T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: ZİNDELİK VE FİZİKSEL AKTİVİTE

Öğrencilerin hayat boyu egzersiz alışkanlığı edinmenin sağlığa etkilerini yorumlayabilmeleri ve fiziksel uygunluk bileşenlerinden gücü sağlayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
10
Alan Becerileri

BEOSAB6. Fiziksel Uygunluk Sağlama

Kavramsal Beceriler

KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D13. Sağlıklı Yaşam

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Biyoloji
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.9.1.1. Hayat boyu egzersiz alışkanlığı edinmenin sağlığa etkilerini yorumlayabilme
a) Hayat boyu egzersiz alışkanlığının sağlığa etkilerini inceler.
b) Hayat boyu egzersiz alışkanlığının sağlığa etkilerini yazılı veya görsel biçimlere dönüştürür.
c) Hayat boyu egzersiz alışkanlığının sağlığa etkilerini özgün bir şekilde ifade eder.

BES.9.1.2. Fiziksel uygunluk bileşenlerinden gücü sağlayabilme
a) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden gücü açıklar.
b) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden gücü içeren hareketleri uygular.
c) Fiziksel uygunluk bileşenlerinden gücü geliştirir.

İçerik Çerçevesi

Hayat Boyu Egzersiz Alışkanlığının Sağlığa Etkileri
Fiziksel Uygunluk Bileşenlerinden Güç

Anahtar Kavramlar

egzersiz, güç, sağlık

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Hayat boyu egzersiz alışkanlığının sağlığa faydaları hakkında hazırlanan metinler dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.

Öğrencilerin güç geliştiren hareketler ile ilgili çalışmaları gözlem formuyla izlenebilir.

Öğrencilerden belirledikleri branşa ait bir güç antrenmanı planlamaları performans görevi olarak istenebilir. Performans görevi; belirledikleri  branşın antrenman planındaki set ve tekrar sayısı, dinlenme süresi, haftalık sıklığı, şiddeti, egzersiz sayısı vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan öz  değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Egzersiz yapmanın insan vücudunda meydana getirdiği değişiklikler ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. 
Güç ile ilgili temel düzeyde bilgi ve becerilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Egzersiz yapmanın insan bedeninde meydana getirdiği değişikliklere örnekler vermeleri istenebilir.
Gücü geliştirmenin bireylere katkıları ile ilgili beyin fırtınası yapmaları istenebilir.

Köprü Kurma

Günlük hayatta düzenli egzersiz yapma ile sağlıklı olma arasındaki ilişkiye yönelik fikir yürütmeleri istenebilir.
Günlük hayatta güç gerektiren eylemler ile ilgili örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.9.1.1.
“Hayat boyu egzersiz yapan bireyler ile yapmayan bireyler arasında sağlık açısından ne gibi farklar oluşabilir?”, “Egzersiz yapmanın hayatımıza olumlu yönde ne gibi etkileri olabilir?” vb.  sorular sorulur. Öğrenciler, verilen kaynaklardan (kısa film, slayt, belgesel, makale vb.) hareketle hayat boyu egzersiz ile sağlık arasındaki ilişkiyi inceler (OB1., E1.1). Beyin fırtınası yoluyla  hayat boyu egzersiz yapmanın sağlığa faydalarıyla ilgili başlıklar (kas kemik, kalp damar, bağışıklık sistemi, uyku, stres, depresyon vb.) belirlenir. Belirlenen her başlığa bir rakam verilir.  Rakamlar pinpon toplarına yazılarak bir torbaya atılır. Sınıf, belirlenen başlık sayısı kadar gruplara ayrılır ve her grubun bir lider seçmesi sağlanır (SDB2.2). Grup liderleri torbadan bir top  seçer. Gruplar, düzenli egzersiz yapmanın seçilen toptaki rakamın temsil ettiği başlığa etkilerini grup içinde tartışarak belirler ve bunu bir kâğıda yazar (SDB2.1). Grup temsilcileri sırayla  listesindeki bilgileri okuyarak sınıfla paylaşır. Bütün gruplar; öğrendikleri bilgiler doğrultusunda konunun bağlamından kopmadan hayat boyu egzersiz alışkanlığı edinmenin sağlığa  faydalarını ifade eden 150-200 kelimeden oluşan bir metin hazırlayarak sınıf panosunda sergiler (D13.2). Hazırlanan metinler dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilebilir.

BES.9.1.2.
Öğrencilere “Nesneleri hareket ettirmeyi gerektiren güç eylemleri neler olabilir?”, “Güç ile yaş arasında nasıl bir ilişki kurulabilir?” vb. sorular sorulabilir. Öğrencilerin çeşitli spor  branşlarından örnekler vererek gücü açıklamaları sağlanır. Öğretmen rehberliğinde güç ile ilgili fiziksel uygunluğu geliştiren şınav çekme, merdiven çalışması, ağırlık taşıma, engellerden  atlama, mekik çekme vb. egzersizlerden oluşan istasyonlar öğrenciler tarafından hazırlanır. Öğrenciler etkinlik öncesi hafif tempolu koşu, yürüme vb. ısınma hareketleri yaparlar. Hazırlanan  istasyonlardaki hareketler öğrencilere gösterilir. Öğrenciler öğretmen rehberliğinde gruplara ayrılır. Her grup bir istasyonda yerini alır. İstasyonlardaki çalışmaları gruplardaki her öğrencinin  eksiksiz uygulaması sağlanır (E3.2). Gruplar istasyon değişimi yapar. Öğrenciler çalışmalarda bireysel farklılıklarına göre tekrar sayılarını ve süreyi artırarak güçlerini geliştirir (SDB2.2, D3.4).  Öğrenciler, etkinliğin ardından hafif tempolu yürüyüş yaparak soğuma hareketlerini gerçekleştirirler. Öğrencilerin güç geliştiren hareketler ile ilgili çalışmaları gözlem formuyla izlenebilir.  Belirledikleri branşa ait bir güç antrenmanı planlamaları öğrencilerden performans görevi olarak istenebilir (BEOSAB4). Performans görevi; belirledikleri branşın antrenman planındaki set  ve tekrar sayısı, dinlenme süresi, haftalık sıklığı, şiddeti, egzersiz sayısı vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Yakın çevresinde hayat boyu egzersiz alışkanlığı olan ve olmayan bireylerle görüşme yaparak sağlık durumlarına yönelik sonuçları raporlaması istenebilir.
Gücün ön planda olduğu sporları yapan profesyonel sporcuların uyguladıkları antrenman programlarını araştırması ve bunlarla ilgili rapor hazırlaması istenebilir.

Destekleme

Zinde kalmak için günlük hayatta yapabileceği egzersizlerle ilgili öğretmen/akran yardımıyla bilgi kartı hazırlaması istenebilir.
Güç gerektiren eylemleri listelemesi sağlanabilir.