6. ÖĞRENME ALANI: TEKNOLOJİ ve SOSYAL BİLİMLER
KB2.13. Yapılandırma (SB.6.6.1)
KB2.6. Bilgi Toplama (SB.6.6.2)
E3.4 Gerçeği Arama, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D5. Duyarlılık, D6. Dürüstük, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
SB.6.6.1. Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşimdeki rolünü yapılandırabilme
a) Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşimdeki rolüne yönelik nedensel ilişkileri ortaya koyar.
b) Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşimdeki rolüne ilişkin anlamlı bir bütün ortaya koyar.
SB.6.6.2. Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgi toplayabilme
a) Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgi toplayacağı kaynakları belirler.
b) Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgileri belirlediği kaynaklardan toplar.
c) Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili topladığı bilgileri doğrular.
ç) Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili doğruladığı bilgileri kaydeder.
Ulaşım ve İletişim Teknolojilerinin Kültürel Etkileşimdeki Rolü
Telif ve Patent Süreci
emek, fikir, fikrî mülkiyet, iletişim, marka, patent, telif, tescil, ulaşım
Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; infografik, derecelendirme ölçekleri, kontrol listeleri ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi: Bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçlerini yansıtan bir rapor hazırlama ve sunma görevidir.
Öğrencilerin güncel ve yaygın ulaşım ve iletişim araçları konusunda bilgi sahibi olduğu, icat, buluş, teknoloji, ürün, üretim, kültür, hak ve sorumluluk kavramlarını bildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilerin güncel ve yaygın ulaşım ve iletişim araçları, icat, buluş, teknoloji, ürün, üretim, kültür, hak ve sorumluluk kavramlarına dair bilgi düzeyleri açık uçlu sorular kullanılarak değerlendirilir.
Öğrencilerin günlük hayat ve kültürün, ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki hızlı değişimden nasıl etkilendiği hakkındaki görüşleri alınır.
Öğrencilere dünyanın farklı yerlerinde yaşayan tanıdıklarıyla nasıl iletişim kurdukları ve onlarla ne sıklıkla görüştükleri sorulur.
Öğrencilere hikâye, roman yazma veya şarkı besteleme gibi bir ideallerinin olup olmadığı ve bu ideallerini gerçekleştirdiklerinde fikrî mülkiyet haklarını nasıl koruyabileceklerini bilip bilmedikleri sorulur.
SB.6.6.1
Öğrencilerden ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşim ve değişimdeki rolünü yazılı ve görsel kaynaklardan yararlanarak belirlemeleri istenir (OB1, OB4). Bu süreçte dijital kaynaklardan da yararlanılabilir (OB2). Ulaşım ve iletişim sistemlerinin gelişmesi, bilgi ve haber kaynaklarının çeşitlenmesi, bu kaynaklara erişimin hızlanması ve çevrim içi platformların yaygınlaşmasının kültürel etkileşim ve değişimdeki rolünü, nedenleriyle ortaya koymaları sağlanır (E3.4, SDB3.3). Bu süreçte değişimin neden ve sonuçları balık kılçığı tekniği kullanılarak belirlenebilir. Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel değişimdeki etkisine günlük yaşamdan ve yakın çevresinden örnekler vermeleri istenir.
Kültürün korunmasının neden önemli olduğu; ulaşım ve iletişim teknolojilerinin kültürümüz üzerindeki olumsuz etkilerinin nasıl azaltılabileceği, kültürün devamlılığının nasıl sağlanabileceği (D5.1, D19.1) konularında duyarlılık değeri ve vatanseverlik değeri bağlamında fikir yürütülür. Bu süreçte beyin fırtınası ya da zihin haritası tekniklerinden yararlanılabilir. Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile çevrim içi platformların (OB2) yaygınlaşmasının kültürel değişim üzerindeki etkileri, şablon olarak sunulan infografik üzerinde belirtilir.
SB.6.6.2
Öğrencilerin, verilen yazılı ve görsel kaynakları inceleyerek bunlar arasından bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgi toplamada kullanabileceği kaynakları belirlemeleri sağlanır (OB1, OB4, SDB1.2). Bu süreçte dijital kaynaklardan faydalanılabilir (OB2).
Belirlenen kaynaklar üzerinden telif ve patent süreçleriyle ilgili bilgi toplanır (OB1, OB2). Telif ve patent süreçlerinin ülkemiz ve ekonomimiz için neden önemli olduğu, telif ve patent haklarına uymanın gerekliliğiyle (D6.2) ilgili beyin fırtınası yapılır (SDB2.1). Bu süreçte Türkiye Cumhuriyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına bağlı Türk Patent ve Marka Kurumunun hizmetlerine değinilir.
Öğrencilerden bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçleriyle ilgili ulaşılan bilgileri en az üç farklı kaynakla karşılaştırarak doğrulamaları istenir (E3.10).
Performans görevi kapsamında öğrencilerden edindikleri bilgilerden yararlanılarak grup çalışması yolu ile bir ürün veya fikrin telif ve patent süreçlerini yansıtan bir rapor hazırlamaları ve sunmaları istenir (SDB2.2). Hazırlanan raporlar derecelendirme ölçeği; sunumlar ise kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürler üzerinde yaratacağı olumlu ve olumsuz sonuçlarını anlatan dijital çizgi roman yazmaları istenebilir.
Ulaşım ve iletişim teknolojilerinde gelecekte meydana gelebilecek gelişmeler üzerinde düşünerek bu teknolojilerin gelecek kültürleri nasıl etkileyebileceğine dair çıkarımda bulunmaları istenebilir.
Ülkemizde ve dünyanın farklı ülkelerinde bir yılda alınan patent sayıları ile ilgili bilgi toplanarak bu patentlerin hangi alanlarda alındığı ile ilgili frayer diyagramı oluşturulması istenebilir.
Ulaşım ve iletişim araçlarının kültürel değişime etkileri animasyonlar, filmler, eğitici videolar gibi dijital içeriklerle incelenebilir.
Telif ve patent süreçlerini özetleyen animasyonlar kullanılabilir.
Telif ve patent gerektiren ürünlerin sınıflandırılmasına yönelik eşleştirme kartları gibi somutlaştırıcı etkinlikler yapılabilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.