1. TEMA: HAREKET ET
BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma
KB2.2. Gözlemleme, KB2.20. Sentezleme
E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D11. Özgürlük, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D17. Tasarruf, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.7.1.1. Isınma ve hazırlık çalışmalarına katılabilme
a) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarına katılma ihtiyacını fark eder.
b) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarında düzeyini geliştirmek için plan yapar.
c) Isınma ve derse hazırlık çalışmalarını yaptığı plana uygun olarak uygular.
BOM.7.1.2. Halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri gözlemleyebilme
a) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri gözlemleyerek belirler.
b) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin nasıl yapıldığı ile ilgili veri toplar.
c) Halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin nasıl yapıldığını kaydeder.
BOM.7.1.3. Öğrendiği hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabilme
a) Öğrendiği temel hareketleri belirler.
b) Hareketler arasında ilişki kurar.
c) Hareketleri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.
Isınma ve Hazırlık
İstasyon Çalışmaları
Temel Halk Oyunları Hareketleri
çökme, dengeleme, diz kırma, diz vurma, fiziksel etkinlik, hareket, ısınma, istasyon, nesne
kontrolü, yer değiştirme
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, özdeğerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrenilen bilgilerin yansıtılması için istasyon çalışması performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarına katılabildiği, halk oyunlarında kullanılan temel hareketleri bildiği ve öğrendiği hareketleri bir araya getirerek özgün bir bütün oluşturabildiği kabul edilir.
Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmaları ile halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerden hangilerini yaparken kendilerini daha rahat hissettikleri sorulabilir. Öğrencilere öğrendikleri hareketlerle istasyon oluştururken nelere dikkat edilmesi gerektiği sorulabilir.
Öğrencilerin halk oyunları ve spor faaliyetlerine katılıp katılmadığı sorularak yaptıklarıçalışmalar ile ilgili fikirleri alınabilir. Öğrencilere katıldıkları spor etkinliklerinde yaptıkları hareketlerle halk oyunlarında yapılan hareketlerin benzerlikleri ve farklılıklarına örnek vermeleri istenebilir.
BOM.7.1.1
Öğrencilerin ısınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi neden gerekli olduğu ile ilgili bilgileri soru cevap, tartışma gibi yöntem ve teknikleri kullanarak hatırlaması sağlanır. Öğrencilerin deneyimlerinden yola çıkarak bu çalışmaların neden yapılacağı ile ilgili bilgi ihtiyacını fark etmesi beklenir (OB1). Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmaları örneklerle gösterilir (yürüme etkinlikleri, otur-kalk oyunları, uyum güven çalışmaları vb.). Yürüme etkinlikleri; serbest yürüme, eşli yürüme, “s” şeklinde yürüme, müzik eşliğinde yürüme, ritim eşliğinde yürüme şeklinde yapılır. Görsel ve dijital materyallerden faydalanarak örnekler çoğaltılır. Öğrencilerin çevresinde gördüğü ve yaşantılarından edindiği ısınma ve derse hazırlık çalışmaları ile ilgili bilgileri açık şekilde ifade etmesi sağlanır (E3.5). Öğrencilerin düşüncelerini özgürce tartışıp ifade edebileceği ortamlar oluşturulur (E1.2, D11.2). Öğrencilere düşüncelerini ifade ederken nazik ve saygılı olması, özenli ve yapıcı bir dil kullanması gerektiği hatırlatılır (D14.1, SDB3.3). Öğrencilerden ısınma ve derse hazırlık çalışmaları yaptırmak ve düzeylerini geliştirmek için odaklanarak bir plan yapmaları istenir (E3.2). Her ders başında bir lider seçilerek liderin kendi ısınma ve derse hazırlık planını uygulaması sağlanır (BEOSAB9). Isınma ve hazırlık çalışmalarının fiziksel egzersizler öncesi sakatlanmaları engellemek amacıyla her dersin başında yapılması gerektiği hatırlatılır. Düzenli olarak her fiziksel egzersiz öncesi ısınma ve derse hazırlık çalışması yaptırılarak öğrencilerin bu çalışmaları alışkanlık hâline getirmesi sağlanır. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.7.1.2
