T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Ünitede öğrencilerin seçilen halk oyunlarına ilişkin ritim, hareket, koreografi ve sahneleme becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca halk oyunlarının kültürel bağlamlarını anlamaları , eşli ya da grup çalışmalarında senkronizasyon ve uyum içinde hareket etme becerilerini kazanmaları hedeflenmektedir.
Ders Saati
36
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme

Kavramsal Beceriler

KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güven (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Drama, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.7. Karşılaştırma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

RİHO.8.1.1. Seçilen halk oyunlarına ait hikâyeleri ve kullanılan malzemeleri yorumlayabilme
a) Seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile halk oyunlarına özgü kıyafet ve malzemeleri inceler.
b) Seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile halk oyunlarına özgü kıyafet ve malzemeleri içeren bilgileri yazılı, görsel veya dijital ürünlere dönüştürür.
c) Seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile halk oyunlarına özgü kıyafet ve malzemeleri ifade eder.
RİHO.8.1.2. Seçilen halk oyunları dalında (geleneksel, stilize vb.) koreografiye uygun ritmik hareket edebilme
a) Seçilen halk oyunları çalışmalarında kullanılan ritim kalıplarını algılar.
b) Seçilen halk oyunları çalışmalarında ritme uygun hareket eder.
c) Seçilen halk oyunları çalışmalarında koreografiye uygun ritmik hareket becerileri sergiler.
RİHO.8.1.3. Seçilen halk oyunlarını sahneleme çalışmalarında (geleneksel, stilize vb) eşle/grupla hareket edebilme
a) Seçilen halk oyunlarına özgü sahneleme çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini tanımlar.
b) Seçilen halk oyunlarına özgü sahneleme çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini yerine getirir.
c) Seçilen halk oyunlarına özgü sahneleme çalışmalarında eşle/grupla uyumlu hareket eder.

İçerik Çerçevesi

Seçilen Oyunların Özellikleri
Seçilen Oyunlara Özgü Koreografi
Seçilen Oyunlara Özgü Sahneleme

Anahtar Kavramlar

halk oyunları, koreografi, sahneleme

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin öğrencilerin performansları gözlem formları, öz ve akran değerlendirme formları ile değerlendirilebilir. Ayrıca öğrencilere seçilen halk oyunlarına ilişkin bir performans görevi verilebilir. Performans görevi dereceli puanlama
anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin tüm ritim kalıplarıyla halk oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Karma ölçülü ritim kalıplarıyla öğrendikleri halk oyunlarını müzik eşliğinde oynamaları istenerek halk oyunlarında ritme uygun hareket etme düzeyleri belirlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin önceden öğrendikleri halk oyunlarına özgü koreografileri sergilerken nelere dikkat ettikleri sorulabilir. Soru-cevap tekniğiyle öneriler alınarak sahneleme ile ilgili unsurlarla bağlantı kurulması sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

RİHO.8.1.1.
Öğrencilerin geçmiş öğrenim deneyimlerine dayanarak sınıf düzeyine uygun bir ya da birkaç halk oyunu seçilir. Görsel ve işitsel kaynaklar kullanılarak seçilen halk oyunları tanıtılır. Seçilen halk oyunlarının hikâyesi, oyuna özgü kıyafetler, kıyafetlerde kullanılan malzemeler ve seçilen oyunların yöresiyle ilgili araştırmalar yapmaları için gruplara ayrılan öğrencilere performans görevi verilir (SDB2.2). Performans görevinin yerine getirilmesi aşamasında her öğrencinin aktif rol alması sağlanır (D3.4, E2.2). Öğrenciler tarafından seçilen halk oyunlarının hikâyesi, oyuna özgü kıyafetler, kıyafetlerde kullanılan malzemeler ve seçilen oyunların yöresine ait kültürel özellikler (genel ağ kaynakları, kaynak kitaplar, uzman kişiler vb.) incelenir (OB2). Elde edilen bilgiler yazılı, görsel ya da dijital ürünlere dönüştürülür. Ders ortamında seçilen halk oyunlarının hikâyesi, halk oyunlarına özgü kıyafet ve malzemeler ile ilgili bilgileri içeren araştırma ödevi yazılı, görsel veya dijital formatlarla ifade edilir (E1.5, OB2). Öğrencilerin performans görevleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.

