi istenir. Öğrencilere oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerden oluşturdukları oyunu belirledikleri kurallara ve amaca uygun şekilde oynamaları istenir (E2.5). Öğrencilerden oyunun kuralları ve amacı arasında bir ilişki olup olmadığını tartışma teknikleri kullanılarak değerlendirmeleri beklenir (E3.6). Değerlendirmelerin ardından uygun olmayan kuralların düzeltilerek oyunun tekrar oynanması sağlanır. Yapılan çalışmalar gözlem formu ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.8.3.3
Geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyunlar oynanırken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları; bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri; başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları; kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları; duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabil
ir.
Öğrencilerden taktik ve strateji oyunlarını araştırmaları ve bunları sergilemeleri istenebilir. Aynı oyunlar için farklı stratejiler belirlemesi sağlanabilir. Öğrencilerin yabancı kültürlerin kurallı takım oyunlarını araştırması ve bu araştırma sonuçlarını sunması istenebilir. Kültürel unsurlarının oyuna nasıl yansıtıldığını anlatması istenebilir. Çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir. Farklı kültürlerin yöresel çocuk oyunlarının araştırılması istenebilir.
Öğrencilere basit taktik ve stratejiler verilebilir. Öğrencilerin kendi seviyelerinde taktik ve strateji belirlemeleri istenebilir. Öğrencilerin oyun oluştururken basit kurallarla başlaması istenebilir. Kurallı takım oyunları oluşturulurken her öğrencinin görev alması sağlanabilir. Öğrencilere oyun oynanırken kuralları hatırlatmak için kısa ve net komutlar verilebilir. Öğrencilere geleneksel çocuk oyunları dijital kaynaklardan yararlanarak tanıtılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir. Oyunlar parçalara bölünerek anlatılabilir.


