T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Öğrencilerin bireysel mücadele sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri, bireysel mücadele sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri, alan/doğa sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri ve alan/doğa sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
52
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme

Kavramsal Beceriler

-

Eğilimler

E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D4. Dostluk, D10. Mütevazılık, D12. Sabır, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.10.2.1. Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.

BES.10.2.2. Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen bireysel mücadele sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen bireysel mücadele sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

BES.10.2.3. Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.

BES.10.2.4. Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen alan/doğa sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen alan/doğa sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen alan/doğa sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

İçerik Çerçevesi

Belirlenen Bireysel Mücadele Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Bireysel Mücadele Sporunda Taktik ve Stratejiler
Belirlenen Alan/Doğa Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Alan/Doğa Sporunda Taktik ve Stratejiler

Anahtar Kavramlar

alan/doğa sporu, bireysel mücadele sporu, strateji, taktik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, öz değerlendirme formu, gözlem formu ve performans görevi  kullanılarak değerlendirilebilir.
Belirlenen bireysel mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerileri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. 
Belirlenen bireysel mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirme becerisi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerileri; mevcut becerilerin kullanılması, beceri aşamaları, grup uyumu, arkadaşlarıyla yardımlaşma vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve strateji becerileri ile ilgili öğrencilerin gelişim süreci öz değerlendirme formu değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak hareket kombinasyonları oluşturmaları ve bunları uygulamaları istenebilir.
Performans görevi gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Temel hareket becerilerinin benzerlik ve farklılıklarını ayırt edebildikleri kabul edilmektedir.
Oyunlarda taktik ve strateji uygulamaya yönelik temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Temel hareket becerilerinin benzer ve farklı yönlerine yönelik açık uçlu sorular sorulabilir.
Oyunlarda taktik ve strateji uygulama ile ilgili açık uçlu sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin izledikleri bir spor müsabakasında (bireysel mücadele, alan/doğa) sergilenen hareket becerilerinden örnekler vermeleri istenebilir.
Günlük, haftalık ve aylık hedefler belirleme ile sportif başarı arasındaki ilişkiye yönelik düşüncelerini paylaşmaları istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.10.2.1.
Öğrenciler, etkinliklere hazırlanmak için vücut ısısını yükselten ve kalp atış hızını artıran ısınma hareketlerinin (hafif tempolu koşu, ip atlama, bisiklet sürme vb.) ardından belirlenen  bireysel mücadele spor dalına özgü esneme hareketleri yapar. Bu süreçte gösteri yöntemi kullanılabilir. Belirlenen bireysel mücadele spor branşına göre vuruş, blok, atış vb. özelleşmiş  hareket becerilerinin kılavuz eşliğinde algılanması sağlanır. Öğrenciler, algıladıkları özelleşmiş hareket becerilerini bireysel uygular (SDB1.2). Öğrenciler ikişerli eşleşir. Eşler, akran öğretim  yöntemiyle uygulanacak özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını sırayla birbirine gösterir (SDB2.2). Etkinliklerin yapısı, öğrenci sayısı ve alanın durumuna göre gerekli materyaller  hazırlanarak öğrencilerin sürekli aktif olmaları sağlanır. Eşler, özelleşmiş hareket becerilerinin doğru forma ulaşması için birbirlerine geri bildirimler verir (SDB2.1, BEOSAB7). Özelleşmiş  hareket becerilerinin kullanıldığı müsabaka ortamında kurallara uygun hareket etmeleri, rakiplerine ve takım arkadaşlarına karşı saygılı olmaları, iş birliği içinde hareket etmeleri sağlanır  (D14.1). Beceriler pekiştirilerek kalıcı öğrenme sağlamak için sınıf içi turnuvalar düzenlenir. Etkinliklerin ardından esneme hareketleriyle vücudun soğuması sağlanır. Belirlenen bireysel  mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerileri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Belirlenen mücadele sporuna yönelik hareket kombinasyonları oluşturma çalışması  performans görevi olarak verilebilir. Öğrencilerin hareket kombinasyonlarını uygulamaları sağlanır. Belirlenen bireysel mücadele sporunda özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmelerine yönelik performans görevi gözlem formu ile değerlendirilebilir.

