T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin dinlediği ve söylediği müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebilmesi, ezgilere uygun hareketler ve belli bir temada hazırladıkları koreografilerini sergilemesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
14
Alan Becerileri

SAB12. Müziksel Yaratıcılık, SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB2.20. Sentezleme

Eğilimler

E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D11. Özgürlük, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.8.2.1. Dinlediği veya söylediği müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebilme
a) Dinlediği veya söylediği müziklerin vuruşlarını belirler.
b) Dinlediği veya söylediği müziklere eşlik edeceği ritim kalıbını seçer.
c) Seçtiği ritim kalıbıyla dinlediği veya söylediği müziklere ritim çalgılarıyla eşlik eder.
BOM.8.2.2. Ezgilere uygun hareketler sergileyebilme
a) Ezgilere uygun hareketler belirler.
b) Ezgilere uygun hareketler sergiler.
BOM.8.2.3. Belli bir tema kapsamında hazırlanan koreografiyi sergileyebilme
a) Koreografi oluştururken kullanacağı müziği ve müziğe uygun hareketleri belirler.
b) Kullanacağı müzik, hareketler ve sahne arasında ilişki kurar.
c) Kullanacağı müziğe uygun hareketlerle özgün bir koreografi oluşturarak sahneler.

İçerik Çerçevesi

Hareket
Koreografi
Ritim

Anahtar Kavramlar

aksak ritim, koreografi, ritim çalgısı, ritim kalıbı, tema 

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, kontrol listesi, akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere ritim çalışmaları yapabileceği, farklı ritmik yapıdaki ezgilere uygun hareketleri ve hazırladıkları koreografileri sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.  

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin 7/8’lik ve 9/8’lik müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebildiği, 7/8’lik ve 9/8’lik ezgilere uygun hareketler sergileyebildiği ve müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebildiği, koreografi kavramını bildikleri kabul edilir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin 7/8’lik ve 9/8’lik müziklere ritim çalgıları ile eşlik edebildiği, 7/8’lik ve 9/8’lik ezgilere uygun hareketler sergileyebildiği, müziklerdeki farklı bölümleri dansa dönüştürebildiği çalışmalar ile koreografi çalışmaları gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere doğaçlama ritim, hareket ve dans ile ilgili dijital kaynaklar kullanılarak videolar izletilebilir. Kendi yaşantılarından yola çıkarak doğaçlama ritim, hareket ve dans çalışmalarıyla ilgili örnek vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.8.2.1
Öğrencilere 9/8’lik şarkı veya türküler dinletilir. Öğrencilerin 9/8’lik şarkı veya türkülere alkışla eşlik etmesi ve müziklerin vuruşlarını odaklanarak belirlemesi sağlanır (E3.2). Öğrencilerden 9/8’lik bir şarkı veya türkü seçmesi ve bu şarkı veya türküye uygun ritim kalıpları oluşturması istenir (E3.3). Öğrencilerin oluşturdukları ritim kalıplarından birini seçmesi sağlanır. Öğrencilere şarkı veya türkülere vücutlarını ritim çalgısı gibi kullanarak ya da ritim çalgılarıyla eşlik ederken bazı vuruşların kuvvetli, bazı vuruşların hafif yapılmasının anlatımı kuvvetlendirebileceği hatırlatılır. Öğrencilerin seçtikleri 9/8’lik şarkı veya türküyü söylerken vücudunu ritim çalgısı gibi kullanarak ya da seçtikleri ritim çalgısı ve ritim kalıbıyla şarkı veya türküye eşlik etmesi beklenir. Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Öğrencilere ritim çalışmaları yapılırken ortak kullanım alanlarında ritim çalgılarını ile ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D8.4). Öğrencilerin hazırladıkları çalışmaları belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergilemeleri istenir (OB9). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere ritim çalgılarıyla yapacakları çalışmalar için performans görevi verilebilir
.
BOM.8.2.2
Öğrencilerin gruplara ayrılması istenir (SDB2.2). Grupların dijital kaynaklardan yararlanarak daha önce öğrendikleri şarkı veya türkülerden bir liste hazırlamaları sağlanır (OB2). Grupların listeledikleri şarkı veya türkülerden birini seçmesi beklenir. Gruplardan seçtikleri şarkı ya da türküye uygun hareketler belirlemeleri istenir. Gruplara seçtikleri şarkı veya türküye uygun hareketler belirlerken jest ve mimikleri kullanmanın anlatımı kuvvetlendirebileceği hatırlatılır. Grupların seçilen şarkı veya türküye hareket oluştururken jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Grupların hazırladıkları çalışmaları sergilemeleri sağlanır (OB9). Öğrencilere grup çalışmalarında iş birliği içinde çalışmaları gerektiği vurgulanarak tüm öğrencilerin grup iletişimine katılması, yeni fikir ve önerilere açık olması, görev bilincine sahip olması ve girişkenliğini artırması sağlanır (SDB2.1, SDB2.2, D3.4, E3.5, D10.1, D16.3, E2.3). Yapılan çalışmalar kontrol listesi ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere farklı ritmik yapıdaki ezgilere uygun hareketler sergilediği performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

