T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin oyun ve etkinliklerde grupla hareket edebilmesi, kurallı takım oyunları oluşturabilmesi ve geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
9
Alan Becerileri

BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB.2.20. Sentezleme

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D1. Adalet, D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

-

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Spor
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.7.3.1. Oyun ve etkinliklerde grupla hareket edebilme
a) Oyun ve etkinliklerde grupla hareket ederken rolleri tanımlar.
b) Oyun ve etkinliklerde grupla hareket ederken rolleri yerine getirir.
c) Oyun ve etkinliklerde grupla uyumlu hareket eder.
BOM.7.3.2. Kurallı takım oyunları oluşturabilme
a) Oluşturacağı oyunu ve kuralları belirler.
b) Oyunun amacı ve kuralları arasında ilişki kurar.
c) Kurallı oyun oluşturur.
BOM.7.3.3. Geleneksel çocuk oyunlarını oynayabilme

İçerik Çerçevesi

Geleneksel Oyunlar
Oyun

Anahtar Kavramlar

geleneksel çocuk oyunları, grupla hareket, oyun

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere grupla hareket edebilme becerilerine ve kurallı takım oyun oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyunlarda takım ve grup liderliği sergiyebildiği, kurallı takım oyunları oluşturabildiği, geleneksel çocuk oyunlarını oynayabildiği kabul edilir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere geleneksel bir çocuk oyunu oynatılarak grup ve takım liderliği sergileyebilme becerileri gözlemlenebilir.Öğrencilere oyunlarda kuralların neden gerekli olduğu sorusu sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere takım oyunları oynatılarak günlük yaşantısında liderlik özelliklerini sergilediği durumları gözden geçirmesi ve takım oyunlarında liderlik özelliklerini sergileyerek oyunla bağ kurması sağlanabilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.7.3.1
Öğrencilere grupla hareket ederken iyi bir takım oyuncusu olabilmek için uyum içinde hareket etmek gerektiği, açık ve etkili iletişimin önemli olduğu vurgulanır (SDB2.1, D4.2, D10.3). Öğrenciler gruplara ayrılır. Oynanacak oyun belirlendikten sonra öğrencilerden oyun içindeki rol dağılımını yapmaları ve her öğrencinin rol tanımının yapılması istenir. Öğrencilere oyun ve fiziksel etkinlikler sırasında rollerini yerine getirirken yardımlaşmanın ve grup arkadaşlarını desteklemenin başarıya ulaşmada önemli olduğu hatırlatılır (D20.3, D4.1, SDB2.2). Öğrencilere yeni bir oyun oynatılarak oyun içindeki rolünü yerine getirmesi ve grupla uyumlu hareket etmesi beklenir (E2.5). Yapılan çalışmalar grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere grupla hareket edebilme becerilerine yönelik performans görevi verilebilir.

BOM.7.3.2
Öğrencilerden tartışma yöntemini kullanarak oluşturulacak oyunun türüne (strateji, beceri, hız gibi özellikler gerektiren oyunlar) karar vermeleri istenir. Öğrencilere düşüncelerini ifade ederken nazik ve saygılı olması, ayrıca özenli ve yapıcı bir dil kullanması gerektiği hatırlatılır (D14.1, SDB3.3). Oyunun türü belirlenirken oyun alanının (açık hava, sınıf, spor salonu vb.) ve kullanılacak malzemenin düşünülmesi gerektiği vurgulanır. Oyun türü belirlendikten sonra oyunun amacı, oyunda kaç takım olacağı, takımların kaç kişiden oluşacağı ve oyunun kurallarının belirlenmesi istenir. Öğrencilere oyunun amacı ve kuralları arasında bir ilişki olması gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerden oluşturdukları oyunu belirledikleri kurallara ve amaca uygun şekilde oynamaları istenir (E2.5). Öğrencilerden oyunun kuralları ve amacı arasında bir ilişki olup olmadığını tartışma yöntemi kullanılarak değerlendirmeleri beklenir. Değerlendirmelerin ardından uygun olmayan kuralların düzeltilerek oyunun tekrar oynatılması sağlanır. Öğrencilere oyunlar ve fiziksel etkinlikler sırasında kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve tedbirli davranmaları gerektiği hatırlatılır (D5.1, SDB2.3). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere kurallı takım oyunu oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir.

BOM.7.3.3
Geleneksel çocuk oyunlarından ya da MEB “Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu Öğretmen Uygulama Kılavuzu” kitabından müzikli oyunlar seçilerek oynatılır (E2.5). Öğrencilere oyun oynarken nezaketli, dürüst, hakkaniyetli davranmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine dikkat etmeleri, başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları, kendisinin ve çevresindekilerin sağlığını tehdit edecek olumsuz davranışlardan kaçınmaları, duyarlı ve dikkatli olmaları gerektiği hatırlatılır (D14.1, D6.1, D6.2, D1.2, BEOSAB8, D8.4, SDB2.3, D5.1). Yapılan çalışmalar gözlem formu, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Görsel ve dijital kaynaklardan grup uyumuyla ilgili örnekler araştırılması istenebilir. Yaratıcı drama etkinlikleri ile uyum çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilerin farklı kültürlerin kurallı takım oyunlarını araştırması ve sunması istenebilir. Bu oyunların kültürel unsurlarının oyuna nasıl yansıdığını anlatması istenebilir. Öğrencilerden çevresinde gördüğü yöresel çocuk oyunlarını araştırması ve bunları paylaşması istenebilir. Farklı kültürlerin yöresel çocuk oyunlarını araştırması istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere grup içerisinde küçük bir rol verilebilir. Yaratıcı drama çalışmalarıyla uyum kavramı pekiştirilebilir. Öğrencilerin oyun oluştururken basit kurallarla başlaması istenebilir. Kurallı takım oyunları oluşturulurken her öğrencinin görev alması sağlanabilir. Öğrencilere oyun oynanırken kuralları hatırlatmak için kısa ve net komutlar verilebilir. Öğrencilere geleneksel çocuk oyunları dijital kaynaklar kullanılarak tanıtılabilir. Oyunlar oynanırken öğrencilere komutlar verilerek rehberlik edilebilir.