3. TEMA: RİTİMLE HAREKET EDİYORUM
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme, BEOSAB9. Takım/Grup Liderliği Sergileme
E1.3. Azim ve Kararlılık, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.2. Esneklik
D3. Çalışkanlık, D16. Sorumluluk
D3. Çalışkanlık, D16. Sorumluluk
BEO.1.3.1. Ritmik hareket edebilme
a)   Temel hareket becerilerini kullanarak verilen ritmi algılar.
b)   Temel hareket becerilerini kullanarak ritme uygun hareket eder.
c)    Temel hareket becerilerini kullanarak ritmik hareket becerilerini sergiler.
BEO.1.3.2. Eşle veya grupla hareket edebilme
a)   Eşle veya grupla hareket ederken rolleri tanımlar.
b)   Eşle veya grupla hareket ederken rolleri yerine getirir.
c)   Eşle veya grupla uyumlu hareket eder.
BEO.1.3.3. Takım veya grup liderliği sergileyebilme
a)   Takım veya grup liderliği özelliklerini tanır.
b)   Takım veya grup liderliği özelliklerini gösterir.
Ritmik Hareketler
Eşle veya Grupla Hareket 
Takım veya Grup Liderliği
adımlama, estetik, grup uyumu, liderlik, müzik, ritim, ritmik oyunlar, vuruş
Öğrenme çıktıları gözlem formu, formu ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğretmen tarafından verilen ya da öğrencilerin kendileri tarafından oluşturulan ritim ve müzikle ilgili performanslarını sergileyebilecekleri görevler verilebilir. Bu performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin alkışlama, ayak vurma gibi basit ritimlerle eşleşen hareketlere yönelik işitsel ve fiziksel deneyimlere sahip oldukları kabul edilir.
Öğrencilerin takım, iş birliği ve liderlik kavramları hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilir.
Kalp atışı, yağmur, metronom gibi sesler dinletilerek öğrencilerin bu seslerin düzenine dikkat etmeleri ve ritmi fark etmeleri sağlanabilir. Bir grup arkadaşlarıyla dans gösterisi yapmaları gerekseydi hangi hareketleri yapacaklarını ve bu hareketlerin sebeplerini açıklamaları istenebilir.
Ritim, takım ve liderlikle ilgili aşağıdaki sorular sorulabilir:
•   Bir ayak sesi duydunuz ve onu ritimle taklit etmek istiyorsunuz. Bunu nasıl yaparsınız?
•   Ellerinizi çırparak veya ayaklarınızı yere vurarak ritim yaptınız mı?
•   Takım çalışması nedir?
•   Eğer grup lideri olsaydınız dansı nasıl yönlendirirdiniz?
Öğrencilerden sevdikleri bir şarkıya uygun olarak daha önce gerçekleştirdikleri ritmik hareketleri hatırlamaları ve sergilemeleri istenebilir. Ayaklarını eş veya grupla beraber yere vurarak saatin tik taklarına uygun bir hareket yapmaları istenebilir. Çevrelerindeki lider kişilerle ilgili gözlemledikleri genel özelliklere örnekler vermeleri istenebilir.
BEO.1.3.1. Çeşitli ritim örnekleri oluşturularak öğrencilerin vücutlarıyla farklı hızlarda ritim tutmaları sağlanır. Bu ritimleri farklı vücut bölümleriyle çeşitli şekillerde tekrar etmeleri sağlanır. Öğrencilerden kendi vücutlarını kullanarak (omuzlarına dokunma, ayaklarına vurma gibi hareketlerle) estetik bir şekilde kendi ritimlerini oluşturmaları istenir. Farklı ritim hızlarında hangi hareketlerin daha kolay ya da daha zor olduğunu, öğrendikleri temel hareket becerilerini verilen müzikle uyumlu bir şekilde nasıl gerçekleştirebileceklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanır (SDB2.1). Öğrencilerden temel hareket becerileri ile ritme uygun hareketi algılamaları beklenir. Öğrencilerden ritmik müzik eşliğinde bir düzen oluşturmaları istenir. El çırpma, zıplama, adım değiştirme gibi farklı ritmik hareketler için komutlar verilir. Ritim her değiştiğinde öğrencilerden müziğin hızına ve ritmine uyum sağlayarak hareketlerini değiştirmeleri istenir (SDB3.2). Öğrencilerden belirlenen hareketleri yavaş bir ritimle, daha hızlı bir ritimle veya müziğin durmasıyla sabit kalma gibi durumlarda uyumlu bir şekilde gerçekleştirmeleri beklenir. Öğrencilerden belirlenen ritmi top, ritim çubukları gibi materyallerle taklit etmeleri istenir. Ritim oyunları eğlenceli hâle getirilerek öğrencilerin oyunlardaki sorumluluklarını yerine getirmeleri sağlanır (E2.5, D3.4). Ritim oyunlarıyla ritim duygularını geliştirmeleri beklenir. Öğrencilerden çeşitli yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerini içeren oyunlarda belirlenen hareketleri müzik ve ritme uygun şekilde uygulamaları istenir. Öğretmen tarafından verilen ya da öğrencilerin kendi oluşturdukları ritim ve müzik eşliğindeki hareketler için performans görevi verilebilir.
