1. ÜNİTE: ALLAH-İNSAN İLİŞKİSİ
-
KB2.3. Özetleme, KB2.8. Sorgulama, KB2.15. Yansıtma, KB3.3. Eleştirel Düşünme
E3.2. Odaklanma, E3.6. Analitik Düşünme, E3.8. Soru Sorma
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim
D12. Sabır, D16. Sorumluluk
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık
DKAB.9.1.1. İnsanın yaratılışını ve özelliklerini ayetlerden hareketle tefekkür ederek sorgulayabilme
a) İnsanın yaratılışı ve özellikleri ile ilgili merak ettiklerini tanımlar.
b) İnsanın yaratılışına ve özelliklerine dair sorular sorar.
c) İnsanın yaratılışına ve özelliklerine dair İslam’ın temel kaynaklarından bilgiler toplar.
ç) İnsanın yaratılışına ve özelliklerine dair topladığı bilgileri değerlendirir.
d) İnsanın yaratılışına ve özelliklerine dair çıkarımlarda bulunur.
DKAB.9.1.2. İnsanın doğruyu arayan bir varlık olarak bilgiye ulaşma yolları hakkında eleştirel düşünebilme
a) İnsanın hakikate ulaşma konusunda vahiy ve peygamberlere olan ihtiyacını fark eder.
b) Vahyin ve peygamberin gönderiliş amacına dair akıl yürütür.
c) Akıl yürütmeyle ulaştığı çıkarımları yansıtır.
DKAB.9.1.3. Allah (cc) ile iletişimin ibadet ve dua ile sağlandığını yansıtabilme
a) İbadet ve dua deneyimlerini gözden geçirir.
b) İbadet ve dua deneyimlerine dayalı çıkarım yapar.
c) İbadet ve dua deneyimlerine dayalı yaptığı çıkarımları değerlendirir.
DKAB.9.1.4. Rum suresi 17-27. ayetlerin mesajlarını özetleyebilme
a) Ayetlerde verilen mesajlarla ilgili çözümleme yapar.
b) Ayetlerde geçen konuları sınıflandırır.
c) Ayetlerde verilen mesajları açıklar.
İnsan ve İnsanın Yaratılışı
Doğruyu Arayan Bir Varlık Olarak İnsan
İbadet ve Dua Eden Bir Varlık Olarak İnsan
Kur’an’dan Mesajlar
dua, fıtrat, hamt, marifet, mükellef, tövbe
Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorular, evet-hayır kartları, çalışma yaprağı, dereceleme ölçeği, öz değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Allah’ın (cc) güzel isimlerinin yer aldığı dua örneklerinden bir sınıf panosu hazırlama, performans
görevi olarak verilebilir. Bu performans görevi “bilgi toplama, çıkarım yapma, içerik ve sunma” ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Sonuç değerlendirmede performans görevleri kullanılabileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.
Öğrencilerin evrenin tesadüfen oluşmadığını ve bir yaratıcıya ihtiyaç olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.
İnsanın yaratılış amacının ne olduğuyla ilgili sorular sorularak öğrencilerin verdikleri cevaplara göre ön bilgileri belirlenmeye çalışılır. Öğrencilere hangi peygamberleri ve ilahi kitapları bildikleri sorulur. Ardından Allah’ın (cc) neden ilahi kitap ve peygamber gönderdiğini tartışmaları istenir. Bu süreçte öğrencilerin hazır bulunuşlukları kontrol edilmiş olur.
Öğrencilere çevrelerindeki herhangi bir varlığın yaratılış amacı sorulur. Gelen cevaplardan hareketle insanın yaratılış amacının ne olabileceğine dair tartışma ortamı oluşturulur. Dünyadaki diğer varlıkların yaratılış amacının ne olduğu üzerine konuşmalar yapılır. Öğrencilerin görüşleri alınarak konuyla ilişki kurulur.
