T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1.TEMA: HAREKETİMİ GELİŞTİRİYORUM

Bu temada öğrencilerin temel hareket becerilerini (yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge) farklı durumlarda sergileyebilmeleri ve oyunlarda grupla hareket edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
65
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D12. Sabır, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma, KB2.3. Özetleme, KB3.3. Eleştirel Düşünme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.2.1.1. Temel hareket becerilerini sergileyebilme

a)      Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerileri arasındaki farkları algılar.

b)      Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerinin basamaklarını gösterir.

c)      Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerini farklı durumlarda uygular.

BEO.2.1.2. Oyunlarda grupla hareket edebilme

a)      Grupla hareket ederken rolleri tanımlar.

b)      Grupla hareket ederken rolleri yerine getirir.

c)      Grupla uyumlu hareket eder.

İçerik Çerçevesi

Temel Hareket Becerileri

Oyunlarda Grupla Hareket

Anahtar Kavramlar

denge, grup, hareket, nesne kontrolü, oyun, yer değiştirme

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları gözlem formları, kontrol listeleri, öz/akran ve grup değerlendirme formu ile portfolyo kullanılarak değerlendirilebilir.

Temel hareket becerilerini içeren kontrol listeleri oluşturulup, öğrencilerin gelişimleri ile ilgili haftalık veya aylık raporlar hazırlanarak portfolyo oluşturulabilir. Portfolyolar derecelendirme ölçeği ile değerlendirilebilir. Çeşitli spor malzemelerini (koni, hulohop, antrenman merdiveni, minder, farklı spor branşlarına ait toplar, raketler vb.) kullanmayı gerektiren parkur hazırlama performans görevi olarak verilebilir. Performans görevinin değerlendirmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin temel hareket becerilerini bildikleri ve bazı becerileri oyunlarda sergileyebildikleri, takım üyeleriyle iş birliği içerisinde çalışmaya istekli oldukları kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere temel hareket becerilerini (yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerileri) içeren istasyonlar hazırlanarak etkinlikler eş ya da grupla uygulatılabilir. Temel hareket becerilerini içeren oyunlar oynatılabilir. Bu istasyon ve oyunlarda öğrencilerin mevcut durumları gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere temel hareket becerilerini (yürüme, koşma, denge tahtası/çizgisi üzerinde yürüme, tek başına ip atlama, eşle ip atlama vb.) içeren alıştırmalar yaptırılabilir. Bu hareketlerin günlük hayattaki kullanım alanlarına örnekler vermeleri istenir. Böylelikle önceki öğrenme ile yeni öğrenmeler arasında ilişki kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.2.1.1. “Temel hareket becerilerine örnek verebilir misiniz?”, “Oyun oynarken kendinizi nasıl hissettiniz?”, “En çok sevdiğiniz oyun hangisiydi?” gibi sorular sorularak anladıklarını mantıksal bir çerçevede cevaplamaları, kendi cümleleriyle aktarmaları ve uygulamalı olarak göstermeleri istenir (KB2.3, SDB1.1, SDB2.1, SDB2.2). Yer değiştirme (atlama-sıçrama, adım al-sek vb.), nesne kontrolü (yuvarlama, durdurma-kontrol vb.) ve dengeleme hareketlerini (atlama-konma, başlama-durma vb.) içeren materyaller (etkinlik kartı, oyun ile ilgili araç gereç, uyarlanmış oyun materyalleri vb.) hazırlanır. Materyaller öğrencilere sunularak öğrencilerde konuya ilişkin merak uyandırılır (E1.1). Bu bağlamda öğrencilerden materyalleri anlamaları, yorumlamaları ve materyallerle ilgili fikir yürütmeleri beklenir (OB4, KB3.3). Öğrencilere etkinlik kartlarında gördükleri, oyun sırasında kullandıkları materyaller üzerinden "Siz bu hareketleri günlük yaşamınızda kullanıyor musunuz?", "En sevdiğiniz hareket hangisidir? Göstermek ister misiniz?" gibi sorular sorulur. Öğrenciler tarafından verilen cevaplar doğrultusunda konuya ilişkin hareketler gönüllü öğrenciler tarafından örnek olarak gösterilir (D20.4, SDB1.1). Böylelikle diğer öğrencilerin de öğrenmeye istekli hâle gelmeleri sağlanır.

Öğrencilere temel hareket becerileri, hareketin amacının ne olduğu belirtilerek anlatılır. Öğrencilerin yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerini uygulamaları sağlanır. Hareketlerin amacına uygun ve istenilen ölçütlerde yapılabilmesi için öğrencilere ipucu ve geri bildirimler verilerek öğrencilerin hareketler arasındaki farklılıkları algılamaları sağlanır. Hareketlerin algılanması sağlandıktan sonra beceri basamakları gösterilir ve öğrencilere alıştırma yapma fırsatı sunulur. Öğrencilerden çeşitli parkur ve istasyon çalışmalarında yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerinin basamaklarını göstermeleri beklenir. Basamakları gösterilen hareketler verilen ölçütler doğrultusunda bireysel, eş ya da grupla uygulatılır. Öğrencilerin hazırlanan ölçütlere göre temel hareket becerilerini uyguladıktan sonra “Bu hareketi başarmak bana nasıl hissettirdi?”, “Hangi beceriyi geliştirmem gerekiyor?”, “Bunu nasıl yapabilirim?” gibi sorular üzerinde düşünmeleri sağlanır (SDB1.2, SDB1.3, OB7). Öğrenciler tarafından yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge içeren hareketler çeşitli oyunlarda (eğitsel oyunlar, geleneksel çocuk oyunları vb.) uygulanır. Oynatılan oyunlar ve bunların kuralları değiştirilerek öğrencilerden yeni durumlara uyum sağlamaları beklenir (SDB3.2). Öğrencilerden oyunlarda hedefe ulaşmak için odaklanmaları ve değişen koşullara özgün fikirler üreterek katkı sunmaları istenir (E3.2, SDB3.2).

