T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

3. TEMA: RİTİMLE HAREKET EDİYORUM

Bu temada öğrencilerin temel hareket becerilerinin (yer değiştirme, nesne kontrolü, denge) farklılıklarını algılayabilmeleri, hareketleri kademeli göstererek çeşitli aktivite ve oyunlarda sergileyebilmeleri, verilen ritmi eş veya grupla algılayabilmeleri, bu ritme uygun hareket edebilmeleri ve temel hareket becerilerini eşle bütünlük içerisinde sergileyebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
27
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum

Değerler

D4. Dostluk, D7. Estetik, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.2.3.1. Belirlenen tempodaki müziğe uygun hareket edebilme

BEO.2.3.2. Eşle veya grupla ritmik hareket etme becerisini sergileyebilme

a)      Eşle veya grupla temel hareket becerilerini kullanarak verilen ritmi algılar.

b)      Eşle veya grupla temel hareket becerilerini kullanarak ritme uygun hareket eder.

c)      Eşle veya grupla temel hareket becerilerini kullanarak ritmik hareket becerilerini sergiler.

İçerik Çerçevesi

Belirlenen Tempodaki Müziğe Uygun Hareket Etme

Eşle veya Grupla Ritmik Hareket

Anahtar Kavramlar

hareket, müzik, ritim, tempo, uyum

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları kontrol listeleri, öz değerlendirme, akran ve grup değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir.

Müziğin ritmi ve melodisiyle uyumlu hareket serileri ortaya koyma performans görevi verilebilir. Temel hareket becerileri ve ritim ile ilgili seri oluşturma performans görevi verilebilir. Performans görevlerinin değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin temel hareket becerilerini kullanarak basit ritimli hareketleri yapabildikleri, hızlı ve yavaş formlarda hareket deneyimlerine sahip oldukları kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere ritim ile ilgili üç kere el çırp, ayaklarını iki kere yere vur; iki kere el çırp, iki kere ayak vur; iki kere parmak şıklat, masaya bir kere vur gibi hareketler yaptırılabilir. Ardından temel hareket becerilerini kullanarak ritme uygun hareket edebilecekleri bir oyun oynatılabilir. Yaptırılan bu hareketler ve oyunlar ile öğrencilerin mevcut durumları gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere güneşin her sabah doğup her akşam batması, deniz kenarına dalgaların vurması, mevsimlerin döngüsü, insanların yürüyüşü gibi örnekler verilerek öğrencilerin doğada her şeyin bir ritmi olduğunu fark etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerden doğada ve çevremizde duyduğumuz, gördüğümüz ritmik hareketlere/seslere örnekler vermeleri istenebilir. Ardından öğrencilere bir çocuk şarkısı seçilebilir. Öğrencilerden el ele tutuşularak bir çember oluşturmaları ve seçilen şarkıya uygun ritim hareket becerilerini sergilemeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.2.3.1. Öğrencilere tek el, tek ayak, parmak şıklatma, iki el-tek ayak, tek el-iki ayak-parmak şıklatma vb. şekillerini içeren görsel etkinlik kartları hazırlanır. Hareketler gösterilen kartlara uygun olarak yavaş, orta ve hızlı tempolarda uygulatılır. Gruplara ayrılmaları ve rastgele seçtikleri görsel kartlarda bulunan hareketlerden bir seri oluşturmaları istenir (OB4, SDB1.2). Belirlenen müzik eşliğinde ve iş birliğiyle hazırladıkları serileri arkadaşlarıyla uygulamaları sağlanır (SDB2.2).

Öğrencilerden çember oluşturmaları istenir. Yavaş, orta ve yüksek tempoda müzikler belirlenir ve belirlenen müzik parçası çalınır. Çemberdeki öğrencilerden biri seçilir ve ondan başlanarak her öğrencinin bir hareket göstermesi sağlanır. Bu hareketler önce oturarak, sonra ayakta yapılır. Hareket kavramlarının alt bileşenleri dikkate alınarak çeşitlilik sağlanabilir. Bu hareketler ardışık olarak öğrencilerin kendi hareketlerine bir önceki öğrencinin hareketini de eklemesiyle uygulatılır. Öğrencilere belirli bir tempoda verilen müzik eşliğinde hareket etmeleri ve duygularını ifade etmeleri için fırsat verilir (D7.2). Öğrencilere müziğin ritmi ve melodisiyle uyumlu hareket serileri ortaya koyma performans görevi verilebilir.

BEO.2.3.2. Alkış tutularak, şarkı söylenerek ya da basit beden perküsyonu hareketleri yaptırılarak öğrencilerde merak uyandırılır (E1.1). Öğrencilerden sevdikleri bir müzik eşliğinde ritim tutmaları (önce elle, sonra el ve ayakla, daha sonra harekete dönüştürerek vb.) istenir. Mümkün olduğu kadar kısa bir müzik seçilir ve öğrencilere birbirleriyle eş olmaları söylenir. Konuya uyumlu, sözleri eğlenceli ve eğitsel nitelik taşıyan bir müzik eşliğinde eşiyle eşleriyle seçtikleri hareket becerisi ritmini algılamaları sağlanır. Öğrencilere ölçüt çizelgeleri verilir. Çizelgede yer alan hareketleri eşi ile ritme uygun biçimde yapmaları istenir (SDB2.2). Eşlerden biri ritim verirken diğeri temel hareket becerilerinden birini sergiler. Eşlerden ritme uygun hareket etmeleri beklenir. Bu süreçte eş ya da grupta yer alan öğrencilerden ritme uygun hareket edebilmeleri için birbirlerine destek olmaları ve istenilen sorumlulukları yerine getirmeleri beklenir (D4.1, D16.3). Benzer çalışmalar eş ve grup oyunlarıyla (öğrencilerin farklı grup arkadaşıyla eşleştirilmesi, çalışmaya materyal eklenmesi vb.) sürdürülebilir (SDB3.1, BEOSAB7).

Drama ile ritim etkinlikleri, ritimsel temel hareket çalışmaları ve basit koreografiler yoluyla çeşitlendirmeler (sabit-dinamik, sesli-sessiz, yavaş-hızlı) yapılarak öğrencilerden eş veya grupla ritmik hareket becerilerini sergilemeleri istenir. Bu etkinlikler seçilen bir halk dansı ile ilişkilendirilerek de yapılandırılabilir. Bu süreç kontrol listeleri, öz/akran ve grup değerlendirme formları ile değerlendirilebilir. Öğrencilere temel hareket becerileri ve ritim ile ilgili seri oluşturma performans görevi verilebilir ve bu performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden belirli hareketleri seçerek özgün bir koreografi oluşturmaları istenebilir.

Hazırlanan koreografilerin belirli gün ve haftalarda ya da millî bayramlarda sergilenmesi sağlanabilir.

Değişen tempolara uyum sağlamalarını gerektirecek farklı seriler hazırlamaları istenebilir. Sınıfta dans ile ilgilenen öğrenciler varsa bu öğrencilerin arkadaşlarına liderlik etmeleri

sağlanabilir.

Destekleme

Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturulup daha temel düzeyde etkinlikler yaptırılabilir.

Ritme uygun hareket etmekte zorlanan öğrencilerin etkinliklere akran desteği ile katılımı sağlanabilir.

Yavaş tempolu müziklerle hareket becerilerini sergilemeleri istenebilir.