3. TEMA: SPOR KÜLTÜRÜ
KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.14. Yorumlama
E3.3. Yaratıcılık
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı
BES.9.3.1. Spor ile ahlak arasındaki ilişkiyi yorumlayabilme
a) Spor ile ahlak arasındaki ilişkiyi inceler.
b) Spor ile ahlak arasındaki ilişkiyi bağlamından kopmadan yazılı veya görsel biçimlere dönüştürür.
c) Spor ile ahlak arasındaki ilişkiyi özgün bir şekilde ifade eder.
BES.9.3.2. Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları’nı karşılaştırabilme
a) Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları’nın özelliklerini belirler.
b) Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları’nın benzerliklerini listeler.
c) Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları’nın farklılıklarını listeler.
BES.9.3.3. Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem hakkında bilgi toplayabilme
a) Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem hakkında bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
b) Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem hakkında bilgileri bulur.
c) Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem hakkında bilgileri doğrular.
d) Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem hakkında bilgileri kaydeder.
Spor ile Ahlak Arasındaki İlişki
Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları
Atatürk’ün Spora ve Sporcuya Verdiği Önem
ahlak, empati, olimpiyat
Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, performans görevi, kontrol listesi, akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak spor ile ahlak arasındaki ilişki hakkında 150-200 kelimeden oluşan kısa metin hazırlamaları ve bunları arkadaşları ile paylaşmaları istenebilir. Hazırlanan metinler; konunun içeriği, verilen örnekler vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Antik ve Modern Olimpiyatlar hakkında hazırlanan karşılaştırma tablosu kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem ile ilgili hazırlanan bilgi görselleri akran değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
Spor ve ahlak kavramları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Spor organizasyonları ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Atatürk’ün ilgilendiği sporlarla ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Spor müsabakalarında şahit oldukları ya da medyadan izledikleri ahlaki davranışlarla ilgili örnekler vermeleri istenebilir.
Spor organizasyonlarıyla ilgili açık uçlu sorular sorulabilir.
Atatürk’ün ilgilendiği sporlarla ilgili örnekler vermeleri istenebilir.
Öğrencilerden müsabakalarda dikkatlerini çeken ahlaki davranışlara örnekler vermeleri istenebilir.
Olimpiyat Oyunları’nın kültürel etkileşimdeki işlevine ilişkin düşüncelerini paylaşmaları istenebilir.
Atatürk döneminde beden eğitimi ve spor dersinin zorunlu hâle getirilmesinin nedenlerine ilişkin çıkarımlarda bulunmaları istenebilir.
BES.9.3.1.
Öğrenciler; verilen görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan (kısa film, karikatür, slayt, belgesel, makale vb.) hareketle spor ile ahlak arasındaki ilişkiyi inceler (OB1, OB4). Öğrenciler sporda ahlak anlayışına uygun davranışlardan (rakibi dost olarak görme, kurallara uyma, empati kurabilme, iş birliği yapabilme, takım arkadaşlığı, adaletli olma, dürüst olma, saygılı olma, sorumluluk sahibi olma, fırsat eşitliğini koruma, doping kullanmama, şike yapmama vb.) bildiklerini kâğıda yazar. Öğrencilerden kâğıtlarına yazdıkları her davranış için bir örnek yazmaları istenir. Örneklerden faydalanarak spor ile ahlak arasındaki ilişkiye yönelik karikatür çizmeleri istenir (E3.3). Çizdikleri karikatürler sınıf panosunda sergilenir. Türkiye Fair Play Komisyonu’nun karikatür alanında fair play ile ilgili karikatürleri ödüllendirdiği ifade edilir. Öğrenciler geçmişte başarılı olmuş Türk sporcularının örnek davranışları üzerinden spor ile ahlak arasındaki ilişki hakkında fikirlerini ifade eder (SDB2.1, D19.2). Öğrencilerden performans görevi olarak spor ile ahlak arasındaki ilişki hakkında 150-200 kelimeden oluşan kısa metin hazırlamaları ve bunları arkadaşları ile paylaşmaları istenebilir. Hazırlanan metinler; konunun içeriği, verilen örnekler vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
BES.9.3.2.
