2. TEMA: HEDEF OYUNLARI
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB2. Hareket Kavramlarını Uygulama, BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme
E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematiklik
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D16. Sorumluluk
OB7. Veri Okuryazarlığı
BES.6.2.1. Hedef oyunlarına ilişkin hareket kavramlarını uygulayabilme
a) Hedef oyunlarına ilişkin hareket kavramlarını ayırt eder.
b) Hedef oyunlarına ilişkin hareket becerileri ile hareket kavramları arasında
ilişki kurar.
c) Hedef oyunlarına ilişkin hareket kavramlarına uygun hareket eder.
BES.6.2.2. Hedef oyunlarına ilişkin hareket becerilerini sergileyebilme
a) Hedef oyunlarına ilişkin hareket becerilerini algılar.
b) Hedef oyunlarına ilişkin hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Hedef oyunlarına ilişkin hareket becerilerini farklı ortamlarda uygular.
BES.6.2.3. Hedef oyunlarına ilişkin taktik ve strateji geliştirebilme
a) Hedef oyunlarına ilişkin verilen taktiksel problemi belirler.
b) Hedef oyunlarına ilişkin verilen problemin çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Hedef oyunlarına ilişkin seçilen taktik ve stratejiyi uygular.
Hedef Oyunlarına İlişkin Kavramlar
Hedef Oyunlarına İlişkin Hareket Becerileri
Hedef Oyunlarına İlişkin Taktik ve Stratejiler
atış, hedef, nişan alma, puanlama, sıra
Öğrenme çıktıları gözlem formu, açık uçlu sorular, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, akran değerlendirme, öz değerlendirme ve performans görevi ile değerlendirilebilir.
Öğrencilere performans görevi olarak hedef oyunlarına yönelik çeşitli materyaller (dart hedef tahtası ve oku, ok, hedef tahtası, bovling için lobut, bel sepeti, halka vb.) tasarlama ve bu materyalleri kullanarak etkinlikler düzenleme verilebilir. Ayrıca taktik ve strateji raporu hazırlama ve sunma performans görevi verilebilir. Performans görevlerinin değerlendirilmesinde bütüncül ve analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin oyun ve etkinliklerde kullanılabilecek kavramları bildikleri, oyunlarda gerekli temel hareket becerilerine sahip oldukları, bu hareket becerilerini artık branşlara hazırlayıcı oyun ve etkinliklerde kullanabilecek seviyede oldukları ve farklı oyun türlerinde çeşitli taktik ve stratejileri geliştirdikleri kabul edilir.
Öğrencilere bir istasyon hazırlanabilir. Bu istasyonda hedef oyunları ile ilişkili bilgi, beceri ve taktik/strateji duraklarına yer verilebilir. İstasyon çalışması gerçekleşirken öğrenciler gözlem formuna göre değerlendirilebilir.
Öğrencilerin konuya dikkatlerini çekmek için öğrencilere günlük hayatta bir nesneyi hedefe atmakla ilgili karşılaştıkları durum ya da oyunlara ilişkin örnekler verilebilir. Örneğin "Kâğıttan bir uçak yaparak onu belirli bir hedefe en doğru şekilde nasıl uçurursunuz?" sorusu rüzgârın etkisi, hız, kuvvet ve açı kavramları üzerinden tartışılabilir. Bu fikirler hedef oyunlarına bağlanır ve öğrencilerden bir nesnenin hedefe doğru atılması sırasında benzer stratejilerin kullanılabileceğini açıklamaları istenebilir. Bunun dışında hedef oyunlarından hangilerini bildikleri ve bu oyunlarda meşhur sporcu ya da takımları (Okçuluk Millî Takımı vb.) tanıyıp tanımadıkları sorularak güncel spor olayları ile ilişki kurmaları sağlanabilir.
BES.6.2.1.
