2. ÜNİTE: KARMA ÖLÇÜLÜ RİTİM EĞİTİMİ VE HALK OYUNLARIMIZ
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
KB2.6. Bilgi Toplama
E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık
RİHO.7.2.1. Seçilen halk oyunlarına ilişkin bilgi toplayabilme
a) Seçilen halk oyunlarına ilişkin bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirler.
b) Belirlediği aracı kullanarak seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile oyuna özgü kıyafet ve kullanılan malzemeler hakkındaki bilgileri bulur.
c) Seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile oyuna özgü kıyafet ve kullanılan malzemeler hakkında ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Seçilen halk oyunlarının hikâyesi ile oyuna özgü kıyafet ve kullanılan malzemeler hakkında ulaştığı bilgileri kaydeder.
RİHO.7.2.2. Karma ölçülü ritim kalıplarıyla ritmik hareket edebilme
a) Ritmik çalışmalarla karma ölçülü ritim kalıplarını algılar.
b) Karma ölçülü ritim kalıplarına özgü seçilen halk oyunları çalışmalarında ritme uygun hareket eder.
c) Karma ölçülü ritim kalıplarına özgü seçilen halk oyunlarının adımlamalarını sergiler.
RİHO.7.2.3. Karma ölçülü ritim kalıplarıyla seçilen halk oyunlarında koreografiye uygun eşle/grupla hareket edebilme
a) Seçilen halk oyunlarına özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini tanımlar.
b) Seçilen halk oyunlarına özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini yerine getirir.
c) Seçilen halk oyunlarına özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla uyumlu hareket eder.
Karma Ölçülü Ritim Kalıpları
Karma Ölçülü Ritim Kalıpları ile Müzik Eşliğinde Halk Oyunları Çalışmaları
Koreografi
halk oyunları, karma ritim kalıbı, müzik
Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin öğrencilere seçilen halk oyunlarıyla ilgili bir performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi değerlendirilmesinde kontrol listeleri kullanılabilir. Ayrıca öğrencilerin birbirlerini değerlendirebilmeleri amacıyla akran değerlendirme formlarından yararlanılabilir.
Öğrencilerin basit ve birleşik ölçülü ritim kalıplarıyla bir halk oyununu oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin basit ölçülü ritim kalıbı ile birleşik ölçülü ritim kalıbını ayrı ayrı sesli sayma yaparak alkışla veya ayak vuruşu yoluyla ifade etmeleri istenebilir. Tartışma ortamı oluşturulup verilen cevaplara göre ön bilgileri harekete geçirilebilir.
Öğrencilere karma ölçü hakkında bilgi verilip “Karma ölçüyü oluşturan ritim kalıpları neler olabilir?” sorusu sorularak öğrencilerin ritim kalıpları arasında bağlantı kurması sağlanabilir.
RİHO.7.2.1.
Öğrencilere görsel, işitsel kaynaklardan yararlanılarak halk oyunlarımızın genel yapısı (federasyonlar, dernekler, kulüpler; yarışmalar ve yapıldığı yerler vb.) ile ilgili bilgilendirme yapılır. Birkaç halk oyunu karma ölçülü ritim kalıplarıyla tanıtılır. Halk oyunlarından biri ya da birkaçı öğretmenin yapacağı çalışmaya göre seçilir. Öğrenciler gruplara ayrılıp her bir gruba farklı bir halk oyununun hikâyesi, kıyafeti, ait olduğu bölgenin özelliklerini araştırması için performans görevi verilir (SDB2.2). Öğretmen rehberliğinde görevin her aşamasında
öğrencinin ne yapması gerektiği anlatılır. Öğrencilerden görevle ilgili sorumluluklarını planlı bir şekilde yerine getirmeleri istenir (D3.2, D16.3). Öğrencilerin seçtikleri halk oyunlarının hikâyesi, kıyafetleri ve bu kıyafetlerde kullanılan malzemeler hakkında bilgiye ulaşmak için hangi araçları (internet kaynakları, yerel müzeler, kaynak kitaplar, uzman kişiler ile röportaj vb.) kullanmaları gerektiği belirlenir (OB1, OB2). Belirledikleri araçları kullanarak halk oyunlarının hikâyesi, geleneksel kıyafetleri, malzemeleri ve bölgenin/yörenin özellikleri
hakkında bilgilere ulaşmaları istenir. Elindeki bilgileri konunun özelliğine ve içeriğine göre sınıflandırarak yorumlaması sağlanır (OB1, SDB3.3). Seçilen halk oyunlarının hikâyesi, kıyafetleri ve bu kıyafetlerde kullanılan malzemeler hakkında ulaştıkları bilgiler öğretmen
rehberliğinde güvenilir kaynaklarla karşılaştırılarak doğrulanır. Toplanan bilgiler kaydedilip (dijital not, proje dosyası vb.) araştırma sonuçları görsel, işitsel kaynaklar ile desteklenerek sunuma uygun hâle getirilir (D3.3, E1.2, OB2). Öğrencilere grup olarak hazırladıkları ödevleri sunmaları için fırsat verilir (SDB2.2). Sunulan ödevler kontrol listeleri ile değerlendirilir.
RİHO.7.2.2.
