T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

2. TEMA: DÜNYA ÇOCUK OYUNLARINI OYNUYORUM

Bu temada öğrencilerin farklı kültürlere ait çocuk oyunlarındaki hareket becerilerini sergileyebilmeleri ve Mustafa Kemal Atatürk’ün spora verdiği önemi açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E2.2. Sorumluluk, E2.3. Girişkenlik, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.4.2.1. Farklı kültürlere ait çocuk oyunlarında hareket becerilerini sergileyebilme

a)      Farklı kültürlere ait çocuk oyunlarındaki hareket becerilerini algılar.

b)      Farklı kültürlere ait çocuk oyunlarındaki hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.

c)      Farklı kültürlere ait çocuk oyunlarındaki hareket becerilerini farklı durumlarda uygular.

BEO.4.2.2. Mustafa Kemal Atatürk’ün spora verdiği önemi açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Farklı Kültürlere Ait Çocuk Oyunları

Mustafa Kemal Atatürk’ün Spora Verdiği Önem

Anahtar Kavramlar

dünya çocuk oyunları, geleneksel çocuk oyunları, ulusal bayramlar

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları açık uçlu sorular, portfolyo, dereceli puanlama anahtarı (analitik ya da bütüncül), grup değerlendirme formu ve gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrencilere öğrendikleri oyunun kurallarını içeren yeni bir oyun üretme, ürettikleri bu oyunu sınıfta arkadaşlarıyla oynama performans görevi verilebilir. Bu performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrencilerin hazırladıkları portfolyonun değerlendirilmesinde bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin temel hareket becerilerini ve birleştirilmiş hareket becerilerini farklı kültürlere ait çocuk oyunlarında kullanabilecek temel bilgi ve becerilere sahip oldukları, bu hareketleri oyun ve etkinliklerde iş birliği ve takım çalışması ile sergileyebildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

“Geleneksel çocuk oyunlarımızdan neleri biliyoruz?, "Bu oyunları nasıl oynuyoruz?” gibi sorular sorularak öğrencilerin ön bilgileri değerlendirilebilir. Geleneksel çocuk oyunlarından birkaçı oynatılarak öğrencilerin hareket becerilerine ilişkin hazır bulunuşluk seviyeleri gözlemlenebilir. Oyunlar sırasında öğrencilerin geleneksel çocuk oyunlarına ilişkin hareket becerileri gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden kendi kültürümüze ve farklı kültürlere ait çocuk oyunlarını karşılaştırarak oyunlarda kullanılan hareket örüntülerinin benzerlik veya farklılıklarını tartışmaları istenebilir. Özellikle bazı kültürlere ait hareketler ile mimik, tavır ve hareket hızlarının değişebildiğine vurgu yapılabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.4.2.1.

Öğrencilerden dünya çocuk oyunları ile ilgili bir araştırma yapmaları ve bu araştırmaları birbirleriyle paylaşarak fikir alışverişinde bulunmaları istenir (SDB2.1, D16.3). "Ülkemizdeki geleneksel çocuk oyunları ile farklı kültürlere ait çocuk oyunları arasında benzerlikler/ farklılıklar var mıdır? Varsa nelerdir?", "Bu oyun hangi ülkeye aittir?", "O ülke hakkında başka neler öğrendiniz?" gibi sorular sorularak farklı kültürleri fark etmeleri; kendi kültürümüz ve farklı kültürlerdeki oyunlar hakkında düşünmeleri sağlanır (SDB2.3, E3.5, OB5). Geleneksel çocuk oyunları ile farklı kültürlere ait çocuk oyunlarında kullanılan ortak hareket becerilerine ilişkin örnekler vermeleri istenebilir (E2.3, E3.2). Oyunlara ait kuralları, kullanılan malzemeleri, oyuncu sayısını ve süresini, oyunların oynandığı alanları karşılaştırarak bunları birbirleriyle paylaşmaları istenir. Oyunlar sırasında yer değiştirme ve nesne kontrolü gerektiren hareketleri nasıl kullanmaları gerektiği fark ettirilir. Farklı hareket becerilerinin yer aldığı oyunlar oynatılır. Oyunlar esnasında hangi hareket becerilerini kullandıkları ve kullanılan farklı hareket becerilerini oyun içinde hangi sürede (kısa, orta, uzun), hangi tempoda (hızlı, yavaş), ne kadar çaba (güçlü, güçsüz) sarf ederek kullandıklarına dair sorular sorulur (E3.5, SDB1.2). Farklı kültürlere ait çocuk oyunlarını oynarken farklı hareket becerilerini kullanmanın oyunlarla ilişkisini algılamaları sağlanır. Öğrencilerden eş ya da gruplar oluşturarak, farklı kültürlere ait bir oyunu belirleyip oyun hakkında bilgi toplamaları ve bu bilgileri paylaşmaları istenir (SDB2.2, E2.2, D3.4, OB5). Oyunların öncesinde gerekli güvenlik önlemleri alınır ve kullanılacak materyaller tanıtılır. Belirlenen oyunu hareket becerileriyle ilişkilendirerek arkadaşlarıyla göstermeleri istenir. Öğrenciler seçilen oyunlara özgü hareketleri eş ya da grup olarak sergilerler. Oyunlardan sonra birlikte bir değerlendirme yaparak "Oyuna özgü hareketleri yaparken nasıl bir yol izlediniz?", "Oynadığınız bu oyunun geleneksel çocuk oyunlarıyla benzerlik/farklılıkları var mı?", "Oynadığınız farklı kültürlere ait oyunlardan hangisini sevdiniz?" gibi sorularla konu pekiştirilir (SDB1.1, E2.3, E2.5). Öğrencilere oyunları oynarken yer değiştirme, denge hareketleri ve nesne kontrolü gerektiren hareketleri nasıl kullandıkları sorulur (SDB1.2, E3.5). Oyunlarda kullanılan materyallerin, oyunun süresinin, alanının, kişi sayısının değişebileceği üzerine düşünmeleri istenir. Öğrencilerin farklı oyun türlerinde kullanılan hareket becerilerinin değişebileceğini ve bu becerileri sergilerken nelere dikkat edeceğini fark etmeleri sağlanır (E3.2). Okul bahçesinde veya çevresinde; açık alan, spor salonu, çim saha veya toprak zemin gibi yerlerde oyuna özgü hareket becerilerini uygular. Oyunlarla motive edilen öğrencilerin hem eğlenmeleri hem de bu becerileri pekiştirmeleri sağlanır (E2.5). Öğrencilere öğrendikleri oyun kurallarını içeren yeni bir oyun üretme, ürettikleri bu oyunu sınıfta arkadaşlarıyla oynama performans görevi verilebilir.

