1. ÜNİTE: COĞRAFYANIN DOĞASI

Bu ünitede geleceğin dünyasında coğrafya biliminin etkilerine ilişkin öngörüde bulunulabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (SBAB4.3 Değişim ve Sürekliliğin Geleceğine Yönelik Kanıt, Gözlem ve/veya Deneyime Dayalı Öngörüde Bulunma)

Kavramsal Beceriler

-

Eğilimler

E3.3. Yaratıcılık, E3.11. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D4. Dostluk

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilim Çalışmaları
Beceriler Arası İlişkiler
KB3.3. Eleştirel Düşünme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

COĞ.12.1.1. Geleceğin dünyasında coğrafya biliminin etkilerine ilişkin öngörüde bulunabilme
a) Coğrafya bilimiyle ilgili kanıtları ve kendi deneyimlerini bu bilimin gelecekteki etkileriyle ilişkilendirir.
b) Coğrafya bilimiyle ilgili kanıtları ve kendi deneyimlerini bu bilimin gelecekteki etkileriyle ilişkilendirerek çıkarımda bulunur.

İçerik Çerçevesi

Geleceğin Dünyasında Coğrafya Bilimi

Anahtar Kavramlar

coğrafi bakış, coğrafi kanıt, coğrafya

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktısı; açık uçlu sorular, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz ve akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi olarak öğrencilerden coğrafya biliminin gelecekteki fonksiyonlarına ilişkin konuşma metni, haber yazısı, poster vb. ürünler hazırlamaları istenebilir. Performans görevleri; bilgi toplama, çıkarım yapma ve içerik oluşturma ölçütlerine göre değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin coğrafya biliminin kapsamı, temel kavramları ve coğrafi bakış hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Geleceğe yönelik planlamalarda coğrafya biliminin hangi açılardan dikkate alınması gerektiğine yönelik soru-cevap etkinliği yapılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere coğrafya bilimi ile nesnelerin interneti, tarımsal otomasyon, kent bilgi sistemleri, akıllı ulaşım sistemleri vb. konular arasındaki ilişkiye yönelik kısa videolar izletilebilir. İzletilen videolarda görülen uygulamalar ile öğrencilerin yaşadığı çevredeki uygulamalar karşılaştırılabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

COĞ.12.1.1.
Öğrencilerin geleceğin dünyasında coğrafya biliminin etkilerine ilişkin öngörülerini beyin fırtınası tekniğiyle ifade etmeleri, elde ettikleri fikirlerle coğrafi bilgi ve becerilere yönelik kanıtları ve kendi deneyimlerini bu bilimin gelecekteki etkileriyle ilişkilendirmeleri sağlanabilir (OB1). Coğrafyanın mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkılar üzerinden bu bilimin geleceğin dünyasındaki etkileriyle ilgili çıkarımlarda bulunulur. Bu süreçte coğrafi araştırmalarda kullanılan kuantum teknolojileri, yapay zekâ uygulamaları gibi gelişen teknolojiler dikkate alınabilir. Geleceğin dünyasında coğrafya biliminin etkileri ile ilgili özgün ürün ve fikirler üretilebilir (E3.3, E3.11). Öğrencilere “Coğrafya biliminin çalışmalarına gelecekte yeni alanlar eklenmesi mümkün müdür?” sorusu sorularak yuvarlak masa etkinliği yaptırılabilir ve yeni öğrenmelerin oluşmasına imkân sağlanabilir. Bu etkinlikte küçük gruplar oluşturulur ve gruptaki ilk öğrenciden geleceğin dünyasında coğrafya biliminin çalışmalarına eklenecek yeni bir alanı kâğıda yazması ve bu kâğıdı yanındaki arkadaşına vermesi istenir (D4.1). Kâğıdı alan öğrencinin de bir örnek eklemesiyle etkinliğe devam edilir. Gruptaki her öğrencinin kendi örneğini yazmasının ardından çalışma tamamlanır (KB3.3). Hazırlanan çalışma, belirlenen bir öğrenci tarafından sunulabilir. Grupların örnekler üzerine tartışması sağlanabilir (SDB2.1, SDB2.2). Öğrenmeler, açık uçlu sorularla değerlendirilebilir. Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden coğrafya biliminin geleceğin dünyasındaki etkilerine ilişkin konuşma metni, haber yazısı, poster vb. ürünler hazırlamaları istenebilir. Performans görevi; analitik dereceli puanlama anahtarı, öz ve akran değerlendirme formlarıyla değerlendirilebilir (SDB1.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere “Coğrafya biliminin çalışmalarına gelecekte yeni alanlar eklenmesi mümkün müdür?” sorusundan hareketle bir araştırma yapma, araştırma sonuçlarını raporlayarak sunma görevi verilebilir. Bunun yanı sıra *Türk bilim heyetinin son yıllarda Antarktika’ya yaptığı seferler, Türkiye’nin uzayla ilgili araştırmaları ve yapay zekâ uygulamalarının coğrafya çalışmalarına etkisi konularında araştırma görevleri verilebilir.

Destekleme

Öğrencilerden verilen özet metinlerle ilgili soru hazırlamaları istenebilir. Oluşturulan sorular tüm sınıfın katılımıyla cevaplanabilir. Performans görevi, coğrafya biliminin geleceğin dünyasına etkileriyle ilgili röportaj yapma ve bu yolla edinilen bilgileri sunma şeklinde düzenlenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.