4. TEMA: SPOR ŞENLİĞİ
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
KB1. Temel Beceriler
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E2.2. Sorumluluk
SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum
D4. Dostluk, D16. Sorumluluk
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık
BES.8.4.1. Spor organizasyonlarını inceleyebilme
BES.8.4.2. Organizasyondaki sorumluluğuna uygun hareket edebilme
a) Organizasyondaki sorumluluğuna ilişkin rolleri tanımlar.
b) Organizasyondaki sorumluluğuna ilişkin rolleri yerine getirir.
c) Organizasyondaki sorumluluğuna uygun hareket eder.
Spor Organizasyonları
Organizasyonda Sorumluluklar
ekip çalışması, etkinlik planlama, iş birliği, spor organizasyonu, spor şenliği
Öğrenme çıktıları akran değerlendirmesi, öz değerlendirme ve performans görevi ile değerlendirilebilir. Performans görevi olarak bir spor branşına ilişkin organizasyon yapısıyl ilgili sunum hazırlama verilebilir. Performans görevlerinin değerlendirilmesinde süreç bileşenlerini içine alan analitik dereceli puanlama anahtarı ya da kontrol listesi kullanılabilir.
Öğrencilerin takım hâlinde ve bireysel olarak sorumluluk alıp iş birliği yapabildikleri, organizasyonlara ait rolleri tanıyıp bu rolleri etkin bir şekilde yerine getirebildikleri kabul edilir.
Öğrencilere farklı spor organizasyonları (olimpiyatlar, okul sporları, üniversite oyunları, geleneksel spor organizasyonları vb.) hakkında sorular sorulabilir. İzledikleri organizasyonlarda görev alan yetkililerin (hakemler, antrenörler, sağlık görevlileri, organizasyon yöneticileri, medya temsilcileri vb.) sorumluluklarını paylaşmaları istenebilir.
Öğrencilerden ülkemizde düzenlenen ve başarıyla gerçekleştirilen spor organizasyonlarını incelemeleri ve daha önce üstlendikleri rollerle ilişkilendirmeleri istenebilir. Öğrenciler organizasyonların planlanmasında ve yürütülmesinde görev alan hakemler, antrenörler, organizasyon yöneticileri, sağlık görevlileri, medya temsilcileri ve gönüllülerin sorumluluklarını incelemeleye teşvik edilebilir. Günlük yaşamda katıldıkları bir spor organizasyonunu anlatmaları istenebilir. Spor organizasyonlarında görev alan meslek gruplarıyla ilgili sorular sorulabilir ve bu alandaki kariyer planları tartışılabilir.
BES. 8.4.1.
Bir önceki temada belirlenen takımlara çeşitli spor organizasyonlarını inceleme görevi verilir. Bu görevde öğrencilerden organizasyon düzenleme, lig yapısı, organizasyon komitelerinin işlevleri, sponsorluk anlaşmaları ve etkinlik planlaması gibi konuları araştırarak bu organizasyonların nasıl işlediği hakkında bilgi edinmeleri istenir (OB1, SDB2.2). Takımlardan inceledikleri organizasyonun tarihçesini, kurallarını, organizasyonun yapısını ve öne çıkan özelliklerini fiziksel ya da dijital araçlarla sunmaları istenir (OB1, OB4, E2.2, SDB2.2). Sunumlarda farklı spor organizasyonu yapıları karşılaştırılarak başarılı bir spor organizasyonunun temelini oluşturan unsurların yer alması beklenir. Hazırlanan sunumlar performans görevi olarak değerlendirilebilir.
BES. 8.4.2.
Öğrencilere sınıf veya okul düzeyinde coşkulu ve eğlenceli bir spor şenliğinin düzenleneceği duyurularak bu etkinliğin kapsamı ve heyecan verici detayları hakkında bilgi verilir. Şenliğin öğrencilerin sportif becerilerini sergileyebilecekleri, takım ruhunu pekiştirebilecekleri ve keyifli anlar yaşayabilecekleri bir ortam sunduğu vurgulanır. Ayrıca organizasyon sürecine katılımlarının nasıl olacağı ve etkinlikte üstlenebilecekleri roller (şenlik koordinatörü, saha ve alan sorumlusu, gönüllü koordinatörü, hakem, sosyal medya sorumlusu, sağlık görevlisi, malzeme sorumlusu vb.) açıklanır. Öğrencilerden etkinlik takımları oluşturmaları sağlanarak takımdaki rol ve sorumluluklarını belirlemeleri istenir (D16.3). Öğrencilerden üstlendikleri sorumluluklara ilişkin rollerini tanımlamaları istenir (OB1, E1.4). Takım olarak spor şenliği için hazırlayacakları etkinliği (turnuvanın final müsabakaları, halk dansları gösterileri, geleneksel çocuk oyunları, parkur yarışları, farklı kültürlere ait oyunlar vb.) planlamaları istenir (E1.4, SDB2.2, SBAB5.2). Hazırlık ve şenlik döneminde öğrencilerin aktif görev almaları ve iş birliği yaparak her rolü etkili bir şekilde yerine getirmeleri sağlanır (SDB2.2, SBAB5.2). Takım rolleri ve organizasyon için üstlendikleri rollere ilişkin görevleri uyum ve koordinasyon gözeterek deneyimlemeleri sağlanır (D4.1, SDB2.2, SDB3.1). Şenlik sırasında her bir öğrencinin turnuva kapsamındaki rolüne ilişkin birer ödül (en iyi hakem, en başarılı antrenör, en başarılı takım, en başarılı etkinlik vb.) almasına dikkat edilir. Sınıf içinde düzenlenen şenlik, okul bağlamına göre tüm okulun katılım sağlayacağı şekilde de düzenlenebilir. Öğrencilerin takım çalışması ve etkinlik planlama becerileri akran ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden spor organizasyonlarında belirlenen rollere ilişkin örnek olduğu düşünülen başarılı kişilerin (spor spikeri, spor organizatörü, spor hakemi vb.) yaşam hikâyelerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden spor yöneticileri, antrenörler veya hakemlerle çevrim içi ya da yüz yüze röportaj yapmaları istenebilir. Organizasyonun yapısını anlamaları için poster, infografik, organizasyon şeması ve çizelgeler hazırlamaları istenebilir. Şenliğe yönelik dijital veya fiziksel araçları kullanarak şenlik davetiyesi hazırlamaları istenebilir. Şenliklere ailelerin, okul idaresinin, okulun eğitim kadrosunun ve farklı sınıfların davet edilmesi sağlanabilir. Organizasyondaki rolünü ve sorumluluğunu başarılı şekilde gerçekleştireceği düşünülen öğrencilere şenlik koordinatörü, etkinlik lideri gibi roller verilebilir.
Öğrencilere organizasyon yapısını anlamalarına ve pekiştirmelerine yardımcı olacak yazılı, görsel ve dijital materyaller sunulabilir. Öğrencilerin ilgi ve hazır bulunuşluklarına uygun olarak organizasyonda rol almaları ve sorumluluk üstlenmeleri sağlanabilir.


