1. ÜNİTE: ALLAH İNANCI
-
KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme, KB2.14. Yorumlama, KB2.16.1. Tümevarıma Dayalı Akıl Yürütme
E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.1. Empati, E3.4. Gerçeği Arama, E3.7. Sistematik Olma, E3.8. Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık)
D9. Merhamet, D11. Özgürlük
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
DKAB.5.1.1. Evrendeki mükemmel düzene ilişkin akıl yürütebilme
a) Evrendeki mükemmel düzene ilişkin gözlem yapar.
b) Evrendeki mükemmel düzenle ilgili örüntüler bulur.
c) Evrendeki mükemmel düzene dair genellemeler yapar.
DKAB.5.1.2. Evrendeki mükemmel düzeni gözlem yoluyla fark edip Allah’ın (cc) varlığı ve birliğini gözleme dayalı tahmin edebilme
a) Evrendeki mükemmel düzene ilişkin ön gözlem veya tecrübeyi Allah’ın (cc) varlığı ve birliği ile ilişkilendirir.
b) Bu ilişkilerden hareketle Allah’ın (cc) var ve bir olduğuna dair çıkarım yapar.
c) Tevhit inancına ilişkin sonuç çıkarır.
DKAB.5.1.3. Allah’ın (cc) güzel isimleri hakkında bilgi toplayabilme
a) Allah’ın (cc) güzel isimleri konusunu araştırır.
b) Allah’ın (cc) güzel isimleri hakkında bilgi toplar.
c) Allah’ın (cc) güzel isimleri hakkında ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Allah’ın (cc) güzel isimleri hakkında ulaştığı bilgileri kaydeder.
DKAB.5.1.4. İhlas suresini ve bu surenin anlamını okuyarak yorumlayabilme
a) İhlas suresini ve bu surenin anlamını okur.
b) İhlas suresinin anlamını kendi hayatı için anlamlı bir hâle getirir.
c) İhlas suresinin anlamını değiştirmeyecek şekilde özetler.
Evrendeki Mükemmel Düzen
Allah’ın Varlığı ve Birliği
Allah’ın Güzel İsimleri
Bir Sure Öğreniyorum: İhlas Suresi
esmayıhüsna, ihlas, tevhit
Bu ünitenin ölçme değerlendirme sürecinde açık uçlu soru, kısa cevaplı soru, çalışma yaprağı, kavram haritası, görsel inceleme formu ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.
Performans Görevi: Gözlemlerinden hareketle genellemeler yaparak evrendeki mükemmel düzenin oluşumunu anlattığı çıkış kartı hazırlanabilir. Evrendeki mükemmel düzen ile Allah’ın (cc) varlığı ve birliği arasındaki ilişkiyi belirlemek için kavram haritası hazırlanabilir.
Allah’ın (cc) güzel isimlerinin hayata yansımalarıyla ilgili pano hazırlanabilir. İhlas suresi ve bu surenin anlamıyla ilgili eşleştirme etkinliği hazırlanabilir. Performans görevleri, ölçütlere göre oluşturulan puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğrencinin ünite süresince yaptığı ürün çıktıları bir araya getirilerek öğrenci ürün dosyası oluşturulur.
Sonuç değerlendirmede performans görevlerine yer verilebileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.
Öğrencilerin İslam’ın inanç esasları hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olduğu, çevresini gözlemleyebildiği, Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde inanç konusuyla ilgili bilgilerin yer aldığını bildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilere “Evrende ve vücudumuzda nasıl bir işleyiş vardır?” sorusu sorulur. Öğrencilerden konuyla ilgili beyin fırtınası yapmaları istenir. Dijital öğrenme platformları kullanılarak uygun görseller öğrencilere gösterilir ve çevremizdeki mükemmel düzene dikkat çekilir.
Öğrencilerin fen bilimleri dersinde öğrendiği tabiat olaylarıyla ilgili (Dünya’nın hem kendi hem de Güneş etrafında dönüşü, mevsimlerin oluşumu, su döngüsü vb.) görseller ve kısa filmler aracılığıyla doğa yasalarına dikkat çekilir. Bu olaylar ile Allah’ın (cc) yaratıcılığı arasında ilişki kurulur.
DKAB.5.1.1
Konuya başlamadan öğrencilerin önceki bilgileriyle ilişki kurmaları ve öğrenme stratejisi geliştirmeleri (SDB1.1) amacıyla çevrelerindeki düzen hakkında merak ettikleri soruları sormaları (E3.8) sağlanır. Konuyla ilgili sorular öğrencilerin defterlerine yazdırılır. Öğrencilerden evrendeki mükemmel düzene ilişkin gözlem yapması istenir. Derste öğrencilerin gözlemlerini özgür ve bağımsız olarak ifade etmelerine (D11.2) imkân tanınır. Bunun için öğretmen tarafından Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) gece gündüz, mevsimler, su döngüsü gibi tabiat olaylarıyla ilgili görseller belirlenir. Öğrencilerin bu görsellerdeki tabiat olaylarını algılamaları ve tanımaları sağlanır. Öğrenciler, bu görselleri yorumlar ve tabiat olayları hakkında akıl yürütür (OB4). Bu sayede sistematik olarak (E3.7) evrendeki düzeni kanıtlayan örüntüler bulması ve bu düzeni içeren genellemeler yapması sağlanır. Bunun için öğrencilerden kavram haritası hazırlamaları istenilebilir.