Karma ölçülü ritim kalıplarını tanıtmak için görsel, işitsel kaynaklar kullanılarak öğrencilere karma ritimlerden örnekler dinletilir. Müzik dersi ile ilişkilendirilerek nota ve vuruş değerleri gösterilip açıklanır. Karma ölçülü ritim kalıbının farklı vuruşlarını ayırt etmeleri için öğretmen rehberliğinde el çırpma, ayak vurma gibi temel ritmik çalışmalar yaptırılır. Bu çalışmalarda öğrencilerin karma ölçülü ritim kalıplarının temel yapısını, vurgularını ve akışını algılamaları sağlanır. Karma ölçülü ritim kalıplarını içeren halk oyunlarından öğrencilerin düzeyine uygun bir ya da birkaç oyun, potpuri vb. hazırlanır. Hazırlanan halk oyunlarının müziği öğrencilere dinletilir. Halk oyunlarındaki ritim kalıplarına dikkat çekilerek öğrencilerin müziğe el/ayak vuruşları ile eşlik etmeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilere seçilen halk oyunlarının adımlamaları gösterilerek tekrarlar yaptırılır. Öğrencilerin bireysel veya eşli serbest çalışmalarına fırsat verilir (D3.4). Öğretmen tarafından öğrencilerin performanslarını geliştirebilmek için ayna karşısında ve ders dışında çalışma, akran öğretimi, görsel işitsel kaynaklardan yararlanma vb. yöntemler önerilebilir (SDB1.3, SDB2.1). Seçilen oyunlar bölümlere ayrılarak her bölüm ayrı ayrı bireysel/eşli/grup çalışması şeklinde tekrarlanır (D3.4). Öğrencilerin performanslarını iyileştirmeleri ve geliştirebilmeleri için beceri istasyonları (1. İstasyon: adımlama, 2. İstasyon: hareket örüntüsü, 3. İstasyon: sözel sayımla hareket örüntüleri çalışma, 4. İstasyon: müzikle hareket örüntüleri çalışma vb.) kurulabilir (E2.5, SDB2.2, SDB3.1). Çalışma yapılan her istasyonda öğretmen tarafından geri bildirimler verilir. Seçilen oyunlara özgü hareket örüntülerinde yetkinlik kazanmaları için figürlerin niteliğini artırıcı senkronizasyonu iyileştirici, tavır, jest, mimik ile hizalanma çalışmaları gibi alıştırmalar yaptırılır. Bu sayede öğrencilerin ritme uygun hareket etmeleri istenir. Öğrencilerin çalıştıkları halk oyunlarının bölümlerindeki ritmik hareket örüntülerini müzik eşliğinde ders ortamında sergilemesi sağlanır. Diğer öğrencilerden arkadaşlarını gözlemleyip saygı çerçevesinde akran değerlendirmelerinde bulunmaları istenir. Ayrıca bu dönütlerden yola çıkarak öğrencilerin kendilerini öz değerlendirme formları ile değerlendirmeleri sağlanır. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrencilere performans geliştirici çalışmalar yaptırılır (D1.4, D14.2, SDB1.2, SDB2.1, SDB3.3). Öğretmenin geri bildirimleri ve değerlendirmesi ile süreç tamamlanır.
RİHO.7.2.3.
Öğretmen tarafından seçilen halk oyunlarının hareket örüntülerini içeren bir koreografi oluşturulur. Öğrencilerin oluşturdukları koreografide bireysel/eşli/grupla nasıl çalışacakları ve ne yapmaları gerektiği ile ilgili rolleri tanımlanır. Oluşturulan koreografide öğrencilerin bireysel/eşli/grupla rollerini sırasına, ritmik akışına dikkat ederek yerine getirmeleri sağlanır (D3.4, SDB3.1). Öğrencilerin karma ölçülü ritim kalıbı ile hazırlanan halk oyunlarına özgü koreografiyi eş ve grupla uyum sağlayana kadar tekrar etmeleri ve millî bayramlarda, törenlerde, okul içi/dışı sosyal etkinliklerde sergilemeleri sağlanır (E1.5, SDB2.2). Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla belirli gün ve haftalarda görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle ritim eğitimi ve halk oyunu uygulamaları, atölye çalışmaları (drama çalışmaları, yarışmalar vb.) gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (D3.4).
Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilere grup dinamikleri içinde liderlik rolü verilebilir. Koreografide daha zor dizilimler ve solo sergileme gibi daha üst görevler verilebilir. Öğrencilere farklı kültür ve yörelere ait karma ölçülü ritim kalıplarını içeren danslar ile ilgili ödevler verilebilir. Öğrencilerden bulundukları bölgenin halk oyunlarıyla ilgili araştırma yapması, bu kuruluşlarla iletişime geçerek kuruluşun işleyişi, halk oyunlarının tarihçesi, halk oyunları yarışma kuralları vb. ile ile ilgili bilgi toplanması istenebilir.
Destekleme uygulamaları kapsamında, akran öğretimi ve esnek gruplama yöntemleri
ile (öğrencilerin ilgileri, hazır bulunuşlukları, öğrenme stillerine göre vb.) öğrencilerin
performansı iyileştirilebilir.


