T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

2. TEMA: OYUNUN KURALLARINI YENİDEN OLUŞTURUYORUM

Bu temada öğrencilerin oyunlar sırasında birleştirilmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri ve oyun kurallarını yeniden belirleyebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
30
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D13. Sağlıklı Yaşam, D18. Temizlik

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.13. Yapılandırma, KB2.16. Muhakeme (Akıl Yürütme)
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.3.2.1. Oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini sergileyebilme

a)      Oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini algılar.

b)      Oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.

c)      Oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini farklı durum veya ortamlarda uygular.

BEO.3.2.2. Oyunun kurallarını yeniden belirleyebilme

İçerik Çerçevesi

Oyunlarda Birleştirilmiş Hareket Becerileri

Oyun Kurallarını Yeniden Belirleme

Anahtar Kavramlar

birleştirilmiş hareket becerileri, oyun kuralları

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları kontrol listesi ve analitik dereceli puanlama anahtarı değerlendirilebilir. Öğrencilerden bildikleri geleneksel çocuk oyunlarından birini seçip kurallarını yeniden düzenleme ve bu oyunu sunma performans görevi verilebilir. Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarıyla  değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyunlarda temel hareket becerilerini (yer değiştirme, denge, nesne kontrol) edinebildikleri ve oyunun kurallarına uygun hareket edebildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere bir oyun oynatılır, ardından oyunda kullanılan temel hareket becerilerine örnek vermeleri ve oyunun kurallarını açıklamaları istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin günlük hayatlarında oynadıkları oyunları söylemeleri ve birleştirilmiş hareket becerilerinden hangilerini bu oyunlarda kullandıklarını ifade etmeleri sağlanabilir.

Öğrencilere “Günlük hayatımızda toplu yaşam alanlarında kurallar olmasaydı neler olurdu?”, “Matematikte işlemler belirli kurallara göre yapılır. Eğer kurallar değişseydi ya da olmasaydı ne olurdu?" gibi sorular sorularak öğrencilerin kurallara uymanın önemini açıklamaları sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.3.2.1. Öğrencilerden birleştirilmiş hareket becerilerini içeren görsel materyaller getirmeleri ve materyalleri arkadaşlarına tanıtmaları istenir (OB4, SDB.2.1). Ardından birleştirilmiş hareket becerilerini (koşma, yakalama, sıçrama, atlama, fırlatma, sekme, galop, topa ayakla vurma gibi) günlük hayatta nasıl kullandıkları sorulur. Öğrencilerin oyunlarda uygun kıyafet ve ayakkabı kullanmaları, adil oyun anlayışına uygun davranmaları ve oyunlar sırasında güvenli alan oluşturabilmeleri sağlanır (D18.1). Bu bağlamda birleştirilmiş hareket becerilerini içeren bir oyun oynatılır ve oyun sonunda öğrencilerden getirdikleri görsellerde yer alan hangi hareket becerilerini oyunda kullandıklarını ifade etmeleri istenir.

Öğrenciler bir oyun tasarlamak için yönlendirilir (E3.3). Oyunun içerisinde birleştirilmiş hareket becerilerinin olması ve bu becerilerin aşamalar hâlinde yapılması istenir. Örnek olarak hedefe doğru dönme, atış elini hazırlama, dengeli bir duruş alma, topu doğru hız ve açıyla fırlatma gibi basamaklar olabilir. Farklı hareket becerilerini içeren oyunlar düzenlenebilir (E2.5, D13.2).

Öğrencilerin oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini algılayıp bu becerileri basamaklar hâlinde gösterdikten sonra farklı bir zemin (çim, kum, beton) veya ortamda (kapalı alan, açık alan) bir oyun düzenlemeleri istenir. Düzenlenen oyun farklı durumlara uyarlanarak yeniden oynatılır. Örneğin oyunun kuralları değiştirilerek oyun grup veya eşli oynatılır ya da oyuna engeller eklenerek oyunun farklı hareket becerileri gerektirmesi sağlanır (SDB2.2). Bu öğrenme çıktısının değerlendirilmesinde kontrol listesi kullanılabilir.

BEO.3.2.2. Öğrencilerden bildikleri oyunları (yakantop, istop, seksek, mendil kapmaca vb.) söylemeleri ve bu oyunları listelemeleri istenir. Daha sonra bildikleri bir oyunu seçmeleri ve kurallarını yeniden oluşturmaları istenir (E3.2, E3.3, KB2.13). Bu bağlamda öğrencilere “Bu oyunda değiştirilebilecek bir kural var mı?", "Oyunun herkes için daha eğlenceli olması amacıyla hangi kuralları değiştirebilirsiniz?", "Oyunun daha zor veya daha kolay olması için hangi eklemeleri yapabilirsiniz?” gibi sorular yöneltilir ve cevaplar alınır. Öğrencilerin seçilen oyunun kurallarını yeniden belirlemeleri ve oyunu bu yeni kurallarla oynamaları sağlanır. Oyun sonrasında yapılan değişikliklerin oyunun akışı ve oynanışı üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacıyla soru-cevap etkinliği düzenlenir (E2.5, KB2.16). Öğrencilerden bildikleri geleneksel çocuk oyunlarından birinin kurallarını yeniden düzenleyerek herkes için daha eğlenceli hâle getirme performans görevi verilebilir, ardından bu oyunu sunmaları istenir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarıyla yaratıcılık, uygulanabilirlik, katılım ve sunum becerilerine göre değerlendirilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrenciler  birleştirilmiş  hareket  becerilerini  oyunlarda  sergilerken  materyallerin  boyu, ağırlığı artırılabilir veya beceriler daha kısa zamanda sergilemeleri istenebilir.

Öğrencilerden kuralları yeniden oluşturulan oyunlar sırasında ortaya çıkabilecek problemlere çözüm önerileri ve taktikler geliştirmeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerin kendi hızlarında ilerleyebilmeleri için oyunlarda birleştirilmiş hareket becerileri sergilenirken öğrencilere becerileri daha fazla tekrar etme fırsatı sağlanabilir.

Öğrencilerden oyunlarda birleştirilmiş hareket becerilerini sergilerken arkadaşlarına rehberlik etmeleri istenebilir.

Kullanılan materyallerin boyutları ve ağırlıkları öğrencilerin bireysel özelliklerine uygun olarak azaltılabilir. Oyun sırasında daha fazla motivasyon desteği sağlanabilir.