DKAB.5.1.2
Evrendeki mükemmel düzenin nasıl oluştuğu sorusu sorulur. Gerçek hayattan verilen örneklerden hareketle varlıkların mutlaka bir yaratıcıya ihtiyaç duyduğu vurgulanır. Öğrencilerden evrendeki mükemmel düzenle ilgili gözlemlerini Allah’ın (cc) varlığı ve birliği ile ilişkilendirmesi istenir. Öğrencilerin konuyla ilgili düşüncelerini değerlendirmesi (E3.10), kendisinden ve çevresinden hareket ederek insanların bir yaratıcıya ihtiyaç duyduğunu fark etmesi (SDB1.1) için öğretmen rehberliğinde bir tartışma ortamı oluşturulabilir (E3.4).Tevhit kavramı ele alınır. Öğrencilerin her şeyin Allah (cc) tarafından yaratıldığı bilgisine ulaşması sağlanır. Konuyla ilgili ayetlerden ve hadislerden öğrenci seviyesine uygun örnekler verilir.Tevhidin İslam’ın inanç esası olduğu yargısına öğrencilerin ulaşması için etkinlikler yapılabilir.
DKAB.5.1.3
Öğrencilere “Allah’ın (cc) güzel isimlerinden hangilerini duydunuz?” sorusu sorulur. Öğrenciler esmayıhüsnanın anlamını ve merak ettiği (E1.1, E.1.2) isimleri araştırır. Bu isimlerden başta Rahman ve Rahîm olmak üzere Alîm, Kadir, Semi ve Basir hakkında bilgi toplar. Ayetler ve hadisler yoluyla ulaştığı bilgileri doğrular ve defterine yazarak bunları kaydeder. Besmele açıklanır. Günlük hayatta besmelenin sıklıkla kullanıldığı yerler örneklendirilir. Rahman ve Rahîm isimlerinin Allah’ın (cc) yarattıklarına karşı merhametli olması anlamına geldiği vurgulanır. Etkinlikler yoluyla varlıklara şefkatli davranmanın (D9.2), insanı ve doğayı sevmenin (D9.3) gerektiğini öğrencilerin fark etmesi ve bunları davranışlarına yansıtması sağlanır (SDB1.1). Bunun için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
DKAB.5.1.4
Öğrencilere “İhlas suresi hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu yöneltilir. İhlas kelimesinin anlamı açıklanarak İhlas suresinin içerdiği mesajlar ve nerelerde okunduğu hakkında bilgi verilir. İhlas suresi hakkında bilgi verilirken surenin Mekki-Medeni ayrımı, ayet sayısı ve Kur’an-ı Kerim’deki sıralaması gibi konulara değinilmez. İhlas suresinin doğru telaffuzunu öğretmek için öğrencilerin genel ağ araçlarını tanımaları ve kullanmaları sağlanır. İhlas suresini dinlemek üzere Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı genel ağ adresleri belirlenir. Öğrencilerin bu adresleri kullanmaları sağlanarak (OB2) surenin doğru telaffuzunu öğrenmeleri için dinleme etkinliği yapılır. Öğrencilerin bu sureyi kendine güvenerek (E1.5) okuması için sesli okuma etkinliği yapılabilir. Surenin anlamı incelenir. Surenin anlamından çıkarılacak mesajlarla ilgili etkinlikler yapılarak sure değerlendirilebilir. Öğrencilerin surenin anlamını kendi hayatı için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Günlük hayatta İhlas suresinin okunduğu yerler örneklendirilir. Öğrencilerin İhlas suresinin anlamını değiştirmeyecek şekilde kendi cümleleriyle yeniden ifade etmeleri için yazma etkinliği yapılabilir.
Öğrenciler, insan vücudunun işleyişi ile Allah’ın (cc) her şeyi mükemmel şekilde yaratması arasındaki ilişkiyi araştırabilir. Allah’ın (cc) güzel isimlerinden merak edilenler belirlenerek bunlar hakkında bir sunu hazırlanabilir.
Öğrencilerden Eğitim Bilişim Ağı’nda (EBA) yer alan görsel içerikleri kullanarak evrendeki mükemmel düzenle ilgili bir sınıf panosu hazırlanması istenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.