T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Öğrencilerin bireysel mücadele sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri, bireysel mücadele sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri, alan/doğa sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri ve alan/doğa sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
52
Alan Becerileri

BEOSAB.1. Hareketi Sergileme, BEOSAB.3. Taktik ve Strateji Geliştirme

Kavramsal Beceriler

-

Eğilimler

E2.2. Sorumluluk, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D8. Mahremiyet, D10. Mütevazılık, D12. Sabır

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme, BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.12.2.1. Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.

BES.12.2.2. Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen bireysel mücadele sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen bireysel mücadele sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

BES.12.2.3. Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum /ortamlarda uygular.

BES.12.2.4. Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen alan/doğa sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen alan/doğa sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen alan/doğa sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

İçerik Çerçevesi

Belirlenen Bireysel Mücadele Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Bireysel Mücadele Sporunda Taktik ve Stratejiler
Belirlenen Alan/Doğa Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Alan/Doğa Sporunda Taktik ve Stratejiler

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; kontrol listesi, dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, akran değerlendirme formu, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerileri kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirme becerisi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin sergilenmesi; grup uyumu,arkadaşlarıyla yardımlaşma, iletişim, bireysel katkı vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan gözlem
formu ile değerlendirilebilir.

Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve strateji geliştirme becerisi, arkadaşlarının taktiği uygulamasına yönelik güçlü ve zayıf yönleri, liderlik, inisiyatif alma vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin uygulanacağı başarı etkinliği (belirlenen bölgeye beş adet servis atma, belirlenen sürede hedefe ulaşma vb.)  performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Temel hareket becerilerini karmaşık ve koordineli olarak yapabildikleri kabul edilmektedir.
Strateji veya taktiklerden (hücum, savunma, bireysel hareket, takım oyunu vb.) uygun olanı seçebildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Temel hareket becerilerini karmaşık ve koordineli olarak sergilemeleri istenebilir.
Uygun strateji ve taktiği (hücum, savunma, bireysel hareket, takım oyunu vb.) seçmenin müsabakaya etkisine yönelik fikir yürütmeleri istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden cadde, konser alanı veya alışveriş merkezi vb. kalabalık yerlerde insanlara çarpmadan ve engellere takılmadan ilerlemek için hangi  hareket becerilerini kullandıklarına dair örnekler vermeleri istenebilir.

Spor müsabakalarında taktik ve strateji seçiminin spor paydaşlarına (sporcu, seyirci, yönetici vb.) etkilerine örnek vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.12.2.1.
Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde aktif ısınma (kolları çevirme, bacakları sallama, yüksek diz kaldırma vb.) hareketlerini yapar. Aktif ısınma hareketlerinin ardından belirlenen bireysel  mücadele spor dalında özelleşmiş hareket becerileri öğrencilerin algılaması için gösterilir. Belirlenen bireysel mücadele spor dalında özelleşmiş hareket becerilerini eşli uygulanacağı üç  alan belirlenir. Öğrenciler, bir alanda çalışarak belirlenen süre veya tekrardan sonra diğer alana geçer. Hareket becerilerini belirlenmiş alanlarda basamaklı bir şekilde ve sırasıyla uygular.  Motivasyonun üst seviyede tutulması ve istekli çalışma ortamının oluşması için doğru yapılan hareketlere anında olumlu geri bildirim verilir. Etkinliklerde çalışılan hareket becerilerinin  pekiştirilmesi için kısa süreli müsabakalar düzenlenir. Müsabakalarda farklı öğrencilerin birbiriyle karşılaşmasını sağlayan döngüsel bir sistem kullanılabilir. Müsabakaların sonunda kendi  performansları hakkındaki görüşlerini ifade etmeleri istenir. Öğrencilerin en iyi yaptıkları ve en çok güçlük çektikleri hareket becerilerini paylaşmaları sağlanır (SDB1.2, D10.1). Çoğunluğun  yapmakta güçlük çektiği hareket becerilerinin nasıl geliştirilmesi gerektiği hususunda kısa süreli tartışmaları istenir (SDB2.1, E3.10). Tartışmanın ardından güçlük çektikleri  hareket becerilerinin çalışıldığı etkinlikler düzenlenebilir. Öğrencilerin etkinliklerin ardından esneme hareketleri yaparak vücutlarını soğutmaları sağlanır. Belirlenen bireysel mücadele  sporunun özelleşmiş hareket becerileri kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin yer aldığı başarı etkinliği (belirlenen  bölgeye beş adet servis atma, belirlenen sürede hedefe ulaşma vb.) performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