Halk oyunlarında kullanılan çökme, diz vurma, diz kırma gibi hareketler merak uyandırıcı şekilde gösterilir (E1.1). Örnek gösterme çalışması görsel ve dijital kaynaklar kullanılarak da yapılabilir. Öğrencilerin hareketleri odaklanarak gözlemlemesi istenir (E3.2). Öğrencilerden hareketlere eşlik ederek hareketlerin nasıl yapıldığına ilişkin veri toplaması beklenir (OB1). Öğrencilere öğrenilen hareketler uygulatılarak hareketlerin kaydedilmesi sağlanır (OB9). Bu çalışmalarla öğrencilerin kültürel zenginlikleri fark etmesi beklenir (D19.2). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.7.1.3
Öğrencilerin istasyon çalışmaları hakkındaki bilgileri hatırlamaları için soru cevap tekniği kullanılır. Öğrencilerin yer değiştirme ve dengeleme hareketleri ile nesne kontrolü gerektiren hareketleri hatırlamaları sağlanır. Deneyimlerinden yola çıkarak bu hareketleri tekrar etmeleri istenir. Öğrenciler bir müzik seçer ve bu müzik eşliğinde yapacağı istasyon çalışmasında kullanacağı hareketleri belirler. İstasyon çalışmasında hareketler belirlenirken sonraki adımlar düşünülerek istasyonun başlangıcında kolay, ilerledikçe zorluk seviyesi artan hareketler seçilmesi, her hareket grubunun kullanılması ve hareketlerin uyum içinde olması gerektiği vurgulanır. (SDB3.2). Öğrencilerden istasyon çalışması yapılırken bu bilgilere dikkat ederek hareketler arasında ilişki kurmaları beklenir. Öğrencilerin oluşturduğu özgün çalışmalarını müzik eşliğinde sergilemesi sağlanır (D3.4). Öğrencilerin çalışmalarda aktif rol alması ve grup iletişimine katılması beklenir (D3.4, SDB2.2, SDB2.1). Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılması sağlanır (D13.2). Öğrencilere çalışmalar yapılırken ortak kullanım alanlarında kişisel eşyalarını ve ders materyallerini korumaları ve özenli kullanmaları, bedensel ve mekânsal mahremiyetlerine, kişisel ve ortak alanların temizliğine dikkat etmeleri ve başkalarını rahatsız edecek davranışlarda bulunmamaları gerektiği hatırlatılır (D17.3, D18.1, D18.2, D8.4). Öğrencilere istasyon çalışmalarını uygulayabilecekleri performans görevi verilebilir.
Öğrencilere ısınma ve hazırlık çalışmalarında koşarken yüksek diz çekme, topukları kalçaya getirme, yan koşma gibi dinamik ısınma egzersizleri yaptırılabilir. Tek ayak üzerinde uzun süreli durma, tek ayak üzerinde dönme gibi denge çalışmalarıyla ilgili zorluk seviyesi arttırılabilir. Komutlarla hızlanma ve durma çalışmaları yaptırılabilir. Halk oyunlarında kullanılan çökme, diz vurma, diz kırma gibi hareketler komutlarla hız arttırılarak oyunlaştırılabilir. Öğrencilere istasyon çalışmaları süreli olarak yaptırılabilir. Süreli çalışmalar ile öğrencilerin hız ve çeviklikleri geliştirilebilir.
Isınma ve hazırlık çalışmalarını desteklemek için hareketlerin zorluk seviyesi yavaşça arttırılabilir. Öğrencilerin birbirlerini gözlemleyerek ısınma ve hazırlık çalışmalarını doğru yapmaları sağlanabilir. Öğrencilere halk oyunlarındaki temel hareketler parçalara bölünerek anlamayı kolaylaştıracak şekilde verilebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Öğrenme süreci oyunlaştırılarak öğrencilerin motivasyonu arttırılabilir. İstasyon çalışması yaptırılırken öğrencilerin kendi yapabildiği hareketlerden bir istasyon oluşturması ve öğrendikleri hareketleri tek tek göstermesi istenebilir. Hareketler desteklenerek yaptırılabilir. Zıplama, yürüyüş ve koşma gibi hareketleri bir araya getirerek basit istasyonlar oluşturulabilir. Öğrencilerin kendi öğrenme hızlarında ilerlemelerine olanak sağlanmalıdır. Akran geri bildirimi ve iş birlikli öğrenme fırsatları sunularak öğrencilerin birbirlerinden öğrenmeleri sağlanabilir. Çalışmalar oyunlaştırılarak da verilebilir.


