2. TEMA: SPOR EĞİTİMİ
BEOSAB.1. Hareketi Sergileme, BEOSAB.3 Taktik ve Strateji
-
E1.3. Azim ve Kararlılık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.5. Oyunseverlik, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D10. Mütevazılık, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
BES.H.2.1. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.
BES.H.2.2. Belirlenen takım mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen takım mücadele sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen takım mücadele sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen takım mücadele sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.
BES.H.2.3. Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.
BES.H.2.4. Belirlenen file/raket sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen file/raket sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen file/raket sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen file/raket sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.
Belirlenen Takım Mücadele Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Takım Mücadele Sporunda Taktik ve Stratejiler
Belirlenen File/Raket Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen File/Raket Sporunda Taktik ve Stratejiler
Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme ve etkinliklerdeki performanslar dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Belirlenen takım mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirme becerisi; problem tanımı, taktik raporu, bireysel/grupla değerlendirmeler vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan gözlem formuyla değerlendirilebilir.
Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin sergilenmesine yönelik çalışmaların değerlendirilmesinde öz değerlendirme formu kullanılabilir. Belirlenen file/raket sporunda taktik ve strateji geliştirmeye yönelik çalışmaların değerledirilmesinde iş birliği, iletişim, problem çözme, taktik uygulama vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan akran değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
Belirlenen takım mücadele sporuna ait özelleşmiş hareket becerilerinin kullanıldığı hedef oyunlarını (belli bir mesafeden hedefe atış yapma, belirlenen sayıda pas yaparak skor üretme vb.) grup hâlinde tasarlayıp oynamaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi, gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Oyun alanını etkin bir şekilde kullanabildikleri, rakibin pozisyonuna göre hareket edebildikleri kabul edilmektedir.
Müsabaka içindeki skor, rakip stratejisi, oyuncu değişiklikleri, çevresel faktörlere göre taktikleri uyarlayabildikleri kabul edilmektedir.
Müsabakada oyun alanını etkili kullanmanın sonuca etkisine yönelik düşünceleri alınabilir.
Müsabaka içindeki taktiklerin hangi durumlarda değiştirileceğine yönelik fikirlerini paylaşmaları istenebilir.
Öğrencilerden izledikleri takım mücadele ve file/raket müsabakasında sergilenen hareket becerilerinin müsabakaya etkisine örnekler vermeleri istenebilir.
Yarış/müsabaka koşulları (hava durumu, müsabaka yeri, zamanı vb.) değiştiğinde yeni duruma uyum sağlamaya yönelik taktik ve stratejilerde yapılabilecek değişikliklere örnekler vermeleri istenebilir.
BES.H.2.1.
Öğrencilerin gruplara ayrılması sağlanır. Her grup, temel hareket becerilerinin (koşu ve yön değiştirme, arkadaşına pas atma vb.) uygulandığı bir ısınma egzersizi tasarlar (SDB2.2). Gruplar, tasarladıkları ısınma hareketlerini uygular. Isınma sonrasında öğrencilerden yaptıkları hareketlerin hangi spor dallarında kullanılabileceğine dair düşüncelerini paylaşmaları istenir (SDB2.1). Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin kılavuz eşliğindeki algılanması sağlanır. Öğrenciler, özelleşmiş hareket becerilerini bireysel olarak tekrar  eder ve farklı şekillerde deneyerek pekiştirebilirler. Öğrenciler ikişerli eşleşerek özelleşmiş hareket becerilerinin (pas atma, top kontrolü, top sürme vb.) basamaklarını sırayla birbirine  gösterir. Hareket becerilerinin doğru forma ulaşması için eşler birbirine geri bildirimler verir (D4.1, BEOSAB7). Öğrenciler, grup çalışması yoluyla müsabaka tasarlar. Gruplardaki öğrenciler,  müsabaka için kuralları (sahayı küçültme, süreyi kısaltma, oyuncu sayısının azaltma vb.) belirler. Her grup, tasarladığı müsabakayı seçtiği diğer iki gruba oynatır. Tüm grupların  en az bir müsabakaya katılması sağlanır. Öğrenciler, müsabakalarda belirli görevler (savunmacı, hücumcu vb.) üstlenerek oyuna aktif katılır (D3.4, E2.5). Müsabakalar sırasında oyuna  katılmayan gruplar, diğer grupların oyununu gözlemler. Öğrenciler olay ve durumları çok yönlü bakış açısıyla değerlendirerek grup çalışması yoluyla senaryodaki problem/duruma ilişkin  fikirlerini paylaşır (D14.1). Öğrenciler, etkinliklerin ardından vücudun soğuması için hafif tempolu koşu ve yürüyüş yapar. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Belirlenen takım mücadele sporuna ait özelleşmiş hareket becerilerinin kullanıldığı hedef oyunlarını (belli  bir mesafeden hedefe atış yapma, belirlenen sayıda pas yaparak skor üretme vb.) grup hâlinde tasarlayıp oynamaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi, gözlem formuyla değerlendirilebilir.
BES.H.2.2.
