T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: ZİNDELİK VE FİZİKSEL AKTİVİTE

Öğrencilerin sporcu sakatlanma/yaralanmalarına yönelik tedbir alabilmeleri, fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati sağlayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
10
Alan Becerileri

BEOSAB6. Fiziksel Uygunluk Sağlama, BEOSAB10. Güvenli Ortam Oluşturma

Kavramsal Beceriler

-

Eğilimler

E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik

Değerler

D3. Çalışkanlık, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Edebiyat
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.11.1.1. Sporcu sakatlanma/yaralanmalarını önlemeye yönelik güvenli ortam oluşturabilme
a) Sporcu sakatlanma/yaralanmalarına yönelik riskleri tanımlar.
b) Sporcu sakatlanma/yaralanmalarını önlemeye yönelik tedbirler alır.

BES.11.1.2. Fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati sağlayabilme
a) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati açıklar.
b) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati içeren hareketleri uygular.
c) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati geliştirir.

İçerik Çerçevesi

Sporcu Sakatlanma/Yaralanmalarını Önleme
Fiziksel Uygunluk Bileşenlerinden Sürat

Anahtar Kavramlar

ekipman, sürat.

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; kontrol listesi, gözlem formu ve performans görevi ile değerlendirilebilir.
Sürate ilişkin çalışmalar gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Sporcu sakatlanma/yaralanma riski ve alınacak tedbirleri içeren güvenli ortam oluşturmaya yönelik senaryo hazırlama ve canlandırma çalışması  performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Sakatlanma/yaralanma ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Sürat ile ilgili temel düzeyde bilgi ve becerilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Sakatlanma/yaralanma nedenlerine ilişkin açık uçlu sorular sorulabilir.
Sürat gelişimini etkileyen faktörler hakkında beyin fırtınası yaptırılabilir.

Köprü Kurma

Günlük hayatımızda sakatlanma/yaralanmaya neden olabilecek riskler ve bunlara karşı
alınabilecek önlemler hakkında görüşleri alınabilir.
Sportif faaliyetlerde sürati kullandıkları durumlara örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.11.1.1.
Sınıf gruplara ayrılır. Gruplar verilen kaynaklardan sporcu sakatlanma/yaralanmalarına yönelik riskleri (aşırı antrenman, yetersiz ısınma, yanlış ekipman vb.) ve önlemleri inceleyerek tanımlar (SDB2.2, OB1). Her gruba tanımladığı sporcu sakatlanma risklerinden ikisine yönelik, seçilen risklerden kaynaklı sakatlanma/yaralanmayı ve bunu önlemeye ilişkin tedbirleri içeren güvenli  ortam oluşturmaya yönelik senaryo hazırlama ve canlandırma çalışması performans görevi olarak verilebilir (D16.1, E3.3). Gruptaki öğrenciler rol paylaşımı yaparak hazırladıkları senaryoyu  canlandırır. Canlandırma sonunda diğer gruplardaki öğrenciler senaryodaki sakatlanma riskini önlemeye yönelik alternatif çözümlerini arkadaşlarıyla paylaşır (SDB2.1, SDB3.2). Performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

BES.11.1.2.
Öğrencilere “Sizce müsabakalarda süratin sporculara avantajları neler olabilir?”, “Sürati geliştirmek için ne gibi çalışmalar yapılabilir?” vb. sorular sorulabilir. Verilen cevaplardan hareketle  öğrencilerin tartışma yoluyla sürati açıklamaları sağlanır. Öğrenciler etkinlik öncesi ısınma hareketleri (hafif tempolu koşu, sıçrama vb.) yapar. Öğretmen rehberliğinde 30 m kısa mesafe  koşusu, 30 m engel koşusu, ip atlama ve merdiven çalışması vb. yapılabilecek istasyonlar belirler ve istasyonların adlarının yazıldığı kartları hazırlar. İstasyonlardaki çalışmaları bireysel  uygular. Öğrencilerin istasyon sayısı kadar gruplara ayrılması sağlanır. Her grup bir lider belirler ve grup liderleri, istasyonun adının yazılı olduğu kartlardan birini çekerek grubunu o  istasyona götürür (SDB2.2). İstasyondaki çalışmayı gruplardaki her öğrenci eksiksiz uygular (D3.4, E3.2). Çalışmaların doğru forma ulaşması için öğrencilere geri bildirimler verilir. Gruplar  istasyon değişimi yaparak tüm istasyonlardaki çalışmaları uygular. Öğrencilerin fiziksel uygunluk bileşenlerinden sürati geliştirmeleri için istasyonlardaki çalışmaların tekrar sayıları artırılır. Öğrenciler etkinliğin ardından esneme hareketleriyle vücutlarını soğuturlar. Öğrencilerin sürate ilişkin çalışmaları gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Spor branşlarına özgü sakatlanma/yaralanma risklerini ve alınabilecek önlemlere yönelik bir araştırma yapması istenebilir.

Sürati sağlamaya yönelik bir antrenman programı hazırlaması ve bu programı belirli bir süre boyunca uygulaması istenebilir. Program sonunda  kaydettiği sürat gelişim verilerini analiz etmesi ve bu sonuçları grafiklerle destekleyerek performans artışını bir rapor hâlinde sunması istenebilir.

Destekleme

Sakatlanma/yaralanmaları önlemek için yapacağı spora uygun kıyafetleri listelemesi istenebilir.

Temel ve düşük yoğunluklu (düşük yoğunluklu sprintler, hafif hızlanma koşuları vb.) sürat çalışmaları yaptırılabilir.