3. TEMA: MÜZİKSEL TASARIM
SAB12. Müziksel Yaratıcılık
-
E3.3. Yaratıcılık
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D3. Çalışkanlık, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık
MÜZ.11.3.1. Dört vuruşlu ölçü türlerinde ritim eşliği yaratabilme
a) Dört vuruşlu ölçü türlerinde oluşturacağı ritim eşliğinin kullanım amacını belirler.
b) Ritim eşliği oluşturmak için gerekli ögeleri seçer.
c) Seçtiği ögelerle dört vuruşlu ölçü türlerinde özgün ritim eşliği oluşturur.
MÜZ.11.3.2. Kendi şarkısını yaratabilme
a) Oluşturacağı şarkının kullanım amacını belirler.
b) Kendi şarkısını oluşturmak için gerekli ögeleri seçer.
c) Seçtiği ögelerle kendi şarkısını oluşturur.
Dört Vuruşlu Ölçü Türlerinde Ritim Eşliği
Kendi Şarkısı
besteleme, doğaçlama
Bu temadaki öğrenme çıktıları; kontrol listesi, öz ve akran değerlendirme formu kullanılarak izlenebilir. Performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Dört vuruşlu ölçü türünde ritim eşliği yaratma çalışmalarında kontrol listesi kullanılabilir. Kendi şarkısını yaratma çalışmalarının izlenmesinde öz ve akran değerlendirme formundan yararlanılabilir.
Performans görevi olarak öğrencilerin doğaçlama yoluyla dört vuruşlu ölçü türünde reklam cıngılı oluşturmaları istenebilir. Oluşturulan ürün, dereceli puanlama anahtarı, öz veya grup değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
Öğrencilerin dört vuruşlu ölçü türünü, ritim kalıplarını, şarkıyı oluşturan temel bileşenleri bildikleri kabul edilmektedir.
Şarkıyı oluşturan temel bileşenlerin neler olduğu sorulabilir.
Günlük hayatta kullandıkları nesnelerden sesler çıkararak ritim cümleleri oluşturmaları istenebilir. Şarkılarda yer alan sözler ile bu sözlerin dinleyicide bıraktığı etkiye vurgu yapılabilir.
MÜZ.11.3.1.
Dört vuruşlu ölçü türleri ( vb.) ve bu ölçü türlerinin vuruş şekilleri ile usulün darp vuruşları gösterilerek ritmik vuruşları yaptırılır. Dört vuruşlu ölçü türüne ait (
vb.) bir ezgiye ritim eşliği oluşturmak için uygun eser seçilir. Seçilen eser dijital/teknolojik araçlar aracılığıyla dinletilir. Seçilen esere ritim eşliği oluşturulmadan önce dört vuruşlu ölçü türleri ile ilgili sorular sorulur. Öğrencilerin dinletilen eserin hangi dört vuruşlu ölçü türünde yazılmış olabileceği hakkında fikir alışverişi yapmaları sağlanır. Esere uygun ritim kalıpları; el çırpılarak, kolayca bulunabilecek nesneler kullanılarak veya vurmalı bir çalgıyla çalınarak gösterilir. Türk müziğine ait usullerin darp vuruşları da ayrıca verilebilir. Öğrencilerin çalınan ritim kalıplarını gösterip yaptırma tekniğini kullanarak tekrar etmeleri istenebilir. Öğrencilerin düzeylerine uygun dört vuruşlu eserler dinletilir. Dört vuruşlu ritim kalıpları oluşturabilmek amacıyla dinlediği eserlerden birini belirlemeleri istenir (D3.2).