BEO.4.2.2.

Öğrenciler iki gruba ayrılır ve bir grup Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuklara verdiği önemi ifade eden sözleri, diğer grup ise Mustafa Kemal Atatürk’ün spora verdiği öneme ilişkin sözlerle görselleri araştırır (SDB2.2, OB4, E1.1, E2.2). Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuk sevgisi ve spora verdiği önem üzerine anılar anlatılır.

Mustafa Kemal Atatürk’ ün; “Gürbüz ve yavuz evlatlar isterim.”, “Türk gençliği, sağlıklı yetişip spor yaparsa ulusumuzun geleceği güvence altındadır.” gibi sözlerinin anlamları üzerinde tartışılır. Mustafa Kemal Atatürk'ün tüm dünya çocuklarına armağan ettiği 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nın önemi üzerinde durulur. Millî gün ve bayramların kültürel mirasımız oldukları, millî birlik ve beraberliği güçlendirmeye katkı sağladıkları ve onlara değer vermemiz gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin böylelikle kültürlerini fark etmeleri, millî bayramların ve anma günlerinin önemini anlamaları sağlanır (D19.2, OB5). 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nın tüm dünya çocuklarına armağan edilen tek evrensel bayram olmasının önemi hakkında duygu ve düşüncelerini paylaşabilecekleri, birbirlerine saygı duyarak birbirlerini dinleyebilecekleri bir ortam oluşturulur (SDB2.1, E1.2, E3.5, D4.2, D14.3). Paylaşılan sözler, görsel ve video içerikleri ile ilişkilendirilir. Hazırladıkları içerikleri portfolyolarına yerleştirmeleri sağlanır.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden oynanan oyunlara ilişkin hareket becerilerini içeren özgün oyunlar tasarlamaları ve bunu arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Oyunlara ilişkin hareket becerilerinin zorluk seviyesi artırılabilir. Öğrencilere oyunlarda farklı sorumluluklar verilerek bireysel veya grupla çalışma imkânı sunulabilir. Farklı kültürlere ait oyunların tarihçesini ve o ülkenin kültürünü araştırmaları istenebilir.

Cumhuriyet'in ilan edildiği yıllarda Mustafa Kemal Atatürk’ün spora verdiği önemi gösteren uygulamaları araştırmaları ve bunları arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.

Destekleme

Dünya çocuk oyunlarına ait becerileri anlamalarına yardımcı olacak video veya görsel içerikler kullanılabilir. Öğrencilerde geliştirilmesi istenen becerilere yönelik olarak öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemelerini ve becerileri uygulamalarını sağlayacak basit oyun formları (oyunun hızının, kural sayısının azaltılması vb.) oynatılabilir. İhtiyaç duyulan becerilerin geliştirilmesi için sözel, görsel, işitsel yönerge ile çalışılabilir.

Mustafa Kemal Atatürk’ün spora ve çocuğa verdiği önem üzerine söz, anı, görsel veya video gibi içerikler açık ve anlaşılır bir şekilde sunularak konunun anlaşılması sağlanabilir.