BOM.8.2.3
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanılarak farklı koreografiler izletilir. İzledikleri koreografilerdeki temaya dikkat etmeleri sağlanır. Öğrencilerin gruplara ayrılması, grupların oluşturacakları koreografi için iş birliği içinde bir tema belirlemeleri istenir (SDB2.2). Grupların koreografilerinde kullanacakları temaya uygun hareketleri ve adımları tartışarak belirlemeleri beklenir (E3.6). Öğrencilerin koreografi oluştururken seçtikleri temaya uygun müzik, müziğe uygun hareketler ve sahnenin genişliği arasında ilişki kurması istenir. Koreografi oluşturulurken dikkat edilmesi gereken unsurlar hatırlatılır. Bu bilgilerden yola çıkarak grupların seçtikleri temaya uygun müzik ve hareketlerle sahne ölçülerine uygun özgün bir koreografi oluşturmaları beklenir (E3.3). Grupların koreografilerini sergileyebilecekleri ortamlar oluşturulur (OB9). Öğrencilere grup çalışmalarında iş birliği içinde çalışmaları gerektiği vurgulanarak tüm öğrencilerin grup iletişimine katılması, yeni fikir ve önerilere açık olması, görev bilincine sahip olması ve girişkenliğini arttırması sağlanır (SDB2.2, SDB2.1, E3.5, D16.3, E2.3, D11.1). Koreografiler sergilenirken uygun kostüm ve dekordan yararlanılması gerektiği hatırlatılır. Hazırlanan koreografiler belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde de sergilenebilir. Öğrencilere hazırladıkları koreografileri sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden Türk müziğinde kullanılan aksak ritimleri araştırmaları ve bu çalışmaları sınıfta sunmaları istenebilir. Öğrencilere eşli çalışmalar yaptırılarak uyumlu hareket edilmesi istenebilir. Farklı materyaller kullanılarak yapılan ritim çalışmaları ile ilgili dijital kaynaklardan araştırma yapıp araştırmalarını sunması sağlanabilir. Öğrencilerden farklı kültürlerin ritmik yapılarını ve bu kültürlerin danslarını araştırmaları istenebilir. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarıyla paylaşmaları ve farklı kültürlerin ritmik yapısına uygun hareketler oluşturarak sergilemeleri sağlanabilir. Öğrencilerden koreografinin kullanıldığı alanları, koreoloji kavramını, “Benesh” hareket notasyonunu dijital kaynakları kullanarak araştırmaları ve bu araştırma sonuçlarını sunmaları istenebilir. 

Destekleme

Öğrencilerin aksak ritimleri kavramaları için şarkı ve türkülere alkışla ve sayarak eşlik etmeleri sağlanabilir. Şarkı ve türkülerdeki 3 zamanlı vuruşlar için aynı hareketler kullanılabilir. Öğrencilere seçtikleri şarkı ya da türkünün ritmini kavramaları için ritme uygun yürüme çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilerin şarkı veya türküye basit hareketlerle eşlik etmeleri sağlanabilir. Çalışma için yavaş tempolu bir şarkı ya da türkü seçilebilir. Öğrencilere yavaş tempolu bir şarkı verilerek önce şarkı veya türkünün ritmini ve hızını kavrayabilecekleri tempo tutma, ritme uygun yürüme gibi etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilere oluşturacakları koreografinın temasını belirleyebilmelerine yönelik ipuçları verilebilir. Ardından şarkıyı kendi istedikleri şekilde bölümlere ayırmaları ve her bölüm için bir hareket belirlemeleri istenebilir. Öğrencilere şarkı ya da türkünün bazı bölümlerinde serbest hareketler yapmaları söylenerek yaratıcılıkları geliştirilebilir.