BEO.1.3.2. Öğrencilerden “Bir ormanda yürüyorsunuz (Ritimle yürürler.), karşınıza bir kuş çıktı (Ritmik kol çırparlar.), aniden yağmur yağmaya başladı (Ritmik el çırparlar.), kaçmaya başladınız (Ritimle koşarlar.)” gibi ritim içeren hikâyeleri eşle veya grupla oluşturmaları istenir (D3.4). Öğrencilerden hikâyeler için ritim oluştururken çaba göstermeleri ve görevlerini tamamlamaları için özverili bir şekilde çalışmaları beklenir (D16.3, SDB1.2). oluşturulan ritimleri doğru uygulamak için odaklanmaları ve hata yaptıklarında farklı çözüm yolları bularak ritimleri tekrar denemeleri sağlanır (SDB3.2). Her öğrenciye ritmik hareketlerden oluşan görevler verilerek öğrencilerin kendi üstlerine düşen rolleri fark etmeleri sağlanır. Bir süre sonra roller değiştirilir ve öğrencilerin rollerine uygun hareketleri eğlenceli müzikler eşliğinde yerine getirmeleri sağlanır (E2.2). Ritmik hareketleri uygulamak için gruplara ayrılan öğrencilerden kendilerine ritmik bir hareket seçmeleri istenir (SBAB5.2, SDB1.2). Grupların seçilen hareketleri kararlı bir şekilde, ritmi bozmadan birleştirmeye odaklanmaları sağlanır (E1.3, SDB2.2). Hareketlerin birlikte yapılması ve ritmik hareketlerin yavaş tempodan başlayarak müzikle hızlanması sağlanır. Ritim hızlandıkça öğrencilerin hareketlerini uyumlu bir şekilde düzenlemeleri beklenir. Eşle veya grupla sergilenen ritmik hareketler, öğrencilerin bireysel performanslarını değerlendirmelerine olanak sağlayan öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir. Bu formla öğrencilerin kendi bireysel performanslarını değerlendirirken güçlü ve geliştirmeleri gereken yönlerini fark etmelerine olanak sağlanır (SDB1.3).
BEO.1.3.3. Öğrencilerle takım/grup liderlik rolü üzerine kısa konuşmalar yapılır. Öğrencilerin çeşitli resim, video gibi görsel materyaller yardımıyla takım/grup liderliğinin ne anlama geldiğini genel olarak fark etmeleri sağlanır (OB4). Kendilerine yöneltilen çeşitli sorularla takım/grup liderliğinin önemini ve liderlik özelliklerini tanımalarına imkân sunulur. Öğrencilerden takımlara/gruplara ayrılmaları ve her takım/grup içerisinde bir ritim lideri belirlemeleri istenir. Her takım/grup için uygun ritmik hareketler seçilir. Liderin takım/grup içinde hareketlerin nasıl yapılacağını göstermesi ve diğer üyelerin de seçilen liderin yönergelerine, hızına ve müziğe uygun şekilde hareketleri tekrar etmeleri sağlanır (SDB2.2). Liderin ritmi oluşturmasını kolaylaştırmak için gerekirse davul, ritim çubuğu gibi malzemeler kullanılır. Diğer üyelerin uyumunun ve hareketlerin düzeninin bozulmadan devam ettirilmesi için liderden sorumluluklarını yerine getirmesi beklenir (E2.2, D16.3). Diğer öğrencilerin de liderlik rolünü sırayla deneyimleyerek takım/grup çalışmalarında yönlendirme ve sorumluluk almaları sağlanır (SDB3.2). Öğrencilerin liderlik becerileri gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Tören, kutlama ve bayramlarda öğrencilere kaptan rolleri verilerek hem kendi gelişimlerini desteklemeleri hem de arkadaşlarına yardımcı olmaları sağlanabilir. Öğrencilerden daha karmaşık ritim ve hareket kombinasyonları oluşturmaları istenebilir. Öğrenciler ritmi kullanarak kendi koreografilerini tasarlamaya ve belirli bir ritim eşliğinde yaratıcı hareketlerini doğaçlama yapmaya teşvik edilebilir.
Öğrencilerin grup lideri seçilerek grup içinde hareket ve ritimleri organize etmeleri sağlanabilir. Ritmi daha etkileyici hâle getirmek için bir çalgı aletiyle gruplarına eşlik etmeleri istenebilir. Öğrencilerin diğer gruplara rehberlik etmeleri sağlanarak hareket ve ritimlerin uyumlu bir şekilde yapılmasına yardımcı olunabilir. Öğrenciler farklı müzik türleri ve çeşitli kültürlere ait ritmik gelenekleri keşfetmeleri için desteklenebilir. Eşle veya grupla yapılan hareketlerde etkili iletişim ve iş birliği becerilerini geliştirmeye teşvik edilebilirler.
Uygulamalar sırasında daha az karmaşık hareketlerin yapılması istenebilir. Grup çalışmalarında başlangıçta bireysel hareket ve ritim çalışmaları verilebilir. Öğrencilerin ritim algılarını güçlendirmek amacıyla işitsel yardımlar (metronom, davul vb.) veya görsel ipuçları (hareket sıralarını gösteren basit resimler, simgeler vb.) kullanılabilir. Tüm hareketlerin bir arada yapılması yerine adım adım öğrenme imkânı sunularak ritim yavaşlatılabilir.
Eş veya grup çalışmalarında basit roller verilerek öğrencilerden tek bir görev üstlenmeleri ve bu görevi başarıyla yerine getirmeleri istenebilir. Öğrencilerin hareketleri uygularken daha yavaş bir müzik veya tempo kullanmaları sağlanabilir.
Öğrencilere liderlik becerilerini deneyimleyebilecekleri küçük ve yönlendirmeli görevler verilebilir.