Öğrencilere “Olimpiyat oyunlarında hangi branş ve sporcular ilginizi çekiyor?”, “Olimpiyat oyunlarının belirli aralıklarla düzenlenmesinin nedenleri neler olabilir?” vb. sorular sorularak öğrencilerin görüşleri alınır. Öğrenciler verilen görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan (kısa film, slayt, belgesel, makale vb.) hareketle Antik ve Modern Olimpiyat Oyunları’nın özelliklerini belirler (OB1, OB2). Öğrenciler iki gruba ayrılır. Grupların birine Antik Olimpiyatlar grubu, diğerine Modern Olimpiyatlar grubu adı verilir. Her iki gruptaki öğrenciler; kartlarının ön yüzüne grup isimlerini, arka yüzüne ise kendi olimpiyat grubunun bilgilerini yazarak bilgi kartlarını hazırlar. Sınıf tahtasında iki tablo oluşturulur. Öğrenciler sırayla kartında yazan bir bilgiyi arkadaşlarıyla paylaşır ve tahtadaki kendi grubunun tablosuna yazar (SDB2.2). Oluşturulan tablolar öğrenciler tarafından incelenir. Öğrenciler Antik ve Modern Olimpiyatlar hakkında yazılan bilgilerin benzerlik ve farklılıklarını belirler. Öğrencilerden Modern Olimpiyat Oyunları’nın ülkeler arası dostluk ve yardımlaşmaya katkısını açıklamaları istenir (D4.5, OB5). Gruplar karşılaştırma tablosu aracılığıyla Antik ve Modern Olimpiyatlar’ın benzerlik ve farklılıklarını listeler. Oluşturulan tablolar kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
BES.9.3.3.
Sınıf içinde Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önemle ilgili poster, dergi, kitap, genel ağ vb. doküman köşeleri hazırlanır. Öğretmen rehberliğinde öğrenciler gruplara ayrılır. Gruplardan hazırlanmış doküman köşeleri ve/veya genel ağdan yararlanarak Türk sporunu geliştirmek için Atatürk’ün yaptığı çalışmaları incelemeleri istenir (OB1). Gruplar tarafından incelenen kaynaklardan elde edilen bilgilerin öğretmen rehberliğinde tartışılarak doğrulanması sağlanır (SDB2.1, SDB2.2, D3.3). Gruplar, Atatürk’ün spora ve sporcuya verdiği önem ile ilgili bilgi görseli hazırlar ve bunları arkadaşlarıyla paylaşır. Hazırlanan bilgi görselleri akran değerlendirme formuyla değerlendirilerek bu görsellerin sınıf panosunda sergilenmesi sağlanır.
Spor paydaşları (antrenör, yönetici, hakem, sporcu, seyirci vb.) ile sporda ahlakın önemine ilişkin ropörtaj yapması istenebilir.
Antik Olimpiyatlar’dan Modern Olimpiyatlar’a geçiş sürecindeki önemli tarihleri içeren bir zaman çizelgesi hazırlaması istenebilir.
Atatürk’ün sporla ilgili söylediği sözlere ilişkin sporcularla röportaj/görüşme yapması ve bilgileri raporlaştırması istenebilir.
Türkiye’de Fair Play Ödülü almış bir sporcunun bu ödülü alma nedeni hakkında öğretmen/akran desteğiyle araştırma yapması istenebilir.
Öğretmen/akran desteğini alarak ilk ve son modern olimpiyatlardaki spor branşları ile ilgili bilgi kartı hazırlaması istenebilir.
Öğretmen/akran desteğini alarak Atatürk’ün yaptığı sporlarla ilgili, Atatürk fotoğraflarından oluşan bir albüm oluşturması istenebilir.


