7. TEMA: MÜZE VE KÜLTÜR
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
KB2.6. Bilgi Toplama
E2.1. Empati, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik, E3.7. Sistematiklik, E3.9. Şüphe Duyma, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D7. Estetik, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB7. Veri Okuryazarlığı
GS.7.7.1. Türk müzeciliğine ilişkin bilgi toplayabilme
a) Türk müzeciliğine ilişkin bilgilere ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
b) Belirlediği aracı kullanarak Türk müzeciliği hakkındaki bilgileri bulur.
c) Türk müzeciliğiyle ilgili ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Türk müzeciliğiyle ilgili ulaştığı bilgileri kaydeder.
GS.7.7.2. Dijital araçları kullanarak sanal müze yapabilme
a) Belirlediği temaya uygun koleksiyon eserlerini içeren sanal müze tasarlar.
b) Dijital araçlarla sanal müze oluşturur.
Türk Müzeciliği
Sanal Müze
sanal müze, sanat tarihi şeridi
Öğrenme çıktıları gözlem formları, kontrol listeleri ve grup değerlendirme formları kullanılarak
değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden belirledikleri temaya uygun bir koleksiyonla sanal müze oluşturmaları istenir. Sanal müzelerinde eser seçimi, sergileme düzeni ve etkileşimli içeriklere yer vererek estetik ve işlevsel bir sunum yapmaları beklenir.
Öğrencilerin Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi’nin kültürel yapısı hakkında temel bilgilere sahip oldukları ve sanal müze deneyimlerinin olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilerin Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi kültürel yapısı ile sanal müze deneyimleri  hakkındaki bilgi düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Osmanlı kültürüne ilişkin neler biliyorsunuz?
• Osmanlı Dönemi’nden Türkiye Cumhuriyeti’ne kültürel bir miras kalmış mıdır?
• Sanal müze ile fiziksel müze arasındaki fark nedir?
Öğrencilere Türk müzeciliği ve sanal müzeler üzerine düşünmeleri için aşağıdakilere benzer
sorular yönlendirilir:
• Osmanlı Dönemi’nde ilk müzeler hangi amaçla kurulmuş olabilir?
• Teknolojik gelişmelerin müzeleri gelecekte nasıl değiştirebileceğini düşünüyorsunuz?
• Sizce bir müzede sergilenen eserlerin dijital ortama aktarılması onların değerini nasıl etkiler?
• Sanal müzelerin fiziksel müzelerden farklı olarak kültürel mirası aktarmada ne gibi avantajları olabilir?
GS.7.7.1
Öğrencilerden Türk müzeciliğine ilişkin bilgi toplayabilmeleri beklenir. Türk müzeciliğine ilişkin
bilgilere ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemeleri için (a) öğrencilerden kütüphane  arşivleri, güvenilir dijital veri tabanları ve akademik kaynaklar gibi bilgi edinme araçlarını
grup hâlinde belirlemeleri istenir. Kitap, makale, broşür gibi materyalleri seçerek incelemeleri
sağlanır (OB1). Belirlediği aracı kullanarak Türk müzeciliği hakkındaki bilgileri bulmaları (b), Osmanlı Dönemi’ndeki ilk gelişmelerden başlayarak Cumhuriyet Dönemi’ndeki yapılanmasını araştırmaları beklenir (SDB1.2). Araştırmalarında Anadolu’daki farklı medeniyetlerin bıraktığı eserleri ve bu mirasın Türk tarihine katkılarını değerlendirmeleri istenir (OB5). Türk müzeciliğiyle ilgili ulaştığı bilgileri doğrulamaları için (c) birden fazla kaynağı eleştirel bir bakış açısıyla karşılaştırmaları, bilgileri teyit etmeleri ve kaynaklarının güvenilirliğini analiz etmeleri beklenir (E3.9, E3.10, KB2.7, KB3.3). Ulaştığı bilgileri düzenli bir şekilde kaydetmeleri için (ç) dijital veya geleneksel yöntemler kullanmaları istenir. Türk müzeciliğinin tarihî süreçteki dönüşümünü anlamalarına yardımcı olmak amacıyla sanat tarihi şeridi oluşturarak kronolojik sıralama yapmaları ve hazırladıkları çalışmayı grup sunumu olarak paylaşmaları beklenir (KB2.20, SBAB4.1, SDB2.2, OB7). Araştırma sürecinin ardından ulaştıkları bilgileri yorumlayarak müzelerin tarihî gelişimini tartışmaları sağlanır (KB2.18, SDB2.1, SDB3.3). Böylece öğrencilerden tarihi koruma bilinci ve millî kimlik inşasında müzelerin rolünü anlamaları beklenir (D19.2). Türk müzeciliğinin, farklı kültürleri bir araya getiren yapısıyla ortak bir değer oluşturma yeteneğine sahip olduğu açıklanır. Bu bağlamda Anadolu’da yaşayan bireylerin farklılıklara hoşgörüyle yaklaşması, eşitlik ve adalet duygularını benimseyerek kapsayıcı bir tutum sergilemesi gerektiği üzerinde durulur (D14.3). Öğrencilerin öz kimliklerini temsil eden Anadolu’nun zengin kültürel mirası, Kurtuluş Savaşı gibi bağımsızlık mücadelesine ilişkin millî bilinç geliştirmeleri teşvik edilir. Kültürel mirasın geleceği şekillendirdiğini fark etmeleri ve korunması gerektiğini kavramaları sağlanır (D14.3, D15.2, OB5). Sürecin sonunda öğrencilerden grup tartışmaları sırasında edindikleri bilgileri açık ve anlaşılır bir şekilde ifade etmeleri; görüşlerini dile getirirken yapıcı, saygılı ve demokratik bir üslup benimsemeleri beklenir (SDB1.1). Bu aşamada öğrencilerin fikir alışverişinde bulunmaları, arkadaşlarını aktif bir şekilde dinlemeleri ve farklı görüşleri anlamaya çalışmaları sağlanır (SDB2.1, E2.1). Süreç kontrol listesi ve gözlem formu ile değerlendirilebilir.
