1. ÜNİTE: COĞRAFYANIN DOĞASI

Bu ünitede mekânsal sorunlara karşı geliştirilen çözüm önerilerine coğrafya biliminin sunduğu katkıların yapılandırılabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.13. Yapılandırma

Eğilimler

E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilim Çalışmaları
Beceriler Arası İlişkiler
KB3.3. Eleştirel Düşünme, SBAB7. Mekânsal Düşünme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

COĞ.11.1.1. Mekânsal sorunların çözümünde coğrafya biliminin katkılarını yapılandırabilme
a) Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkıları inceleyerek nedensel veya mantıksal ilişkiler ortaya koyar.
b) Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkılarla ilgili elde ettiği bilgileri uyumlu bir bütün hâline getirir.

İçerik Çerçevesi

Mekânsal Sorunlar Karşısında Coğrafya Bilimi

Anahtar Kavramlar

bağlantı, bilimsel yaklaşım, dağılış, mekânsal sorunlar

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktısı; açık uçlu sorular, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden bir belgesel, kitap veya bilimsel çalışmalardan (makale, bildiri, proje vb.) yola çıkarak mekânsal sorunların çözümünde coğrafyanın katkılarını içeren bir rapor hazırlamaları istenebilir. Performans görevi; bilgi toplama, bilgileri düzenlenme ve rapor hazırlama ölçütlerine göre değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin coğrafya biliminin kapsamı hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerden mekânsal sorunları sınıflandırarak coğrafyanın uzmanlık alanlarıyla (jeomorfoloji, klimatoloji, toprak coğrafyası, hidrografya, afetler coğrafyası, nüfus coğrafyası, yerleşme coğrafyası, ekonomik coğrafya vb.) eşleştirmeleri istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden mekânsal sorunlar ve bu sorunların çözümüne ilişkin haber, okuma parçası, belgesel veya videolar inceleyerek yaşadıkları bölgeden örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

COĞ.11.1.1.
Mekânsal sorunlara örnekler (çevre kirliliği, plansız kentleşme, arazinin yanlış kullanımı vb.) verilir ve bu örneklerin incelenmesi sağlanır. Öğrencilerden coğrafya biliminin bu sorunların çözümüne katkılarını nedensel veya mantıksal çerçevede ifade etmeleri istenir (OB1). Bu sorunlar; coğrafya biliminin yaklaşımı doğrultusunda “Coğrafya, mekânsal sorunlarla ilgili bağlantıları nasıl inceliyor?”, “Mekânsal sorunların neden-sonuçlarını nasıl yapılandırıyor?”, “Mekânsal sorunların dağılışını nasıl ortaya koyuyor?”, “Bu sorunların çözümüne ne gibi katkılar sağlıyor?”, “Mekânsal sorunların çözümünde diğer disiplinlerden farklı olarak neler sunuyor?”, “Mekânsal sorunların çözümünde diğer bilimlerle nasıl iş birliği yapıyor?” gibi açık uçlu sorular üzerinden bir tartışma süreci içinde ele alınabilir (SBAB7.1,SBAB7.3,SBAB7.5,SDB2.1). Bu kapsamda elde edilen bilgiler eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilir (D3.3, E3.10). Daha sonra mekânsal sorunların ele alındığı makale, bildiri, tez, proje vb. bilimsel çalışma örnekleri öğrencilerle paylaşılabilir. Bu çalışmalar analiz edilerek ulaşılan çıkarımlar bir bütün hâline getirilir. Süreç sonunda ortaya çıkan bilgiler; mevcut duygu, düşünce ve davranışların öz bilgilerle bütünleşmesi kapsamında yapılandırılır (SDB2.3). Ayrıca öğrencilerden mekânsal sorunlar bağlamında kendileri ve/veya yakın çevrelerini değerlendirmeleri ve uygulamalardaki hataları belirlemeleri istenebilir (SDB1.3). Bilimsel çalışmalarda geçen mekânsal sorunlara ilişkin çözüm önerilerini ve yapılması gerekenleri belirlemeye yönelik bir tartışma yürütülebilir (SDB3.3, E3.11). Öğrenmeler açık uçlu sorularla değerlendirilebilir.

Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden bir belgesel, kitap veya bilimsel çalışmalardan (makale, bildiri, proje vb.) yola çıkarak mekânsal sorunların çözümünde coğrafyanın katkılarını içeren bir rapor hazırlamaları istenebilir. Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden belirleyecekleri *mekânsal bir soruna karşı çözüm önerileri geliştirmeleri istenebilir. Çözüm önerilerinin sunulması yoluyla bir tartışma süreci başlatılabilir ve öğrenme ortamındaki etkileşim artırılabilir.

Destekleme

Öğrencilere mekânsal sorunların anlaşılmasını kolaylaştırmak amacıyla fotoğraf, video gibi görsel materyaller üzerinden görsel okuma yaptırılabilir. Performans görevi; öğrencilerin örnek bir kitap, belgesel veya makaleden yola çıkarak coğrafyanın mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkılara ilişkin çıkarımlarını raporlamaları şeklinde düzenlenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.