3. TEMA: TURNUVAYA KATILIM
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB3.Taktik ve Strateji Geliştirme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme, BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma
E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D1. Adalet, D4. Dostluk, D10. Mütevazılık, D14.Saygı, D16. Sorumluluk
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık
BES.8.3.1. Seçilen spor branşına ilişkin hareket becerilerini sergileyebilme
a) Seçilen spor branşına ilişkin hareket becerilerini algılar.
b) Seçilen spor branşına ilişkin hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Seçilen spor branşına ilişkin hareket becerilerini farklı durumlarda uygular.
BES.8.3.2. Seçilen spor branşına ilişkin taktik ve strateji geliştirebilme
a) Seçilen spor branşına ilişkin taktiksel ya da stratejik problemi belirler.
b) Seçilen spor branşına ilişkin belirlenen problemin çözümüne ilişkin öneri
sunar.
c) Seçilen spor branşına ilişkin taktiği ve stratejiyi uygular.
BES.8.3.3. Turnuvadaki sorumluluğuna uygun hareket edebilme
a) Turnuvadaki rolüne ilişkin sorumluluğu tanımlar.
b) Turnuvadaki rolüne ilişkin sorumluluğunu yerine getirir.
c) Turnuvadaki sorumluluğuna uygun hareket eder.
BES. 8.3.4. Turnuvada adil oyun anlayışına uygun davranabilme
a) Turnuvada adil oyun anlayışını açıklar.
b) Turnuvada adil oyun anlayışına uygun hareket eder.
Seçilen Spor Branşına İlişkin Hareket Becerileri
Seçilen Spor Branşına İlişkin Taktik ve Stratejiler
Adil Oyun
Turnuvada Rol ve Sorumluluklar
adil oyun, fikstür, rol, sorumluluk, turnuva
Öğrenme çıktıları akran değerlendirme formu, gözlem formu, kontrol listesi, öz değerlendirme formu ve performans görevi ile değerlendirilebilir.
Öğrencilere performans görevi olarak bir spor branşının tarihini araştırma; takımlarını yansıtan bardak tasarlama; müsabaka kural açıklamalarının yer aldığı poster, afiş veya kart hazırlama verilebilir. Performans görevlerinin değerlendirilmesinde süreç bileşenlerini içine alan analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin farklı spor branşlarına hazırlayıcı oyun ve etkinliklere katılarak farklı oyun ve spor türlerine ilişkin hareket becerilerini sergileyebildikleri, oyun türlerinde (hedef, hücum, file duvar, iş birlikli vb.) çeşitli taktik ve stratejiyi uygulayabildikleri, kişisel ve sosyal beceriler açısından sorumluluk gerektiren rolleri üstlenmeye hazır oldukları, turnuvada adil oyun anlayışına uygun davranabilecek düzeyde oldukları kabul edilir.
Öğrencilerin bir önceki temada seçilen spor branşına ilişkin hareket yetkinliğini ve taktik/ strateji gelişimine ne ölçüde sahip olduklarını anlamak amacıyla kontrol listesi veya gözlem formu hazırlanabilir. Öğrencilerin takım içerisinde aldıkları rollere ilişkin sorumluluklarını ne düzeyde yerine getirdiklerini tespit etmek amacıyla gözlem formu kullanılabilir. Öğrencilerin adil oyun algılarını tespit etmek için "Adil oyun nedir?", "Adil oyun davranışları neden önemlidir?" gibi sorular yöneltilebilir. Öğrencilerden izledikleri müsabakalarda karşılaştıkları adil oyun anlayışına uygun sporcu davranışlarını tartışmaları istenebilir.
Seçilen spor branşına ilişkin becerileri sergileyebilecekleri etkinlikler düzenlenerek öğrencilerin ön öğrenmeleri ile bağlantı kurmaları sağlanabilir. Öğrencilerin takımlardaki rollerine ilişkin mevcut bilgi ve deneyimlerini ortaya çıkarmak adına aynı rolleri aldıkları öğrencilerle bir araya gelmeleri, seçilen spor branşının ülkemizde başarılı olmuş spor insanlarını araştırmaları istenebilir. Öğrencilerden bir spor müsabakasında kullanılan belirli bir taktikle ilgili örnekler vermeleri istenebilir. Seçtikleri taktiğin uygulanışını, oyun üzerindeki etkilerini ve hedeflerini açıklamaları beklenebilir. Takımlar bir araya gelerek takımlardan daha önce izledikleri ve benzer taktiğin uygulandığı bir spor müsabakasından örnek vermeleri istenebilir. Takımların adil oyun anlayışını benimsemeleri için seçilen spor branşına dair izledikleri bir müsabakanın örnek olayını birbirleriyle paylaşmaları istenebilir.