BES.10.2.2.
Belirlenen bireysel mücadele spor dalına ait müsabaka videosu öğrencilere seyrettirilir. Seyrettikleri müsabakadaki sporcuların güçlü ve zayıf yönlerini, oyundaki taktik ve stratejileri belirlemeleri istenir (OB2). Videodan yola çıkarak belirledikleri taktik ve stratejiler hakkındaki düşüncelerini düşün-eşleş-paylaş tekniğiyle ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1). Öğrenciler,  etkinlikler öncesinde koşu, ip atlama ve dinamik vücut rotasyonlarıyla kasları ısıtan egzersizler yapar. Videoda belirledikleri taktik ve stratejileri bireysel ve eşli etkinliklerle uygular (D13.2). Etkinliklerde taktik ve stratejilerin geliştirilmesi için geri bildirimler verilir. Öğrenciler, verilen problem/durum değişikliğine (rakip değişikliği, süre vb.) göre mevcut taktik ve stratejilerde  alternatif çözümler üretir ve bu çözümleri uygular (SDB3.1, SDB3.2, E3.3). Öğrenciler, hangi stratejilerin ve taktiklerin etkili olduğunu ve hangilerinin geliştirilmesi gerektiğini belirlemek için kendi çalışmalarını değerlendirerek çıkarımlarda bulunur (SDB1.2, SDB3.3). Çalışmaların sonunda soğuma hareketleri (hafif tempolu yürüyüş ve koşu, esneme hareketleri) yapar.  Öğrencilerin taktik ve strateji geliştirebilme becerileri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BES.10.2.3.
Öğrenciler; koşu, ip atlama ve dinamik vücut rotasyonlarıyla kasları ısıtan egzersizleri gerekli materyaller (atlama ipleri, huniler, fitness matları vb.) kullanarak yapar. Bu süreçte bir öğrenci seçilerek gösterip yaptırma yöntemi kullanılabilir. Isınma süreci takip edilir ve gerekli yönlendirmeler yapılır. Isınma etkinliklerinden sonra öğrenciler ikişerli eşleşir (SDB2.2). Belirlenen alan/doğa spor branşına göre (top atma, nesneyi taşıma, aynı adım frekansıyla yürüme vb.) özelleşmiş hareket becerilerini kılavuz eşliğinde öğrencilerin algılaması sağlanır. Eşlerden biri  algıladığı hareket becerilerinden birini seçerek hareketin basamaklarını arkadaşına sözlü ifade eder. Eşler, bireysel farklılıkları gözeterek hareketleri anlaşılana kadar birbirine anlatır (D4.1BEOSAB7). Öğrenciler hareketi uygular ve uygulama esnasında kendine ait zayıf ve güçlü yönlerini belirtir (SDB1.3, D10.1). Uygulama sırasında, eşlerin birbirlerine açık ve net ifadelerle  yapıcı eleştiriler yapması istenir (E3.10). Eşler, hareketleri uygularken kendisi ve arkadaşı için güvenlik önlemleri alır (D16.1). Tüm hareketler uygulandıktan sonra belirlenen alan/doğa  sporunun özelleşmiş hareket becerileri (materyalle hedefi vurma, dengeleme, parmak ucunda koşma vb.) gruplar hâlinde yapılır. Belirlenen alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket  becerilerinin olgunlaşması ve kalıcı hâle gelmesi için sınıf içinde turnuvalar düzenlenir. Öğrenciler turnuvalarda hakemlik, oyuncu, çalıştırıcı vb. görevler alır. Diğer görevlere uygun  rollerde arkadaşlarının duygu ve düşüncelerini deneyimleyebilmesi ve bakış açısını geliştirebilmesi için görevlerde değişiklik yapılır (SDB2.3). Etkinliğin ardından öğrenciler soğuma  egzersizleri yapar. Öğrencilerin belirlenen alan/doğa sporunda özelleşmiş hareket becerilerini sergilemeleri kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

BES.10.2.4.
Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde materyallerin (antrenman hunisi, halka, top vb.) kullanıldığı kısa süreli oyunlarla kalp atış hızını artıran ısınma hareketleri yapar. Belirlenen alan/doğa spor dalında taktik ve stratejilerinin uygulanacağı etkinlikler oluşturulur. Öğrencilerin etkinlikleri uygulaması sağlanır. Uygulanan etkinliklerin taktiksel ve stratejik açıdan olumlu ve  olumsuz yönlerini, etkinliklerde ortaya çıkan problemleri iç-dış çember tekniğiyle belirlemeleri istenir (SDB2.1). Öğrenciler, belirledikleri problemlere alternatif çözüm önerileri sunar  (D12.1, SDB3.2). Elde edilen verilere göre yeni oluşturulacak etkinlikleri taktiksel değişiklikler yaparak uygulamaları istenir. Uygulanan etkinliklerde hangi taktik ve stratejilerin etkili olduğunu ve hangilerinin geliştirilmesi gerektiğini belirlemek için çalışmaları değerlendirmeleri istenir (SDB3.3, E3.6). Öğrenciler, etkinliklerin ardından hafif tempolu yürüyüş ve koşu ile  soğuma hareketleri yaparlar. Belirlenen alan/doğa sporunda taktik ve strateji geliştirebilme becerileri öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerini içeren bir seri oluşturması ve uygulaması istenebilir.
Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunda kendine özgü bir taktik/strateji oluşturması istenebilir.

Destekleme

Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporunun özelleşmiş hareket becerilerinden düzeyine uygun olanı öğretmen/akran desteğiyle  uygulaması istenebilir.
Belirlenen bireysel mücadele ve alan/doğa sporuna özgü taktiklerden bir tanesini öğretmen/akran desteğiyle uygulaması istenebilir.