T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

3. TEMA: MÜZİKSEL TASARIM

Bu temada kendi sahnesinin yapılandırılabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.13. Yapılandırma

Eğilimler

E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik)

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MÜZ.12.3.1. Kendi sahnesini yapılandırabilme
a) Kendi sahnesi ile sahneleme süreci arasında ilişki ortaya koyar.
b) Kendi sahnesi ile sahneleme süreci arasında uyumlu bir bütün ortaya koyar.

İçerik Çerçevesi

Kendi Sahnesi

Anahtar Kavramlar

sahne

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktısı; dereceleme ölçeği kullanılarak izlenebilir. Performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
,

Bu temada öğrencilerin yıl sonu gösterisinde performans sergilemeleri beklenir. Performans görevi; dereceli puanlama anahtarı, öz veya grup değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin sahne etkinliklerini deneyimledikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Etkinliklerin sahnelenme sürecinde hangi aşamalardan geçtidiği hakkında sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin sosyal yaşamlarında izledikleri sahne performansları veya sınıfta izletilen konser, müzikli oyun vb. videoları  ile kendi yapılandıracakları sahnelerine ilişkin görüşleri alınarak günlük hayatlarıyla köprü kurmaları sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MÜZ.12.3.1.
Öğrencilerin bireysel olarak ya da gruplar oluşturarak bir gösteri planlamaları istenir. Öğrencilere kendi sahnesini oluştururken nelere dikkat etmeleri  gerektiği hakkında bilgi verilir. Öğrencilerin sahneleme yapacağı içeriği belirleyerek içerik ve sahneleme süreci arasında ilişki ortaya koymaları sağlanır.  Seçilecek konu, kostüm, müzik vb. hakkında karar vermeleri istenir. Bu süreçte beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. Sahne etkinliklerini; solo, koro ya da vokal  topluluğu şeklinde şarkı söyleme, bireysel ya da gruplar hâlinde çalgı çalma, bedensel hareket ya da drama performansı, müzikli şiir dinletisi, müzikli slayt  gösterisi gibi alanlardan seçmeleri istenir. Toplulukla ya da solo şarkı söyleme gibi etkinliklerde canlı çalgı eşliklerinden ya da müzik teknolojisinden  yararlanılabilir. Bunların dışında loop (müzikal döngü), midi vb. programlar kullanılarak eşlik kayıtları oluşturulabilir ya da karaoke uygulamalarından  yararlanılabilir. Arkadaşlarıyla iş birliği yaparak yapılandıracakları sahneleme sırasında görev almaları sağlanır (SDB2.2). Öğrencilerin organizasyonun  planlanmasında ve hayata geçirilmesinde dayanışma içinde olmaları beklenir (D20.2). Öz yeterliliğinin farkında olarak yapılacak etkinliğe katkıda  bulunmaları istenir (E1.4). Öğrencilerin topluluk önünde kendi sahnesini gerçekleştirirken grup arkadaşlarıyla ve izleyiciyle etkileşim içinde olmaları beklenir  (SDB2.1, OB9). Sahneleyeceği içerik ve sahneleme süreci arasında uyumlu bir bütün oluşturmaları sağlanır. Sahnelenecek içerikler ile ilgili yarışma  etkinliği düzenlenebilir. Kendi sahnesini yapılandırmaya yönelik öğrenmeler, dereceleme ölçeği kullanılarak izlenebilir. Çalışma grup hâlinde yapıldığında öğrencilerin grup çalışmalarına yönelik değerlendirme yapabilmesi için grup değerlendirme formu kullanılabilir.

Bu temada öğrencilerin yıl sonu gösterisinde müzik eşlikli şiir dinletisi, oratoryo, koro, bireysel, toplu performans gibi etkinliklerden birini seçerek  sahnelemeleri beklenebilir. Performans görevi; dereceli puanlama anahtarı, öz veya grup değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Sınıfta çalgı çalabilen öğrencilerin yapılacak etkinliklerde arkadaşlarına çalgılarıyla eşlik etmeleri istenebilir.

Destekleme

Etkinliklerde yapılacak sahnelemenin organizasyonuna yönelik görevler verilebilir.