BES.8.3.1.
Öğrencilerin bir önceki temada oluşturulan takımlarda ve rollerde yer almaya devam ettikleri kabul edilir. Seçilen spor branşına ilişkin hareket becerilerinin öğrenciler tarafından deneyimlenmesini sağlayacak mini oyunlar (pas oyunları, hedef vurma oyunları vb.) düzenlenir. Seçilen spor branşına yönelik becerilerin oyun içinde tekrar edilmesi esnasında “Bu hareketi yaparken hangi kas gruplarını çalıştırıyorsunuz?”, “Hareketi yaparken hız mı yoksa güç mü daha önemliydi?”, “Hareket sırasında en dikkat edilmesi gereken neydi?” gibi sorularla öğrencilerin oyunlardaki hareket becerilerini algılamaları sağlanır (SDB1.1). Takımlardaki antrenör veya akran öğretici rolündeki öğrencilerin seçilen spor branşına ait hareketlerin yer aldığı oyunlarda becerilerin aşamalarını (hareketin başlangıç duruşu, temel teknikleri ve bitişi vb.) takım arkadaşlarına göstermeleri sağlanır. Bu süreçte öğretmen, antrenör veya akran öğretici rolündeki öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayarak öğrencilerin hareketin basamaklarını algılamalarına yardımcı olur (KB2.14). Öğrenciler tarafından seçili spor branşına ilişkin turnuvaya hazırlık müsabakaları düzenlenir. Müsabakalar esnasında öğrencilerin sahip oldukları farklı rolleri tecrübe etmelerine fırsat sağlanır. Öğrencilerden rollerinin sorumluluklarını zamanında ve eksiksiz yerine getirmeleri istenir (E2.2, D16.3, SDB3.1). Takımlara seçilen spor branşının tarihini araştırma görevi verilir ve dijital ya da fiziksel araçlarla poster veya afiş hazırlamaları istenir (OB1, OB4, SDB1.2). Öğrencilere yaratıcılıklarını sergileyecekleri takım logosu ya da takımlarını simgeleyen bir “Bardak Tasarım” şablonu performans görevi olarak verilir ve öğrencilerden bir sonraki haftaya kadar kendi bardaklarını tasarlamaları istenir (E3.3). Öğrencilerle turnuva kuralları, turnuvanın formatı ve fikstür belirlenir. Turnuva formatına sınıftaki öğrenci ve takım sayısına, seçilen spor branşına göre karar verilir. Hakem olarak görevlendirilen öğrencilere takımları ile iş birliği içerisinde seçilen spor branşına yönelik “Müsabaka Kural Açıklamaları” poster, afiş, kart hazırlama performans görevi verilir (SDB2.2, OB4). Müsabakaların fikstüre uygun olarak devam etmesi sağlanır. Öğrenciler, seçilen spor branşına ilişkin müsabakalarda sergiledikleri hareket becerileri doğrultusunda akran değerlendirme ile değerlendirilir. Öğrencilerin değerlendirilmesinde performans görevleri kullanılabilir.
BES.8.3.2.
Turnuva esnasında öğrencilerin verilen rol ve sorumluluklarını (antrenör, hakem, basın görevlisi vb.) zamanında ve eksiksiz yerine getirmeleri sağlanır (D16.3). Turnuva esnasında takımlar, seçilen spor branşına ilişkin taktiksel problemleri belirler. Bu süreçte öğrencilerin iş birliği, problem çözme ve stratejik düşünme becerilerini (Örneğin bir voleybol maçında öğrenciler, rakibin güçlü servislerine karşı nasıl bir savunma yapmaları gerektiğini tartışarak ortak bir strateji belirler.) geliştirmelerine katkı sağlanır (SBAB5.4). Takımlar, belirledikleri probleme ilişkin taktik ve stratejileri tartışırlar ve bir sonraki müsabakada uygulayacakları stratejiler için öneri sunarlar (SBAB5.5). Müsabakalar esnasında öğrencileri taktiksel probleme yönelik düşünmeye sevk etmek için "Sayı nasıl alınabilir?”, "Sayı vermemek için etkili savunma stratejileri neler olabilir?" gibi vb. sorular sorulur (E3.10, SDB3.3). Öğrencilerin farklı rakiplere karşı oynanan oyunlarda nasıl daha başarılı olabileceklerini belirleyerek kendi seçtikleri taktik veya stratejiyi uygulamaları sağlanır (SBAB5.4, SDB3.2). Öğrenme süreçleri taktik ve strateji ile ilişkilendirilen gözlem formu ile değerlendirilebilir.
