T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Öğrencilerin sporun diplomatik gücü hakkında çözümleme yapabilmeleri, örnek Türk sporcuları hakkında bilgi edinebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme, KB2.6. Bilgi Toplama

Eğilimler

E3.4. Gerçeği Arama

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D4. Dostluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Tarih
Beceriler Arası İlişkiler
SBAB11.2. Tablo, Grafik, Şekil ve/veya Diyagram Hazırlama
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.12.3.1. Sporun diplomatik gücünü çözümleyebilme
a) Uluslararası organizasyonlarda sporun diplomatik gücünü ortaya koyan olay/durumları belirler.
b) Belirlenen olay/durumların devletler arasındaki siyasi ve sosyal gelişmelere etkilerini ilişkilendirir.

BES.12.3.2. Örnek Türk sporcuları hakkında bilgi toplayabilme
a) Örnek Türk sporcuları hakkında bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
b) Örnek Türk sporcuları hakkında bilgileri bulur.
c) Örnek Türk sporcuları hakkında bilgileri doğrular.
d) Örnek Türk sporcuları hakkında bilgileri kaydeder.

İçerik Çerçevesi

Sporun Diplomatik Gücü
Örnek Türk Sporcuları

Anahtar Kavramlar

spor diplomasisi

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, akran değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Sporun diplomatik gücü hakkında hazırlanan kısa metinlerin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Belirlenen sporcuların başarıları ile ilgili tarih şeridi hazırlanmasına yönelik verilen performans görevi akran değerlendirme formuyla  değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Sporun toplumlar arası ilişkiye etkisine dair temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Sporda örnek davranışlar hakkında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Uluslararası spor organizasyonlarının ülkeler arası ilişkilere etkisine dair beyin fırtınası yapılabilir.
Sporda örnek olabilecek davranışların neler olabileceği hakkında örnekler vermesi istenebilir.

Köprü Kurma

Spor organizasyonlarının ülkelerin tanıtımına katkılarına yönelik fikir üretmeleri istenebilir.
Türk spor tarihine damga vurmuş sporcuları rol model almanın genç sporcuların gelişimine sağlayacağı katkılara dair düşüncelerini paylaşmaları istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.12.3.1.
“Spor diplomasisi için ülkelerin hangi kaynaklara (spor elçileri, spor altyapısı, spor kulüpleri, uluslararası spor etkinlikleri vb.) ihtiyaçları olabilir?”, “Ülkeler arası ilişkilerde sporun  ne gibi  etkileri olabilir?” vb. sorular doğrultusunda beyin fırtınası yapılması sağlanır (E3.4). Öğrencilere spor diplomasisine yönelik örnek olayları/durumları içeren (sporun toplumlara etkisi, sporun  barışa katkısı, spor organizasyonları olimpiyatlar, sporun uluslararası ilişkilere etkisi vb.) yazılı, görsel ve dijital materyaller sunulur (OB2, OB4). Öğrenciler öğretmen rehberliğinde  gruplara ayrılır. Gruplar örnek olay/durumları inceler (SDB2.2). İnceledikleri örnek olay/durumları spor diplomasisinin etkilediği ekonomi, kültür, teknoloji, iletişim ve medya vb. alanlarla  ilişkilendirmeleri istenir. Öğrenciler ülkeler arası dostluğun gelişmesinde sporun rolü hakkında fikirlerini paylaşmaları sağlanır (D4.5). Her grup sporun diplomatik gücü hakkında 150-200  kelimeden oluşan kısa metin hazırlayarak paylaşır. Hazırlanan metinler sınıf panosunda sergilenebilir. Hazırlanan metinler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BES.12.3.2.
Sınıf içerisinde Türk spor tarihine damga vurmuş örnek sporcularla ilgili poster, dergi, kitap, genel ağ vb. doküman köşeleri hazırlanır. Öğrencilere örnek Türk sporculardan hangileri hakkında bilgi sahibi oldukları sorulur. Gelen cevaplardan en çok bilinen beş örnek sporcu belirlenir. Öğrenciler gruplara ayrılır. Gruplardan sınıf ortamında hazırlanmış doküman köşeleri ve/veya genel ağdan yararlanarak belirlenen sporcuları seçtikleri kaynaktan incelemeleri istenir (SDB2.2, D19.2). Gruplar tarafından incelenen kaynaklardan elde edilen bilgilerin öğretmen  rehberliğinde tartışılarak doğrulanması sağlanır (SDB2.1). Belirlenen sporcuların başarıları ile ilgili tarih şeridi hazırlanması performans görevi olarak verilebilir (SBAB11.2). Hazırlanan tarih şeritleri akran değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Dünyada spor diplomasisinin etkili olduğu kararlar konusunda araştırma yapması istenebilir.

Türk spor tarihinde örnek sporculardan birinin hayat hikâyesiyle ilgili bir sunum yapması istenebilir.

Destekleme

Naim Süleymanoğlu’nun hayatını anlatan film, belgesel izlemesi istenebilir.

Belirlenen örnek Türk sporcularının branşlarını listelemesi istenebilir.