Bu süreci değerlendirmek için gözlem formu, portfolyo, öz değerlendirme formları kullanılabilir. Ayrıca değerlendirme sürecinde performans görevi verilebilir. Öğrencilere günlük hayatlarında temel hareket becerilerini içeren bir günlük formu verilebilir ve bu formun takibi yapılabilir. Öğrenciler, dönem içerisinde haftalık ya da aylık raporlardan oluşan gelişim portfolyosu ile değerlendirilebilir. Bu süreçte öğrencinin gelişimi ile ilgili bir grafik düzenlenebilir (OB7).

BEO.2.1.2.  “Oyun oynamayı sever misiniz?”, “En çok hangi oyunları oynamak hoşunuza gider?”, “Oyun oynarken ne gibi duygular hissedersiniz?”, “Oyun oynarken neler öğrendiğinizi düşünüyorsunuz?”, “Oyun oynarken ortaya çıkan durumlar günlük hayatınızda da karşınıza çıkıyor mu?" gibi sorular sorulur (E2.5, SDB1.1, SDB1.2, SDB1.3, SDB2.1). Verilen cevaplar üzerinden öğrencilerin oyuna ilişkin düşüncelerine (Oyun oynamak çok eğlencelidir, keyifli bir aktivitedir, motivasyonum artar, özgürce hareket edebilirim vb.), ne tür oyunları daha çok sevdiklerine (araçlı-araçsız oyunlar, geleneksel oyunlar vb.), oyunların öğrencilerin gelişimlerine katkılarına (psikomotor gelişim, zihinsel gelişim, sosyal gelişim vb.) yönelik çıkarımlarda bulunulur. Öğrencilerden grupla oynayabilecekleri oyunlara örnekler (ateş-buz, kapandaki dev, fare-kedi, adadan adaya, elim sende vb.) vermeleri istenir. Ardından öğrencilere oynamak istedikleri oyunlar sorulur. Seçilen oyun türüne göre çeşitli roller verilir ve liderlik, ebelik, hakemlik, oyunculuk gibi rolleri tanımlamaları sağlanır. Rollere ilişkin görev kartları oluşturulur. Oyun içerisinde rollerde değişiklik (ebelerde değişiklik, ebe sayısının artırılması, grup sayısına göre lider sayısının artırılması, hakemlerin belirli aralıklarla değiştirilmesi vb.) yapılabilir. Roller tanımlandıktan sonra rollerin gerekliliklerini yerine getirmeleri sağlanır. Oyunun belirlenmesinde fikir sunan öğrenci veya öğrenciler lider seçilir. Liderden oynanacak oyunun kurallarını arkadaşlarına açıklaması istenir. Grup lideri, hakem ve oyunculardan görevlerini yerine getirirken tarafsız ve adil olmaları, sabırlı davranmaları ve arkadaşlarına her zaman yardım etmeye hazır olmaları beklenir (BEOSAB8, SDB3.1, D1.2, D12.2, D20.4). Öğrenciler tarafından kural bilincine uygun, dostça, hakem kararlarına saygılı, centilmenlik dışı davranışlardan uzak bir oyun sergilenir (BEOSAB8). Öğrencilerden bu rollerin sorumluluklarını yerine getirmeye odaklanmaları ve grupça çalışma becerileri sergileyebilmeleri beklenir (D3.4, E2.2, E3.2). Oyunlar sırasında meydana gelen durumlar ve öğrencilerin rolleri ile ilgili ikilem öyküleri oluşturularak öğrencilerin empati kurmalarına (iyi oyuncuların aynı takımlarda yer almak istemesi, hareketlerde başarısız olan öğrencilere gülünmesi, hataların kabul edilmemesi ya da göz ardı edilmesi vb.) fırsat verilir (E2.1, SDB2.3). Öğrenciler kendilerine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirirken iş birliği içerisinde çalışmaya, arkadaşlarıyla ekip ruhu oluşturmaya, kendisi ve çevresiyle dengeli bir ilişki kurup bunu sürdürmeye teşvik edilir (SDB2.2). Oyunun amaçları ve verilen sorumluluğun gerekleri doğrultusunda grubuyla uyumlu hareket etmeleri sağlanır. Oyun sonunda deneyimler ve hissedilen duygular paylaşılır (SDB1.1). Konuyla ilişkili yönergelerden oluşan grup ve akran değerlendirme formu ile öğrencilerin grupla uyumlu hareket etme durumları değerlendirilebilir. Çeşitli spor malzemelerini (koni, hulohop, antrenman merdiveni, minder, farklı spor branşlarına ait toplar, raketler vb.) kullanmalarını gerektiren parkur hazırlama performans görevi verilebilir (E3.3).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden kendi gruplarını oluşturmaları istenerek yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerinden bir seri oluşturmaları; sergilenen farklı hareket serilerini gözlemleyerek analiz etmeleri istenebilir. Temel hareket becerileri birleştirilerek öğrencilerin ardışık hareketlerden oluşan parkurlarda hareketleri uygulamaları sağlanabilir.

Destekleme

Basamaklandırılmış talimatlar sunularak hareketleri adım adım uygulamaları sağlanabilir. Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturulup daha basit, temel düzeyde aktiviteler yaptırılabilir. Akranlarıyla iş birlikli öğrenme fırsatı sağlanarak birlikte öğrenmeleri teşvik edilebilir.