Belirledikleri esere ritim kalıpları seçmeleri beklenir. Seçilen ritim kalıpları incelenerek belirlenen eserin ölçü sayısıyla eşleşip eşleşmediğini akıl yürütme yoluyla sorgulamaları sağlanır (OB4). Uygun eşleştirme yapılarak dört vuruşlu ölçü türündeki eserlere özgün ritim eşliği oluşturmaları istenir (E3.3). Dört vuruşlu ölçü türlerinde ritim eşliği yaratabilme sürecinde esere uygun olmayan ritim kalıpları da çalınarak öğrencilerin bulma-keşfetme yöntemiyle ritmik uyumun önemini fark etmeleri sağlanır. Oluşturulan ritim eşlikleri sınıf ortamında çalınarak farklı bakış açılarını anlamaları sağlanır (SDB2.3). Dört vuruşlu ölçü türlerinde ritim eşliği yaratabilmeye yönelik öğrenmeler kontrol listesiyle izlenebilir.
MÜZ.11.3.2.
Öğrencilere dinledikleri sözlü-sözsüz müziklerin nasıl bestelendiği hakkında tartışma yaptırılır. Sözlü müzik türündeki eserlerde söz ve müzik uyumuna dikkat çekilir. Bu türlere ait örnek eserler dinletilir. Örnek eserlerden yola çıkılarak şarkıların toplumsal olaylar, kişinin iç dünyası, doğa sevgisi, müziksel yaratıcılık kaygısı gibi amaçlarla yazılmış olabileceğini gözlemlemeleri beklenir (KB2.16). Öğrencilerin kendi şarkılarını yazmadan önce istedikleri konuyu seçerek amaçlarını belirlemeleri sağlanır. Şarkı oluşturabilmek için gereken temel bileşenlerin neler olabileceği sınıf ortamında tartışılır ve kendi şarkıları için gerekli ögeleri seçmeleri sağlanır (SDB2.2). Kendi şarkılarını yaratabilmeleri için şarkı sözü yazmaları istenir ve prozodinin önemine değinilir. Şarkı sözünü kendileri yazabileceği gibi sayışma, tekerleme, şiir vb. türlerden de yararlanabilirler (OB1). Bu süreçte bilinen şarkıya yeni söz yazma tekniği de kullanılabilir. Belirledikleri şarkı sözüne uygun ritim kalıbı oluşturarak bu sözleri ritmik okumaları ve çevrelerinde kolayca bulunan nesnelere vurmaları ya da varsa bir vurmalı çalgıyla eşlik etmeleri istenir. Öğrencilerin ritmik olarak seslendirdikleri çalışmaya, ona uygun doğaçlama bir ezgi ekleyerek ve söz, ritim, ezgi arasında ilişki kurarak kendi şarkılarını oluşturmaları istenir (E3.3). Şarkı oluştururken dijital/teknolojik araçlardan yararlanılabilir. Oluşturdukları şarkıları uygun teknikleri kullanarak söylemeleri istenir (SAB10). Kişisel özelliklerini tanıyarak özgün çalışmalarını ortaya koymaları ve kendilerine olan öz saygılarını geliştirip bu süreci değerlendirmeleri istenir (SDB1.2, D14.2). Kendi şarkısını yaratabilmeye yönelik öğrenmeler öz ve akran değerlendirme formuyla izlenebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerin reklamını yapacakları bir objeyi seçmeleri istenir. Bu objenin tanıtımı için doğaçlama yoluyla basit düzeyde dört vuruşlu ölçü türünde reklam müziği oluşturmaları istenir. Bu süreçte gruplar oluşturularak ekip çalışması yapmaları sağlanabilir. Bu çalışmada müzik ve kayıt teknolojilerinden yararlanıp istedikleri cıngılı tasarlayarak oluşturdukları içeriği sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenir. Performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, öz veya grup değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
Müzik aleti çalabilen öğrenciler, kendi oluşturdukları şarkıları sınıfta seslendirebilir. Kendi oluşturdukları şarkının notalarını yazmaları istenebilir.
Öğrencilerin şarkı oluşturulurken kullanılabilecek tekerlemeleri listelemeleri istenebilir.