BES. 8.3.3.
Öğrencilerin sezon boyunca süren turnuvalarda çeşitli roller üstlenerek organizasyonun bir görevlisi olmaları sağlanır. Turnuva boyunca farklı takımlarda aynı role sahip öğrencilerden (antrenör, hakem, basın görevlisi vb.), düzenli aralıklarla bir araya gelerek rollerinin getirdiği sorumluluklar hakkında tartışmaları istenir. Öğrenciler, turnuva süresince üstlendikleri rolün gerekliliklerine ilişkin hedef belirleyip bu hedefleri yerine getirerek turnuvanın planlı bir şekilde ilerlemesine katkı sağlar (E2.2, SDB1.2). Öğrenciler oyuncu olarak takım stratejilerine uyum sağlarken hakem, istatistikçi veya basın görevlisi rollerinde de adil ve disiplinli bir şekilde hareket ederler. Örneğin hakem rolündeki öğrenciler kurallara uyulmasını sağlarken istatistikçi rolündeki öğrenciler sayıları ve skorları doğru bir şekilde kaydeder, basın görevlisi rolündeki öğrenciler ise turnuva sırasında kendi takımlarının gelişimini basılı, görsel ve dijital araçlarla kaydeder (SDB2.2, SDB3.1, D4.1, D16.3). Öğrencilerin rollerine ilişkin sorumluluklarının değerlendirilmesinde kontrol listesi kullanılabilir.
BES. 8.3.4.
Öğrencilerden adil oyun anlayışı ilkelerine (saygı, iş birliği, dürüstlük, kurallara uyma, centilmenlik vb.) ilişkin örnekler vermeleri istenir. Bu ilkelerin turnuvadaki müsabakalarda nasıl uygulanacağını açıklamaları ve örnekler (rakibe saygı gösterme, hataları kabul etme, kurallara sadık kalma vb.) sunmaları istenir. Müsabakaları kazanan öğrencilerden rakiplerine saygı göstererek ölçülü bir şekilde sevinmeleri beklenir (D10.3, D14.1). Turnuva sırasında adil oyun davranışı gösteren öğrencilerin hakemler tarafından belirlenip şenlikler sırasında adil oyuncu ödülü ile ödüllendirilmesi sağlanır. Müsabaka sonrası öğrencilerin kendi davranışlarını ve rakiplerinin davranışlarını değerlendirmeleri için “Oyunda hangi adil oyun davranışlarını sergiledim?”, “Oyunda arkadaşım hangi adil oyun davranışlarını sergiledi?”, “Daha iyi olabileceğim bir durum var mıydı?” gibi sorularla davranışlarını değerlendirmeleri sağlanır (SDB1.3). Öğrencilerin adil oyun davranışları öz değerlendirme ya da grup arkadaşlarının değerlendirebileceği akran değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (D1.3).
Öğrencilerin dijital araçlar kullanarak kendi sergiledikleri hareketlerin analizlerini yapmaları ve video aracılığıyla rakiplerinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz etmeleri, buna göre kendi taktik ve stratejilerini geliştirmeleri istenebilir. Seçilen spor branşına ilişkin eğitim içeriklerini genel ağ üzerinden araştırmaları (branşın teknik ve taktik özelliklerini anlatan videolar veya animasyonlar vb.) ve buldukları içerikleri sınıf arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Antrenör rolündeki öğrencilerden takımları için antrenman programı hazırlamaları istenebilir. Turnuvanın raporlaması ve değerlendirilmesi için dijital veya fiziksel araçlarla rapor hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerden medyada yer alan spor olaylarından adil oyun anlayışına uymayan örnek olayları inceleyerek derste tartışmalar yürütmeleri istenebilir.
Öğrencilerin hareket beceri seviyelerine uygun olarak ders içi veya ders dışı bireysel çalışma yapmalarına fırsat sunulabilir. Hareketin algılanmasını kolaylaştırmak amacıyla yavaş gösterimler ve ipuçları verilerek öğrencilerin hareketi uygulamaya hazırlanmaları sağlanabilir. Öğrencilere takım içindeki rollerini anlamalarına ve pekiştirmelerine yardımcı olacak yazılı, görsel ve dijital materyaller sunulabilir. Bu rolü başarılı sergilediği düşünülen öğrencilerden akran desteği alınabilir. Adil oyun anlayışını desteklemek için katılımcı olmanın, rakibe saygı duymanın, kaybetmeyi kabullenmenin, kazananı tebrik etmenin ve oyuna katılmaktan keyif almanın önemini vurgulayan örnekler verilebilir.