BES.12.2.2.
Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde materyallerin (antrenman hunisi, halka, top vb.) kullanıldığı kısa süreli oyunlar yoluyla kalp atış hızını artıran ısınma hareketleri yapar. Farklı taktik ve  strateji geliştirme imkânı sunan bireysel mücadele sporu istasyonları (enerjiyi dengeli kullanma, savunma, alan kullanımı vb.) oluşturulur. İstasyonlarda taktik ve stratejiyi içeren görsel  ve/veya yazılı materyaller bulundurulur. Öğrenciler, verilen materyallerden bulundukları istasyonlardaki taktik ve stratejiyi inceler (OB1). Taktik ve stratejiler geliştirebilecekleri bireysel  mücadele sporu senaryoları öğrencilere sunulur. Senaryolar, istasyonlardaki taktik ve strateji ile örtüşmelidir. Senaryolara ilişkin (“Yağmurlu bir havada koşarken dikkat edilmesi gereken  çevresel etmenler neler olabilir?”, “Sizce çabuk kuvvet kısa mesafe koşuların hangi aşamasında kullanılır?”, “Tekvandoda rakibin hızlı tekmelerine karşı nasıl bir savunma stratejisi  izlenebilir?” vb.) sorular sorulabilir. Gruplar, sunulan senaryolardaki problem/duruma göre en uygun strateji ve taktiği seçer ve düşüncelerini gerekçeleriyle açıklar (SDB2.2, D12.1).  Gruplardan senaryodaki problem/duruma uygun belirledikleri strateji ve taktiği müsabaka/yarışmalarda uygulamaları istenir. Müsabaka/yarışmalar sonunda, her gruptan uyguladığı  taktik ve stratejileri problemin/durumun çözümüne katkısı açısından değerlendirmeleri istenir (E3.6). Öğrencilerden bireysel mücadele sporunda uyguladıkları taktik ve stratejilerde zayıf  ve güçlü oldukları yönleri paylaşmaları istenir (SDB1.2, D10.1). Öğrenciler çalışmalardan sonra hafif tempolu yürüyüş ve esneme hareketi yapar. Belirlenen bireysel mücadele sporunda  öğrencilerin taktik ve strateji geliştirebilme becerileri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BES.12.2.3.
Öğrenciler, belirlenen alan/doğa sporuna yönelik kas gruplarını çalıştıracak ısınma hareketlerini (esneme, hafif koşu, denge çalışmaları vb.) öğretmen rehberliğinde uygular. Öğrencilerin  belirlenen alan/doğa sporunun (doğada yön bulma, atma, tutma, fırlatma, arazide doğru adımlama ve denge sağlama, farklı boyutlardaki objeleri fırlatma vb.) özelleşmiş hareket becerilerini kılavuz eşliğinde algılamaları sağlanır. Alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini bireysel uygulamaları için serbest çalışmaları istenir. Öğrenciler, serbest çalışmadan  sonra ikişerli eşleşip hareket becerilerinin basamaklarını birbirlerine göstererek uygular (SDB2.2). Eşler, özelleşmiş hareket becerilerini doğru formda uygulayabilmek için birbirlerine geri  bildirimler verir (BEOSAB7). Bu süreçte artı-eksi-öneri yöntemi kullanılabilir. Öğrenciler gruplara ayrılır ve her gruba belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinden (topu fırlatma, gelen topu yakalama, hedefe atma ve basit bir tırmanış vb.) biri verilir. Her grup, uyguladığı hareket becerisinin aşamalarını diğer gruplara anlatır ve bu aşamaların  uygulanmasını sağlar (E2.2). Gruplar uygulama esnasında birbirlerine geri bildirimler verir (D4.1). Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin uygulanabileceği  yarışmalar yapılır. Öğrenciler, çalışmalardan sonra soğuma hareketleri (hafif tempolu yürüyüş veya koşu) yapar. Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerileri gözlem formu ile değerlendirilebilir.

BES.12.2.4.
Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde aktif ısınma hareketlerini (koşu, sıçrama, sekme ve dönüş vb.) yapar. Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve stratejilerin (savunma, hücum, hedef saptırma, rakibi yanıltma vb.) eşli/takım hâlinde uygulanmasına yönelik etkinlikler tasarlanır. Tasarlanan etkinliklerde özelleşmiş hareket becerilerinin (pusula kullanma, harita okuma,  düğüm atma, hedefi vurma, nesneyi tekniğe uygun kullanma vb.) eşli/takım hâlinde uygulanması sağlanır (SDB2.2). Eşler/takımlar seçilirken farklı becerilere (liderlik, problem çözebilme,  çabuk karar verme vb.) sahip öğrencilerin bir arada olmasına dikkat edilir. Eşlerin/takımların kendilerini taktik oluşturma ve uygulama, süre, iş birliği, liderlik vb. ölçütlere göre değerlendirmeleri istenir (BEOSAB9). Taktik ve stratejiler; eşli etkinliklerde eşlerin, takım etkinliklerinde ise takım üyelerinin fikir ve düşünceleri dikkate alınarak ortaklaşa oluşturulur  (D8.1). Eşler/takımlar, uyguladıkları taktiklerdeki sorunlara çözüm bularak taktikleri yeniden uygular veya gerektiğinde alternatif taktikler geliştirebilir (D3.2). Eşli/takımla uygulanacak  taktik etkinlikleri için müsabaka veya turnuvalar düzenlenebilir. Öğrencilerin müsabaka veya turnuva kurallarını istişare ederek belirlemesi sağlanır (SDB2.1, E3.5). Müsabaka veya turnuva süresince takımlardaki tüm öğrencilerin aldıkları görevleri (hakem, oyuncu, antrenör vb.) yerine getirmeleri istenir. Etkinliğin ardından hafif tempolu yürüyüş veya koşuyla soğuma  hareketleri yapmaları sağlanır. Belirlenen alan/doğa sporundaki taktik ve strateji kullanma becerileri, akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerileri ile ilgili yüksek performans gerektiren hedefleri (topu belirlenen alanlara atma, kısa mesafe koşuyu en kısa sürede bitirme vb.) gerçekleştirmek için çalışmalar yapması istenebilir.

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunda uygulanan taktik ve stratejilerin avantajları ve dezavantajları ile ilgili bir sunum hazırlaması istenebilir.

Destekleme

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporuna özgü bir hareket becerisini geliştirmek için basit çalışmaları (adımlama, yakın mesafe atışlar  vb.) yapması istenebilir. 

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunda taktiklerin uygulanmasıyla ilgili verilen kaynakları incelemesi ve seçtiği bir taktiği uygulaması istenebilir.