Öğrencilerden bir hedefi vurma veya belirli bir noktaya isabetli bir atış yapma ile ilgili deneyimlerini paylaşmaları istenir (E3.5, SDB1.1). Nesneyi belirli bir hedefe ya da alana atma odağı olan oyunlardan (dart, bocce, okçuluk, bovling, golf vb.) hangilerini bildikleri ve bu oyunların ortak özelliklerinin neler olabileceği sorulur. Öğrenciler soru ve ipuçlarıyla bu tür oyunların hareket kavramlarını (oyunun alanı, yön, hedefe odaklanma, isabet, uygun oranda güç kullanma, hedefe yakın yerde durma, hedefi engelleme, zamanlama, ekipman ile ilişki vb.) tanımlamaya yönlendirilir ve öğrencilerin hedef oyunlarına ilişkin hareket kavramlarını ayırt etmeleri sağlanır (E3.2). Öğrenciler, hedef oyunlarıyla ilgili teknik ve taktik bilgileri keşfetmeleri için çeşitli etkinliklere dâhil edilir. Örneğin bocce için topun hedefe yakınlık seviyesi veya dart için doğru atış tekniği üzerine çalışmaları istenir (SDB1.2). Bu süreçte hareket kavramlarının (hız, doğruluk, açı ve kuvvet vb.) belirli becerilerle nasıl ilişkilendirileceği açıklanır. Öğrencilerden oyunların özel ihtiyaçlarını tartışmaları ve hedefe odaklanma, isabet, hedefe yakın yerde durma, zamanlama, açı, ilişki, doğru güç kullanma gibi kavramları istasyon uygulamasında deneyimleyerek hedef oyunlarına ilişkin hareket becerileri ile hareket kavramları arasında ilişki kurmaları beklenir (D3.4, E3.2, E3.7). Öğrenciler oyunların genel kurallarına uygun olarak belirli hedeflere atış yapmayı gerektiren etkinliklere katılır. Örneğin farklı mesafelerden hedef tahtasına top atma, dar bir alanda bocce oynama, hedefe atmayı engellemeye çalışan bir arkadaşının üstünden hedefe atma gibi etkinliklerle kavramlara uygun olarak hareket etmeleri sağlanır. Öğrencilerden hedef oyunlarına yönelik çeşitli materyaller (dart hedef tahtası ve oku, ok hedef tahtası, bovling için lobut, bel sepeti, halka vb.) tasarlamaları ve bu materyalleri kullanarak hareket kavramlarını uygulayabilme becerisi geliştirecek etkinlik düzenlemeleri performans görevi olarak verilebilir (SDB1.2). Aynı zamanda öğrencilere öz değerlendirme formu verilerek performans görevine ilişkin kendilerini değerlendirmeleri istenebilir (OB7, KB2.17, SDB1.2).
BES.6.2.2.
Öğrencilerin bir nesneyi atabilecekleri hedef alanı oluşturularak (hedef tahtası, sepet, top, lobut vb.) öğrencilerde merak duygusu uyandırılır (E1.1). Öğrencilerden nesneyi hedefe sırayla atmaları istenir. Her atış sonrasında öğrencilere hareketlerini analiz etmeleri için “Topu hedefe atarken hız, açı, isabet ve uygun güç kullanma faktörlerinin nasıl etkili olduğunu düşündünüz mü?” sorusu sorulur (SDB1.2). Atışlar sırasında öğrencilere verilen geri bildirimlerle atma becerilerinde ihtiyaç duyulan becerileri algılamaları sağlanır. Daha sonra öğrenciler eşleştirilir ve eşlerden biri atış yaparken diğeri atış sırasında kullanılan hareketlerin aşamalarını gözlemleme ve arkadaşına görev kâğıdına bakarak geri bildirim verme görevini yerine getirir (SDB2.2, D16.3). Örneğin görev kâğıtları üzerinde bovling, dart ya da ok atışı sırasında elin başlangıç pozisyonu, kolun hareketi ve hedefe yönelme basamakları, yaygın hatalar ve verilecek geri bildirim ifadesi kısımlarına yer verilir ve gözlemci rolündeki öğrencinin arkadaşını bu listeye göre kontrol etmesi sağlanır (KB2.17). Öğrenciler, rollerini sırayla değiştirerek gözlem yapar ve birbirlerine geri bildirim verir (E2.1, SDB3.1). Bu etkinlik sırasında öğrencilerin hareket basamaklarını daha iyi kavramaları için teknik açıklamalar yapılır. Bu süreçte öğrenciler, hedef oyunlarına ilişkin hareket becerilerinin basamaklarını gösterir. Son aşamada öğrencilerin farklı hedef oyunlarının yer aldığı öğrenme çevrelerinde (dart atışı, bocce, mini bovling ya da hedef odaklı eğitsel oyunlar vb.) alıştırma yapmaları sağlanır. Alıştırmalar tamamlandıktan sonra öğrencilerin hareket becerilerini farklı oyun alanlarında deneyimlemelerine fırsat sunulur (E2.5, SDB3.2). Bu süreçte öğrenciler hedef oyunlarına ilişkin geliştirilmesi gereken yönleri müzakere etmeye teşvik edilir (D10.1, SBAB5.4). Öğrencilerin seçili oyunlara ilişkin hareket becerileri akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir (KB2.17).
BES.6.2.3.