GS.7.7.2
Öğrencilerden dijital araçları kullanarak sanal müze yapabilmeleri beklenir. Müzeciliği dijital
teknolojilerle bütünleştiren sanal müze kavramını, altı şapkalı düşünme tekniğini kullanarak
farklı açılardan ele almaları sağlanır (E3.6). Beyaz şapka grubundaki öğrencilerin, Türkiye ve dünyadaki farklı koleksiyonlara sahip müzeleri sanal ortamda ziyaret etmeleri; bu süreçte bilgi toplamaları, görsel ve kültürel farkındalık geliştirmeleri beklenir (OB5). Kırmızı şapka grubunun bu deneyimin kendilerinde uyandırdığı duyguları ifade etmeleri istenir (SDB1.1). Siyah ve sarı şapka grubunun sanal ve fiziksel müzeleri avantajları ve sınırlılıkları açısından karşılaştırmaları; sanal müzelerin eğitici ve öğretici yönlerini düşünmeleri sağlanır. Yeşil şapka grubunun sanal müzeleri daha etkileşimli hâle getirecek yaratıcı öneriler sunmaları, mavi şapka grubunun da tüm görüşleri özetleyerek sistematik bir değerlendirme yapmaları istenir (KB2.17, E3.7). Süreç boyunca öğrencilerden farklı görüşleri açık fikirlilikle değerlendirmeleri ve başkalarının düşüncelerine saygı duymaları beklenir (D10.1, E3.5). Belirlediği temaya uygun koleksiyon eserlerini içeren sanal müze tasarlamaları için (a) gruplardan kullanacakları dijital araçları seçerek müzelerinin temasını tespit etmeleri istenir (OB2). Tema ile ilgili bilgi topladıktan sonra sergileyecekleri eserlerin içeriklerini araştırarak konuya uygun fotoğraf, video, müzik ve metinleri hazırlamaları beklenir (KB2.6, SDB2.2). Eser seçiminin ardından estetik ölçütler çerçevesinde, objelerin yerleşimini planlamaları sağlanır. Dijital araçlarla sanal müze oluşturmaları için (b) gruplardan belirledikleri dijital araçları ve koleksiyonu kullanarak sanal müzelerini kurmaları beklenir (OB4). Öğrencilerin sanal müzelerini oluştururken telif haklarına dikkat etmeleri, sanat eserlerine ve sanatçılara saygılı bir üslup benimsemeleri, görsel sunumda estetik ve uyum kurallarına uygun çalışmalar yapmaları sağlanır (D7.2, OB2). Öğrencilerden sanal müzedeki eserleri kompozisyon, ışıklandırma ve sergileme tekniklerine dikkat ederek yerleştirmeleri istenir. Her esere açıklama, sesli anlatım, video içerikleri gibi etkileşimli özellikler
eklemeleri beklenir. Sanal müzelerin okulun farklı alanlarında projeksiyonlar, dijital ekranlar veya resmî internet sayfası aracılığıyla sunulması sağlanır. Müzeler Haftası (18-24 Mayıs) kapsamında diğer okulların sanal müzeleriyle birlikte ortak çevrim içi sergiler düzenlenerek
kutlamaların etkileşimi artırılabilir. Sanal müze etkinlikleri performans görevi şeklinde tanımlanarak gözlem formu ve grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden sanal müze oluşturma sürecinde 3D modelleme yöntemlerini ve artırılmış  gerçeklik (İng. Augmented Reality, "Ogmentid Riyeliti") teknolojilerini kullanmaları; sanal
müzelerini tanıtan kısa videolar hazırlayarak temalarını, sergi düzenlerini ve eserleri anlatan
eğitici içerikler oluşturmaları istenebilir. Ayrıca öğrencilere diğer ülkelerdeki müzelerin gelişimi ile Türk müzeciliği arasındaki ilişkiyi analiz ederek rapor hazırlamaları, Türkiye’den farklı ülkelere götürülen veya diğer müzelere hediye edilen eserlerin ülkemizde kalması hâlinde Türk müzeciliğinin nasıl etkileyebileceğine ilişkin araştırmalar yaparak bu konuda sunum hazırlamaları önerilebilir.
Öğrencilere sanal müze oluşturma sürecinde yararlanabilecekleri dijital araçlar tanıtılabilir
ve bu araçlarla temel düzeyde bir müze tasarlamaları yönünde rehberlik edilebilir. Süreci somutlaştırmak amacıyla öğrencilerin üç boyutlu maket tasarımları oluşturmaları sağlanabilir. Farklı sanal müzeleri ziyaret etmeleri teşvik edilerek öğrencilerden etkileşimli müze örneklerini incelemeleri istenebilir. Dijital müze hazırlığına yönelik adım adım düzenlenmiş "Nasıl Yapılır?" kılavuzları ve tanıtım videoları sunularak öğrencilerin süreci daha kolay kavramaları sağlanabilir.


