T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

6. TEMA: KÜLTÜREL BİRİKİMLERİMİZ VE GELENEKSEL OYUNLAR

Bu temada öğrencilerin geleneksel çocuk oyunlarına ilişkin hareket becerilerini sergileyebilmeleri, başarı elde etmiş Türk sporcularını tanıyabilmeleri, Mustafa Kemal Atatürk'ün ilgilendiği spor branşlarını ifade edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
30
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.7. Sistematiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi

Değerler

D3. Çalışkanlık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.8. Sorgulama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.13. Yapılandırma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.3.6.1. Geleneksel çocuk oyunlarında hareket becerilerini sergileyebilme

a)      Geleneksel çocuk oyunlarında yer alan hareket becerilerini algılar.

b)      Geleneksel çocuk oyunlarında yer alan hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.

c)      Geleneksel çocuk oyunlarında yer alan hareket becerilerini farklı oyunlarda uygular.

BEO.3.6.2. Başarılı Türk sporcuları tanıyabilme

BEO. 3.6.3. Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporları açıklayabilme

İçerik Çerçevesi

Geleneksel Çocuk Oyunları

Başarılı Türk Sporcular

Mustafa Kemal Atatürk’ün İlgilendiği Sporlar

Anahtar Kavramlar

hareket becerileri, millî bayramlar, spor kültürü, törenler

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları akran değerlendirme formu, açık uçlu sorular, analitik dereceli puanlama anahtarı ve gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Öğrencilerden başarılı Türk sporculara ait görsel ve içeriklerden oluşan bir pano hazırlama performans görevi verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini sergileyebildikleri ve temel düzeyde ifade yeteneklerinin olduğu kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerden daha önce oynadıkları geleneksel çocuk oyunlarından örnekler vermeleri istenir. Geleneksel bir çocuk oyunu oynatılır ve oyun sırasında öğrencilerin hareket becerileri gözlemlenebilir.

Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporlar ve başarılı Türk sporcular ile ilgili aşağıdaki sorulara benzer sorular sorulabilir:

• Tarihimizde başarılı olmuş Türk sporculara örnek verebilir misiniz?

• Mustafa Kemal Atatürk hangi sporlarla ilgilenmiş olabilir?

Köprü Kurma

Öğrencilerden aile büyüklerinin oynadığı geleneksel çocuk oyunları ile günümüz çocuk oyunlarını karşılaştırmaları istenebilir.

Öğrencilere televizyonda veya sosyal medyada izledikleri spor müsabakaları hatırlatılarak başarılı Türk sporcuları hakkında bilgi sahibi olup olmadıkları sorulabilir. Daha önce duydukları sporcuları ve sporcuların başarılarını paylaşmaları istenebilir.

Öğrencilere Mustafa Kemal Atatürk’ün sporla ilgisi ve sporu destekleyen sözleri hatırlatılarak öğrencilerden Atatürk’ün hangi sporlara ilgi duyduğu konusunda tahminlerde bulunmaları sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.3.6.1. Öğrencilerden farklı kültür ve bölgelere ait olan geleneksel çocuk oyunları ile ilgili görsel materyaller (resimler, fotoğraflar, dergi veya gazete kupürleri, posterler vb.) getirmeleri istenir (D16.3, OB4). Getirilen görsel materyaller ile öğrencilerin fikir alışverişinde bulunmaları sağlanır (SDB2.1). Geleneksel çocuk oyunlarından biri seçilir. Öğrencilerden oyun sırasında aktif rol almaları istenir ve oyun oynanır (E2.5, D3.4). Oyunun sonunda öğrencilerin kullanmış oldukları hareket becerilerini (koşma, eğilme, vurma, sıçrama, galop, atma gibi) ifade etmeleri için "Oyunda hangi hareket becerilerini kullandınız?" sorusu sorulur ve öğrencilerin geleneksel çocuk oyunlarını oynarken kullandıkları hareket becerilerini algılamaları ve ifade etmeleri sağlanır (KB2.10).

Isınma-soğuma, uygun kıyafet seçimi ve oyun sırasında saygılı davranmanın önemi üzerinde durulur (D14.1). Öğrencilerden bir tane geleneksel çocuk oyunu seçmeleri ve oyunda yer alan hareket becerilerini basamaklarına uygun şekilde yapmaları istenir. Örnek olarak oyunun amacına göre öğrencilerden önce el-göz koordinasyonarını düzenlemeleri, hız ve çevikliği belirlemeleri, atış hızını ve yönünü ayarlayarak becerileri basamaklı bir şekilde yapmaları istenir (E2.5).