Öğrenciler, etkinliklere hazırlanmak için ısınma hareketlerinin (hafif tempolu koşu, sıçrama, sekme vb.) ardından belirlenen takım mücadele spor dalına özgü esneme hareketleri yapar. Belirlenen takım mücadele spor branşında hücum ve savunmaya yönelik taktik ve strateji senaryosu öğrencilere verilir. Öğrenciler grup çalışması yoluyla senaryodaki  problem/duruma ilişkin fikirlerini paylaşır. Gruplar senaryoda belirledikleri problem/durumlara yönelik taktik ve strateji kurgular (SDB2.2). Kurgulanan taktik ve stratejilerin uygulanacağı  etkinlikler öğretmen rehberliğinde düzenlenir. Gruplar, etkinliklerde hücum ve savunma rollerini değiştirerek taktiksel becerileri pekiştirirler. Etkinliklerin ardından taktik ve stratejileri  uygulamak için her grubun birbiriyle karşılaşacağı kısa süreli müsabakalar düzenlenir (BEOSAB7). Müsabakada yer almayan diğer gruplar, sahadaki takımları gözlemleyerek taktik ve stratejilerin uygulanmasını çok yönlü bakış açısıyla değerlendirir (D14.1). İzleyici gruplar, her müsabakanın sonunda değerlendirmelerinden hareketle müsabakada yer alan öğrencilere yapıcı geri bildirimler verir. Müsabakaların ardından esneme hareketleriyle vücudun soğuması sağlanır. Belirlenen takım mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirebilme becerileri gözlem formu ile değerlendirilebilir.
BES.H.2.3.
Öğrenciler ısınma hareketlerini uygulamak için eşleşirler. Eşler gösterip yaptırma tekniğinden yararlanarak ısınma hareketlerini gerçekleştirir. Isınmanın ardından belirlenen file/raket 
sporunda özelleşmiş hareket becerilerinin (voleybolda manşet, badmintonda clear, masa tenisinde kesme vb.) kılavuz eşliğinde algılanması sağlanır. Öğrencilerin algıladıkları becerileri  eşli/grupla deneyimlemeleri sağlanır (SDB2.2). Öğrenciler hareket becerilerinin (duvarda top sektirme, ritmik vuruşlar yapma, eşli paslaşma vb.) basamaklarını eşli/grupla tekrarlayarak  çalışır. Öğrencilerin çalışmalarda birbirlerinin fikirlerini dinleme ve hatalarını fark etmelerinin kendi öğrenmeleri üzerindeki etkisine yönelik çıkarımda bulunmaları sağlanır (D10.1). Eşli/grupla yapılan çalışmalarda bire bir rehberlik yapılarak doğru ve yanlış uygulamalar açıklanır. Hareket becerilerinin pekiştirilmesi için etkinlikler (voleybolda smaç hazırlığı sırasında  manşet pas çalışması, badmintonda atak yapmaya uygun vuruşlar vb.) oluşturulur. Etkinliklerin zorluk seviyesi (tenis oynarken belirli bir hedefe top vurma, masa tenisinde hızlandırılmış top alışverişi yapma vb.) artırılarak öğrencilerin stres altında sağlıklı karar verme ve duruma uyum sağlama becerileri geliştirilir (SBD3.1, E1.3). Etkinliklerin ardından hafif tempolu koşu egzersizleriyle vücudun soğuması sağlanır. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
BES.H.2.4.
Gönüllü bir öğrencinin ısınma hareketlerini arkadaşlarına gösteri yöntemiyle yaptırması sağlanır (E1.5). Öğrenciler sınıf mevcuduna göre gruplara ayrılır. Belirlenen file/raket spor dalında  taktik ve stratejilerin yazıldığı (rakip takımın zayıf bölgelerini kullanma, oyun alanını geniş tutma, farklı hızlarda vuruş yapma, savunmada dikkatli ve hareketli olma vb.) bilgi kartları her  gruba dağıtılır. Gruplar, bilgi kartlarını inceler ve mini oyunlar (voleybolda zayıf bölgeyi keşfet oyunu, tenis/masa tenisinde yönlendirme oyunu, badminton sahada hâkimiyet oyunu vb.)  oluşturur (SDB2.2, OB1). Tüm grupların mini oyunları oynaması sağlanır. Oyun esnasında gruplara taktiksel problem/durumlar (Rakibin sürekli kısa servis atması, rakibin hücumda topu  boş alana göndermesi, takımın hücum yaparken sürekli hata yapması ve sayı kaybetmesi vb.) sunulur. Grup içindeki her birey verilen problem/duruma yönelik bir çözüm önerisi sunar,  ardından tartışarak en uygun öneriyi uygular (SDB3.2, E3.5, KB3.3). Mini oyunlar tamamlandıktan sonra grupların kendi taktiklerini geliştirmeleri için müsabakalar organize edilir.  Gruplardaki öğrenciler geliştirdikleri taktiğe göre rollerini ve pozisyonlarını belirler. Geliştirilen taktikler, gruplar tarafından düzenlenen müsabakalarda uygulanır. Gruplar, müsabakalarda  birbirlerinin performanslarını değerlendirir ve önerilerde bulunur (D4.1, BEOSAB7). Öğrenciler, etkinliklerin ardından vücudun soğuması için hafif tempolu koşu yapar. Öğrencilerin  belirlenen file/raket spor dalında taktik ve strateji geliştirebilme becerileri akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden belirlenen takım mücadele ve file/raket sporuna ait özelleşmiş hareket becerilerinden oluşan bir seri oluşturması ve uygulaması istenebilir.
Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporuna ait antrenman veya müsabaka videosunu taktiksel açıdan değerlendiren bir rapor hazırlaması istenebilir.
Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin uygulanmasında nesneleri kontrol etme ve yönlendirme çalışmaları yapması istenebilir. Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporunda temel düzeyde taktiklere yönelik senaryoları uygulaması istenebilir.


