T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: MÜZİK DİLİ

Bu temada çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetiminin yansıtılabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
8
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.15. Yansıtma

Eğilimler

E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme)

Değerler

D10. Mütevazılık

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Beceriler Arası İlişkiler
SAB10. Müziksel Söyleme, SAB13. Müziksel Hareket
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MÜZ.12.1.1. Çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetimini yansıtabilme
a) Çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetimini gözden geçirir.
b) Çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetimi üzerinden çıkarım yapar.
c) Çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetimi üzerine çıkarımlarını değerlendirir.

İçerik Çerçevesi

Eser Yönetimi

Anahtar Kavramlar

orkestra, şef

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktısı; kontrol listesi kullanılarak izlenebilir. Performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Çeşitli ölçü türlerindeki eserlerin yönetimini yansıtmaya yönelik öğrenmelerin izlenmesinde kontrol listesi kullanılabilir.

Bu temada performans görevi olarak öğrencilerin Türk orkestra-koro şefleriyle ilgili araştırma yapmaları ve sunum  hazırlamaları istenebilir. Performans görevi, dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin çeşitli ölçü türlerinin vuruş şekillerini bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Çeşitli eserler dinletilerek ölçü türlerindeki farklılıklara dikkat çekilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere daha önce izledikleri bir müzik topluluğunun nasıl yönetildiğiyle ilgili sorular sorulabilir, şefin hareket ve  komutlarının önemi üzerinde durulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MÜZ.12.1.1.
“İki vuruşlu”, “üç vuruşlu” ve “dört vuruşlu” ölçü türlerinin vuruş şekilleri hatırlatılır. Çeşitli koro ve orkestra şeflerinin görüntüleri izletilerek yönetim  şekillerini incelemeleri beklenir. Öğrencilerin bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı yöneten öğretmeni izleyerek yönetim şeklini gözden geçirmeleri istenir. Bu  süreçte gözlem tekniği kullanılabilir. Şeflerin eserleri yönetirken yaptığı hareketlerin ne anlama geldiği ile ilgili sorular sorulur. Bir eserin temposunun  korunması, esere giriş-çıkışların belirlenmesi, müzikal ifadelerin sağlanması vb. bağlamında çıkarım yapmaları istenir. Çeşitli ölçü türlerindeki vuruş şekilleri gösterilir ve eser yönetme sırasında bu şekilleri kullanmaları sağlanır (OB4). Çeşitli ölçü türlerinde seçilen eserleri odaklanarak yönetmeleri hedeflenir (E3.2).  Müziksel bileşenlere uyarak toplu seslendirme ve yönetme çalışmaları yaptırılır (SAB10, SAB13). Bu süreçte öğrencilerin grup çalışmasına uyumlu  davranmaları hedeflenir (D10.3). Öğrencilerin verilen eserleri yönetirken kendi davranışlarını ve çıkarımlarını değerlendirmeleri istenir (SDB1.2). Çeşitli ölçü  türlerindeki eserlerin yönetimini yansıtmaya yönelik öğrenmeler kontrol listesiyle izlenebilir. 

Bu temada performans görevi olarak öğrencilerin Türk orkestra-koro şefleriyle ilgili araştırma yapmaları ve sunum hazırlamaları istenebilir. Performans  görevi, dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin çeşitli törenlerde İstiklal Marşı’nı ve belirli gün ve haftalar ile ilgili eserleri öğretmen rehberliğinde yönetmeleri istenebilir.

Destekleme

Çeşitli ölçü türlerindeki vuruş şekillerini gösteren tablo/pano hazırlamaları istenebilir.