Öğrencilerin farklı kültürlere ve bölgelere ait geleneksel çocuk oyunlarında oyunların amaçlarının, sürelerinin, alanlarının, kullanılan malzemelerinin, hareket becerilerinin ve kişi sayılarının değişebileceğini düşünmeleri sağlanır (KB2.8). Bu doğrultuda öğrencilerden iki farklı geleneksel çocuk oyununu birleştirmeleri ve ortaya yeni bir oyun çıkarmaları istenir (E3.3, KB2.13). Ardından oyun başlatılır, öğrencilerin oyuna aktif olarak katılmalarına ve motivasyon düzeylerinin yüksek olmasına dikkat edilir (D3.4, E2.5). Oyuncu sayısına göre alan büyütülebilir. Bu öğrenme çıktısı gözlem formu ile değerlendirilebilir.

BEO.3.6.2. Öğrenciler arasında görev paylaşımı yapılır. Güvenilir bilgi kaynaklarından görsel içerik, biyografi anlatımı, video gibi dijital içeriklerden faydalanarak tarihimizde başarılı olmuş Türk sporcularını araştırmaları istenir (E2.2, D3.2, D16.3, OB2). Öğrencilerden araştırma yaptıkları başarılı Türk sporcularından birini seçerek oyuncuların isimlerini belirtmeden hayatlarını ve başarılarını anlatmaları ve diğer öğrencilerden bu sporcunun kim olduğunu tahmin etmeleri istenir (SDB2.1, E2.5). Daha sonra tahmin edilen sporcular için bir madalya töreni canlandırmaları istenir (E2.1, D19.2, SDB2.3). Canlandırma sonrasında "Madalya alırken ve İstiklal Marşımız okunurken neler hissettiniz?" sorusu sorulur. Öğrencilerden araştırma sürecinde edindikleri bilgileri kullanarak başarılı Türk sporculara ait görsel ve içeriklerden oluşan bir pano hazırlama performans görevi verilir; bu performans görevi grup çalışmasına katılım, bilginin doğruluğu, görsel düzen ve görev paylaşımına dayalı grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

BEO.3.6.3. Öğrencilerden gruplar oluşturmaları ve görev paylaşımı yapmaları istenir (E3.2, D16.3). Gruplardan Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporları içeren video, kısa hikâye, görsel gibi dijital içerikleri araştırmaları istenir (D19.2, OB5). Araştırma konularını arkadaşlarına sunmaları veya aktarmaları istenir. Daha sonra öğrencilere geçmişte ve günümüzde millî bayramlarda yapılan spor etkinliklerine ait görüntüler (23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı için çocukların düzenlediği spor şenlikleri ve halk dansları gösterileri; 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı için gençlik yürüyüşleri, atletizm yarışmaları, jimnastik ve halk dansları; 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı için halk koşuları, binicilik gösterileri, deniz sporları ve bayrak taşıma törenleri) izletilir (D19.2). Bu öğrenme çıktısının değerlendirilmesi için öğrencilere "Sizce Mustafa Kemal Atatürk neden bu bayramları çocuklara ve gençlere armağan etmiştir?", "Millî bayramlarda spor etkinlikleri neden önemlidir?",

"Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporlar nelerdir?", "Mustafa Kemal Atatürk spor ile yakından ilgilenerek nasıl bir mesaj vermek istiyordu?’’ gibi açık uçlu sorular yöneltilebilir ve öğrencilerin bu soruları cevaplamaları sağlanabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden farklı bölgelere ait çeşitli geleneksel çocuk oyunlarını belirlemeleri, oyunların hangi hareket becerilerini içerdiğini ifade etmeleri istenebilir.

Geleneksel çocuk oyunlarına dayalı yeni kuralların olduğu özgün bir oyun tasarlamaları ve tasarladıkları oyunu oynamaları istenebilir.

Elde ettikleri başarılara göre sporcuları karşılaştırmaları ve sıralamaları istenebilir. Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporları, bu sporlarda o dönem için kullanılan ekipmanları ve bu sporların dünyanın hangi bölgelerinde daha yaygın olduklarını araştırıp sunmaları istenebilir.

Destekleme

Oyunların zorluk seviyelerine göre kurallar sadeleştirilebilir.

Mustafa Kemal Atatürk’ün ilgilendiği sporları anlatan ve başarılı Türk sporcularını gösteren büyük görseller kullanılabilir.

Oyunlar ve etkinliklerde daha fazla duyuya hitap edilebilir.