DKAB.9.1.1
Öğrencilere çevrelerindeki varlıkların yaratılış amacı sorularak konuya dikkat çekilir (E3.2). İnsanın yaratılışı ve özelliklerine dair öğrencilerin merak ettiklerini tanımlaması sağlanır (OB1, E3.8). İnsanın yaratılışı ve özellikleriyle ilgili soru sormalarına imkân tanınır. Bu konuda soru turu tekniği kullanılabilir. Öğrencilerden İslam’ın temel kaynaklarından konuyla ilgili bilgi toplaması istenir ve konuyu öğretmen rehberliğinde değerlendirmeleri beklenir. Yüce Allah’ın, insanı mükemmel bir varlık olarak yarattığına ilişkin öğrencilerin çıkarımlarda bulunması sağlanır. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında açık uçlu sorular kullanılabilir. Öğrencilerin insanın yaratılış amacının farkına vararak kendisine, ailesine, topluma ve Allah’a (cc) karşı sorumluluk bilinci kazanması beklenir (D16.2).
DKAB.9.1.2
İnsanın hakikate ulaşma konusunda kullandığı bilgi kaynakları değerlendirilir. Bunun için beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. Öğrenciler, bazı bilgilere duyu organları ve akıl yoluyla ulaşılamayacağını öğretmen rehberliğinde verilen örnekler üzerinden fark eder. İnsanın vahiy ve peygambere olan ihtiyacı vurgulanır. Konuyla ilgili ayetler incelenir. Öğrenciler ilgili ayetlerden hareketle vahyin ve peygamberin gönderiliş amacına dair akıl yürüterek çıkarımda bulunur (E3.6). Öğrenciler hakikati arayan bir varlık olarak doğru bilgiye ulaşmada akıl ve duyularla birlikte vahiyden faydalanır. Allah’ın (cc) Hâdi ismine konu ile bağlantı kurularak vurgu yapılır. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında öğrencilerden bir değerlendirme metni yazmaları istenebilir. Yazılan metinler dereceleme ölçeği ile değerlendirilebilir.
DKAB.9.1.3
Allah (cc) ile bağ kurmanın ibadet, dua, tövbe etmek ve Kur’an okumakla sağlandığına vurgu yapılır. Kur’an-ı Kerim ve hadislerde geçen dua örnekleri incelenir. Öğrencilerden birer dua örneği yazmaları istenir. Bu yolla dua konusundaki deneyimlerini öğrenciler gözden geçirirler. İbadet ve duanın insana katkılarının neler olacağına dair öğrencilerin kendi deneyimlerinden hareketle çıkarım yapmaları beklenir (SDB1.3). Yapılan çıkarımlar evet-hayır kartları ile değerlendirilebilir. Öğrenci dua ve ibadetlerin zorluklarla mücadelede kendisine güç ve moral verebileceğini fark eder. İradesiyle değiştirebileceği ve değiştiremeyeceği olayları ve durumları ayırt eder (D12.1). İbadet ve dua konusu Allah’ın (cc) Mucib, Tevvab, Gaffar, Settar ve Afüv isimleri çerçevesinde değerlendirilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında eşleştirme, boşluk doldurma ve kısa cevaplı sorulardan oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.
DKAB.9.1.4
Rum suresinin 17-27. ayetleri, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayımlanan matbu ve dijital meallerden bulunarak incelenir (OB2). Ayetlerin nüzul sebeplerine, ayetlerde geçen şahıslara, yerlere, konulara ve kavramlara yer verilir. Öğrenciler bu ayetlerde verilen mesajları çözümler ve sınıflandırır. Bu süreçte bilgi kartları kullanılabilir. Öğrenciler, ayetlerde ele alınan konuları açıklar (SDB2.1). Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında boşluk doldurma, doğru-yanlış, kısa cevaplı ve açık uçlu soru türlerinden oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.
Öğrencilerden Kur’an-ı Kerim’de geçen peygamber dualarından oluşan fanzin (küçük ölçekli dergi) hazırlamaları istenebilir. Görsel sanatlara ilgisi olan öğrencilerin ünitede verilen esmayıhüsna ile ilgili hat levhalarını incelemelerine ve bu alanda ürün oluşturmalarına imkân sağlanabilir.
Öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımlarını artırmak için gerekli araç gereçler hazırlanır ve ortam düzenlemesi yapılır. Öğrenciler sesli metin, video, soru cevap etkinlikleri ile desteklenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.