T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Öğrencilerin sporda adil oyuna uygun hareket edebilmeleri, millî spor politikalarının Türk sporuna etkisine ilişkin bakış açısı geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma

Kavramsal Beceriler

KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E3.4. Gerçeği Arama

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D9. Merhamet, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Tarih
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.10.3.1. Sporda adil oyun anlayışına uygun hareket edebilme
a) Sporda adil oyun anlayışını açıklar.
b) Sporda adil oyun anlayışına uygun hareket eder.

BES.10.3.2. Millî spor politikalarının Türk sporuna etkisini yorumlayabilme
a) Millî spor politikalarının Türk sporuna etkisini inceler.
b) Millî spor politikalarının Türk sporuna etkisini bağlamdan kopmadan yazılı veya görsel biçimlere dönüştürür.
c) Millî spor politikalarının Türk sporuna etkisini özgün bir şekilde ifade eder.

İçerik Çerçevesi

Sporda Adil Oyun
Türk Sporunun Gelişiminde Millî Spor Politikalarının Etkisi

Anahtar Kavramlar

spor politikası

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; öz değerlendirme, dereceli puanlama anahtarı ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrencilerin müsabaka esnasındaki adil oyuna uygun davranışları öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Millî spor politikalarının Türk sporunun gelişimine etkisine yönelik afiş hazırlayıp, sunmaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin adil oyun kavramının ne anlama geldiğini bildikleri kabul edilmektedir.
Politika kavramı hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Adil oyuna uygun davranışların neler olabileceğine ilişkin açık uçlu sorular sorulabilir.
Politikaların ilgili kurumlar açısından önemi hakkındaki düşünceleri alınabilir.

Köprü Kurma

Katıldıkları veya izledikleri müsabakalarda adil oyuna uygun örnekler vermeleri istenebilir.
Sporu geliştirmek, yaygınlaştırmak ve toplumun farklı kesimlerine ulaştırmak için neler yapılabileceğine ilişkin görüşleri alınabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.10.3.1.
“Bir spor faaliyetine katılmadaki en önemli amacınız nedir?”, “Adil oyun anlayışına uygun davranışlar neler olabilir?” vb. sorular sorulabilir. Öğrencilerin cevaplardan hareketle beyin fırtınası  yoluyla adil oyun anlayışını açıklamaları sağlanır. Voleybolda fileye temas, çizgiye basma, çift vuruş vb. pozisyonlarda hakemin doğru karar vermesine yardımcı olan sporcuların yeşil kart ile  ödüllendirildiği belirtilir. Öğrenciler, sınıf mevcuduna göre altışar kişilik voleybol takımlarına ayrılır. Kura çekilerek müsabaka başlatılır. Gönüllü öğrenciler arasından seçilenler yardımcı  hakem olarak görevlendirilerek sorumluluk almaları sağlanır (D3.4). Takımlar, belirlenen sürelerde müsabaka yapar (SDB2.2). Müsabaka esnasında adil oyuna uygun davranış gösteren  öğrencilere yeşil kart verilir ve kartlar çizelgeye işlenir (E3.4., D9.1). Müsabakada doğru karar verme noktasında hakeme yardımcı olan öğrencilerin duygularını paylaşmaları istenir (SDB1.1D1.2). Müsabakalar sonunda adil oyun anlayışına uygun davranışlar göstererek en çok yeşil kart alan öğrenci/öğrenciler günün yeşil kartlı öğrencisi olarak okul panosunda sergilenir.  Öğrencilerin müsabaka esnasındaki davranışları öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

BES.10.3.2.
Öğrenciler gruplara ayrılır. Verilen birincil veya ikincil kaynaklar üzerinden Cumhuriyet öncesi (1860-1922) ve sonrası spor politikalarını; Türkiye İdman Cemiyetleri İttifakı Dönemi (1922- 1936), Türkiye Spor Kurumu Dönemi (1936-1938), Türk Spor Yönetiminde Geçiş Dönemi (1938-2011), Gençlik ve Spor Bakanlığı Dönemini (2011 ve günümüz) incelemeleri istenir (OB6).  Gruplardan Cumhuriyet öncesi ve sonrası dönemde uygulanan spor politikalarının Türk sporunun gelişimine etkisini tartışarak bu husustaki düşüncelerini diğer gruplarla paylaşmaları  istenir (SDB2.2, D19.2). Millî spor politikalarının Türk sporunun gelişimine etkisine yönelik özgün bir afiş hazırlamaları ve hazırladıkları afişleri sınıfla paylaşmaları performans görevi olarak  verilebilir. Hazırlanan afişler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden adil oyun anlayışına örnek gösterebilecekleri kısa bir film, video çekmeleri istenebilir.
Türk spor politikalarını seçtiği bir ülkenin spor politikalarıyla karşılaştırmasına yönelik araştırma yapması istenebilir.

Destekleme

Bir müsabaka izleyerek adil oyun anlayışına uygun davranışları tespit etmesi istenebilir.
Öğretmen veya akran desteğiyle Türk spor politikasını oluşturan ögeleri listelemeleri istenebilir.