1. ÜNİTE: ANTRENMAN BİLGİSİ
KB1. Temel Beceriler, KB2.8. Sorgulama, KB2.20. Sentezleme
E1.1. Merak
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D16. Sorumluluk
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
BEST.8.1.1. Antrenman değişkenlerini (bileşenlerini) ve ilkelerini açıklayabilme
BEST.8.1.2. Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisini sorgulayabilme
a) Antrenmanda yüklenme ve toparlanma kavramlarını tanımlar.
b) Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili sorular sorar.
c) Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi hakkında bilgi toplar.
ç) Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili topladığı bilgiler üzerinde çıkarım yapar.
BEST.8.1.3.Antrenman programını sentezleyebilme
a) Antrenman programının parçalarını belirler.
b) Antrenman programının parçaları arasında ilişki kurar.
c) Antrenman programının parçalarını birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.
Antrenmanın Değişkenleri
Antrenman İlkeleri
Antrenman Programı
Antremana etkin katılım, antrenman programı, antrenman yüklenmesi, çok yönlü gelişim, özelleşme, bireyselleşme, çeşitlilik, modelleme, sürantrenman, toparlanma
Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmaları kısa cevaplı sorular, çalışma yaprağı, performans görevi teknikleri kullanılarak yürütülebilir. Öğrencilerin antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisini sorgulayabilme çıktısı ile ilgili edindiği bilgiler çalışma yaprağı kullanılarak izlenebilir ve analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Performans görevi olarak seçmiş oldukları bir spor branşı üzerinden atrenmanda yüklenme yöntemlerini, toparlanma stratejilerini araştırmaları ve yazılı raporla sunmaları istenebilir. Performans görevi, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Özgün bir antrenman programı sentezleyebilme öğrenim çıktısı için öğrencilerden kendi tasarladıkları bir antrenman planını içeren bir performans görevi istenebilir. Bu görev; analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu ve akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin egzersiz, antrenman, koordinasyon, dayanıklılık, kuvvet, esneklik kavramlarının tanımını, beslenmenin egzersiz sonrası toparlanmadaki etkisini ve çevresinde yapılan spor branşlarını bildikleri kabul edilir.
Öğrencilerin antrenman, koordinasyon, dayanıklılık, kuvvet, sürat ve esneklik kavramlarına ilişkin bilgi düzeyleri soru-cevap, açık uçlu sorular yoluyla değerlendirilebilir.
Çocuklarda atletik performans uygulamaları dersinde yer alan kuvvet, sürat, dayanıklılık ve esneklik gibi üniteler arasında köprü kurulabilir.
BEST.8.1.1
Ders öncesinde örnek bir antrenman programı ve antrenman değişkenlerinin ve bileşenlerinin
yazılı olduğu çalışma kâğıtları hazırlanır. Öğrencilerin ön bilgileri, antrenmanın tanımı ile dayanıklılık, kuvvet, esneklik, çabukluk gibi temel kavramlar üzerine soru-cevap ve beyin fırtınası teknikleri kullanılarak kontrol edilir (E1.1, SDB1.1, SDB2.1). Antrenman değişkenleri (süre, sıklık, yoğunluk vb.) tanımlanır. Öğrenciler gruplara ayrılır. Öğrencilerden grup çalışması yaparak örnek antrenman programını incelemeleri ve antrenman değişkenlerine uygun olduğunu düşündükleri bileşenleri (değişkenleri) eşleştirmeleri istenir (SDB2.1, SDB2.2). Grup paylaşımının ardından öğrencilerin sınıf ortamında antrenman değişkenlerini açıklamaları beklenir. Yapılan sunumlar, öğrencilerin katılımıyla tartışılır. Öğrenme- öğretme uygulamalarında antremana etkin katılım, çok yönlü gelişim, özelleşme, bireyselleşme, çeşitlilik, modelleme, aşamalı artan yükleme ilkesiyle ilgili bilgilendirme yapılır. Her öğrenciden antrenman deneyimlerini ve gözlemledikleri antrenmanları göz önünde bulundurarak antrenmanın ilkeleri üzerine çıkarım yapmaları istenir.