Öğrencilerin engellerden kaçtığı, hedef alanı koruduğu ya da diğer takım oyuncusunun hedefe atmasını engellediği bir parkur oyunu ile hem ısınmaları hem de genel olarak hedef oyunlarının taktik ve stratejilerine odaklanmaları sağlanır (E3.2). Daha sonra öğrenciler küçük gruplara ayrılır ve her gruba bir taktiksel problem sunulur. Örneğin bocce ya da bovling oyununda hedefe uygun hız ve yönde yuvarlama şeklinde taktiksel problem hazırlanmışsa “Bir öğrenci hedefe topu gönderebilmek için en uygun başlangıç alanını gösterebilir mi?”, “Hedefe topu gönderebilmek için ne yapmanız gerekiyor?” gibi sorularla öğrenciler grup olarak düşünmeye yönlendirilir ve hedef oyunlarına ilişkin taktiksel problemi belirlemeleri sağlanır (SDB2.2, SDB3.3). Belirlenen probleme yönelik çözümler üretmeleri için öğrencilere grup içinde fikir alışverişi yapma zamanı sunulur. Her gruptan hedefe ulaşmak için en etkili taktik/stratejiyi tartışmaları ve öneriler sunmaları istenir (E2.2, E3.2, SDB2.2, SDB3.3). Bocce oyununda hedefe odaklanıp doğru bir başlangıç noktası belirlemek ya da dartta hedefin farklı bir bölgesine odaklanmayı seçmek şeklinde çözüm önerilerini grup içinde sunmaları ve en uygun öneriye karar vermeleri beklenir. Kararların ardından öğrencilere belirledikleri çözüm önerileri doğrultusunda alıştırma ve deneme yapma imkânı verilir. Grupların okçuluk, bovling, bocce, dart ya da odağında hedefe atma olan oyunlara özgü geliştirdikleri taktik/stratejiyi uygulayabilmek için gerekli teknik ve becerileri
geliştirme alıştırmaları yapmaları sağlanır. Bu uygulama sırasında öğrencilerin bireysel teknikleri gözlemlenir ve öğrencilere geri bildirim sunulur. Belirledikleri taktik ve stratejiyi düzenlenmiş oyunlarda uygulamaları beklenir (SDB1.2). Bu uygulamalar sırasında öğrencilerin geliştirdikleri taktik ve stratejilerin etkililik durumunu analiz etmeleri ve gerektiğinde değişiklik yaparak hedef oyunlarına ilişkin seçilen taktik ve stratejiyi uygulamaları sağlanır (SDB1.2, SDB3.2). Öğrencilerin öğrendiklerini değerlendirmek için bir "Taktik ve Strateji Raporu" etkinliği yapılabilir. Her öğrenci ya da grup oyunda karşılaştığı taktiksel problemi, bu probleme nasıl bir çözüm ürettiğini ve uygulanan taktiğin ne kadar etkili olduğunu yazılı ya da sözlü olarak açıklayabilir (SDB3.3). Bu süreç açık uçlu sorular ve bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Ayrıca bir turnuva düzenlenerek öğrencilerin taktik ve stratejilerini gerçek bir oyun içerisinde sergilemeleri sağlanabilir. Öğrenme süreçleri oyun ve strateji ile ilişkilendirilen gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin özgün hedef oyunları tasarlamaları ve bu oyunlara farklı boyutlarda, şekillerde hedefler ekleyerek oyunların zorluk seviyelerini artırmaları sağlanabilir. Tasarımlarında rüzgâr, mesafe, rakip pozisyonu gibi değişkenlerin taktiksel kararlar üzerindeki etkilerini analiz etmeleri istenebilir. Ayrıca uygulamalara el-göz koordinasyonu, denge, tepki süresi gibi motor becerileri geliştirmeye yönelik özel çalışmalar dâhil edilebilir. Standart tekniklerin yanı sıra okçulukta farklı yay tutuşları veya dartta farklı atış tekniklerini deneyerek bu stillerin avantaj ve dezavantajlarını tartışmaları sağlanabilir. Bu süreçte öğrencilerden oyunlarında uyguladıkları taktik ve stratejilerin etkililiğini gözlemleyerek taktik ve strateji geliştirme önerileri sunmaları sağlanabilir.
Öğrencilere hareket kavramlarını uygulama ve hareket becerilerini geliştirme sürecinde akran desteği sunularak öğrencilerin hızlı geri bildirim almaları sağlanabilir. Taktiksel problemler daha temel seviyede sunularak çözüm yolları bulmaları ve denemeleri istenebilir. Hedef oyunların amaç, taktik ve becerilerini öğrencilerin dijital içeriklerle eğlenceli şekilde öğrenmeleri sağlanabilir. Hedef oyunları ile ilgili kısa süreli hedef belirlemeleri sağlanarak bir çizelge aracılığıyla öğrencilerin ilerlemeleri takip edilebilir.


