4. TEMA: ZEYBEK
SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket
KB1. Temel Beceriler
E2.5. Oyunseverlik, E3.1. Muhakeme, E3.2. Odaklanma
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.7.4.1. Halk oyunları türlerinden zeybeğin genel özelliklerini açıklayabilme
BOM.7.4.2. Zeybek oyunları geleneksel giyim kuşamının özelliklerini açıklayabilme
BOM.7.4.3. Zeybek müziklerinin özelliklerini fark edebilme
a) Zeybek müziklerinin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Zeybek müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Zeybek müziklerinin müziksel bileşenlerini açıklar.
BOM.7.4.4. Halk oyunları türlerinden zeybeğin adımlarını sergileyebilme
a) Halk oyunları türlerinden zeybeğin ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Halk oyunları türlerinden zeybeğin ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.
Zeybek
geleneksel giyim kuşam, halk oyunları, harmandalı, zeybek
Öğrenme çıktıları; grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere zeybek oyunlarını sergileyebileceği performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin ritme uygun hareket edebildiği, halay, kaşık, karşılama, teke ve horon oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri uygulaması istenerek beceriler gözlemlenebilir. Öğrencilere öğrendikleri halk oyunları türlerinin benzer ve farklı yönleriyle ilgili sorular sorulabilir.
Öğrencilere halk oyunları türlerindeki farklılıkların neler olduğu ve bu farklılıkların nelerden kaynaklandığı sorulabilir. Öğrencilerin günlük yaşamlarında izledikleri zeybek oyunlarına örnek vermeleri istenebilir.
BOM.7.4.1
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanıp zeybek videoları izletilerek oyunların karakteristik özellikleri üzerinde durulur. Öğrencilerin görsel ve dijital materyallerden destek alarak zeybek oyunları ile ilgili bilgilerini pekiştirmesi sağlanır (OB2, E3.1, OB5). Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabili
r.
BOM.7.4.2
Geleneksel zeybek giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılıp zeybek giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur (OB5). Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak zeybek geleneksel giyim kuşam parçalarının tanıtıldığı afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlanması istenebilir (OB2). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere geleneksel zeybek giyim kuşamı ile ilgili araştırma yapabileceği performans görevi verilebilir
.
BOM.7.4.3
Öğrencilere zeybek müzikleri dijital kaynaklardan yararlanılarak dinletilir. Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır (OB1). Sonra farklı zeybek müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir (E3.2). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek zeybek müziklerini ayırt etmesi ve öğrencilerin dinledikleri müziklerden hangilerinin zeybek müziği olduğunu söylemesi istenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak da verilebilir (E2.5). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.7.4.4
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak zeybek oyunları ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Zeybek oyunlarından “harmandalı” ve “Kordon zeybeği” oyunları müziğiyle sergilenerek adımlardaki ritmik yapıyı fark etmeleri sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Zeybek oyunları uygulanırken jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları; ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri; saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılabilir (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere zeybek oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.
Öğrencilerden ülkemizde yapılan halk oyunları yarışmaları ve festivallerini araştırmaları istenebilir. Zeybek oyunlarının adım, kostüm ve müziksel özelliklerinin farklı kültürlerdeki benzerlerini araştırması ve yaptığı araştırmaları sunması istenebilir.
Öğrencilere zeybek türü halk oyunları tanımı yapılırken görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrencilerin zeybek türü halk oyunları geleneksel giyim kuşam özelliklerini kavrayabilmeleri için derse zeybek türü halk oyunları kostümü getirilerek parçalar tek tek tanıtılıp parçaların isimleri tekrar ettirilebilir. Zeybek türü halk oyunları geleneksel giyim kuşamı ile ilgili soru cevap etkinlikleri yapılabilir. Zeybek türüne ait halk oyunları müzikleri dijital kaynaklardan yararlanarak çeşitlendirilebilir. Öğrencilerin müziklerdeki ritmi takip etmesi ve alkışla eşlik etmesi sağlanabilir. Müzikler dinlenirken çalgılarla ilgili sorular sorulabilir. Zeybek oyunlarının müzikleri dinlenirken müziğe alkışla eşlik ederek ritmi fark etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin zeybek oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar aşamalı bir şekilde verilebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Öğrencilerden öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.