BEST.8.1.2
Farklı şiddet, sıklık, kapsam, hacim vb. antrenman içeriklerinin olduğu yazılı görsel ve dijital
materyallerden faydalanarak öğrencilerin dikkati dersin konusuna çekilir (E1.1). Soru turu, soru-cevap vb. teknikler kullanılarak öğrencilerin antrenmanda yüklenme ve toparlanma kavramlarını tanımlamaları sağlanır. Öğrencilerin antrenman ve egzersiz deneyimlerinden yola çıkarak yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili merak ettikleri soruları sormaları istenir (SDB1.1). Sporcu performansında artış sağlanabilmesi için uzun süreli antrenman ve uyumun gerekliliği üzerinde durulur. Yapılan yüklenmelerden sonra ise vücudun egzersizden önceki hâline geri gelme süreci hakkında bilgiler verilir. Sınıfta gruplar oluşturulur. Gruplardan bilimsel makale, kitap veya çevrim içi kaynaklardan yararlanarak yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili bilgi toplamaları istenir (OB1, D3.3). Antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili toplanan bilgiler sınıf ortamında paylaşılır ve bilgilerin doğruluğu değerlendirilir (SDB2.1). Öğretmen tarafından fazla tamlama ve sürantrenman kavramları açıklanır. Öğrencilerden antrenmanda yüklenme ve toparlanma ilişkisi ile ilgili topladığı bilgiler doğrultusunda çıkarım yaparak sürantrenman durumlarını neden-sonuç ilişkisi ile ifade etmesi beklenir. Öğrencilerin süreç boyunca edindikleri bilgileri çalışma yaprakları aracılığıyla takip edilebilir ve analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Performans görevi olarak öğrencilerin bir spor takımının veya sporcunun yükleme ve toparlanma bölümlerini incelemeleri ve konuyla ilgili tartışmaları sağlanabilir. Performans görevi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
BEST.8.1.3
Soru-cevap, beyin fırtınası vb. öğretim teknikleri kullanılarak öğrencilerin antrenman ile ilgili bilgilerini paylaşmaları istenir (SDB2.1). Antrenman plan türleri (uzun süreli, yıllık, aylık, haftalık ve günlük planlama) ve antrenman ilkeleri hakkında bilgilendirme yapılır. Öğrencilerin antrenmanın plan ve ilkeleri üzerinden bir kavram haritası oluşturmaları istenir. Kavram haritaları karşılaştırılır ve konuyla ilgili öğrencilerin tartışması sağlanır. Kavram haritalarından yola çıkarak öğrencilerin antrenman programının parçalarını belirlemesi beklenir. Antrenman planlamasının farklı spor branşlarına uyarlanması ile ilgili örnekler verilir. Öğrencilerden kendi antrenman deneyimlerinden yola çıkarak antrenman programının parçaları arasında ilişki kurması istenir. Ayrıca öğrendikleri antrenman programının parçaları ile ilgili bilgileri birleştirerek seçtikleri bir spor branşı üzerinde özgün bir planlama yapmaları istenir (SDB1.2, D16.1). Yapılan antrenman planlamaları, sınıf ortamında paylaşılarak öğretmen tarafından gerekli dönüt verilir. Öğrencilerin süreçte yapmış oldukları özgün antrenman planlamaları performans görevi olarak değerlendirilebilir. Performans görevi; analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden kendi antrenman deneyimlerini göz önünde bulundurarak her antrenmanın yüklenme düzeyini, toparlanma sürelerini ve hissettikleri değişimleri günlük olarak yazmaları
istenebilir. Yüklenme yoğunluğunun düzeyi ve spor branşlarını karşılaştırarak incelemeleri
istenebilir. Farklı yüklenme yöntemleri ile hangi motorik özelliklerin geliştirilebileceğini anlatan kısa bilgi kartları veya posterler hazırlanıp öğrencilerden bu kartlardaki bilgileri kullanarak kendi mini posterlerini ya da pano çalışmalarını yapmaları istenebilir.
Öğretmen, antrenmanda yüklenme ve toparlanma süreçlerini görsel materyallerle destekleyebilir. Antrenmanın ilke ve değişkenleri konusunda temel kavramlara ilişkin ayrıntılı açıklama ve örnekler içeren bir çalışma sunulabilir. Antrenman programının sentezlenmesi aşamasında akran öğretimi veya grup çalışmalarından yararlanılabilir.