RİHO.8.1.2.
Öğrencilerin seçilen geleneksel/stilize halk oyunlarına özgü ritim kalıplarını algılamaları sağlanır. Bu çalışmalarda öğrencilere ritmin temposu, tempo değişiklikleri ve vurgu noktalarını fark etmesi için gerekli uyarılarda bulunulur (E3.2). Seçilen halk oyunlarının temel adımlamaları aşamalı olarak çalıştırılır. Adımlamaya (adım atma, dönüş yapma, başlangıç pozisyonu alma vb.) temel hareketler ve figürler eklenerek çalışmaya devam edilir. Figürler başlangıçta yavaş tempoda, öğrencilerin ritme uyum sağlamalarını kolaylaştıracak şekilde yapılır. Seçilen halk oyunlarına ait hareket örüntülerini içeren bir koreografi hazırlanır. Koreografi, öğrencilerin düzeyine göre geçişler (tarak geçişler vb.), dönüşler, yer ve yön değiştirmeler gibi hareketlerle zenginleştirilebilir. Hazırlanan koreografi giriş, nakarat, son gibi bölümlere ayrılır. Her bölümün figürlerinden oluşan hareket örüntüleri önce ritim eşliğinde sayılarak daha sonra müzik eşliğinde tekrar çalışmaları yaptırılarak öğrencilerin ritme uygun hareket etmeleri sağlanır. Çalışmalarda doğru teknik, hareket formu, tavır, estetik, ritmik akışa uygunluk vb. unsurlara dikkat edilir (D7.1.). Öğrencilere tekrarlarla ve onları destekleyecek farklı yöntemlerle (bireysel, eşli, ayna yöntemi, video kayıt analiz yöntemi, serbest çalışma vb.) yetkinlik kazandırılır (D3.1). Bu süreç öğretmen geri bildirimi, öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi ile zenginleştirebilir. Öğrencilerin kendi düşüncelerini uygun şekilde açıklamaları, mevcut davranışlarına yönelik değerlendirme yapmaları ve yeni durumlara uyum sağlamaları desteklenir (SDB1.3, SDB2.1). Koreografinin çalışılan bölümleri ders ortamında sergilenir.

RİHO.8.1.3.
Grupların sahne üzerindeki yerleşimleri (farklı şekiller, daireler, sıralanmalar, dizilimler vb.) ile ilgili çalışılan koreografiye göre sahneleme tasarımı yapılır. Öğrencilerin sahnedeki yerleri ve duruşları, bireysel veya eşle/grupla bireysel, eşle/grupla hareketleriyle ilgili rolleri tanımlanır. Sahne yerleşimi, geçişler, yer ve yön değişimleri, sahne estetiği, mimik, tavır ve jestler ile kostümlü ve aksesuarlı çalışmalar gibi sahneleme unsurları aşamalı olarak eşle/grupla öğretmen rehberliğinde yaptırılır. Öğrencilere müzikli ve kostümlü provalar yaptırılır. Bu provalarda koreografiye uygun eşle/grupla senkronize, akıcı çalışmalar yaptırılarak öğrencilerin sahneleme ile ilgili görevlerini iş birliği içerisinde yerine getirmeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Sahneleme çalışmalarında görsel, işitsel kaynaklardan yararlanılarak profesyonel çalışmalar ve öğrencilerin kendi çalışmaları (video vb.) kaydedilir ve karşılaştırılır (KB2.7). Böylece öğrencilerin kendi performansları hakkında bilgi sahibi olmaları desteklenerek bireysel, eş ve grup performansları gözlem formu, öz değerlendirme, akran değerlendirmesi ve geri bildirim yöntemleriyle değerlendirilir (SDB1.3, SDB2.1). Hazırlanan koreografinin sahnelenmesinde öğrenciler eşle/grupla uyumlu hareket edene kadar tekrarlar yapılır (SDB2.2). Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla belirli gün ve haftalarda görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle ritim eğitimi ve halk oyunu uygulamaları, atölye çalışmaları (drama çalışmaları, yarışmalar vb.) gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (D3.4, E1.1). Millî bayramlar,kutlama ve törenlerde görev bilinci ile koreografinin sahnelenmesi sağlanır (D19.1, D19.3, E2.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilere çalışmalarda komut verme ve gruba liderlik yapma görevleri verilebilir.
Koreografi ve sahnelemede daha zor roller verilebilir. Akran performansını geliştirmeye yönelik görevler verilerek öğrencilerin problem çözme becerisi geliştirilebilir.

Destekleme

Destekleme uygulamaları kapsamında, akran öğretimi yöntemi kullanılabilir.
Öğrencilere daha fazla tekrar yapma fırsatı verilebilir. Öğrenciler küçük gruplara ayrılarak birbirlerine destek olacak şekilde öğrenmeye teşvik edilebilir. Her öğrencinin ihtiyaç ve seviyesine uygun etkinlikler hazırlanarak uygulanabilir.