T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Ünitede öğrencilerin danslara özgü ritim ve hareketleri anlayarak bu alanda yetkinleşmeleri ve performans sergilemeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin kültürel farkındalıkları artırılarak danslara dair daha geniş bir bakış açısı kazanmaları hedeflenmektedir.
Ders Saati
32
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme

Eğilimler

E1.1. Merak , E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum

Değerler

D3. Çalışkanlık, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Drama, Müzik
Beceriler Arası İlişkiler
KB1. Temel Beceriler
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

RİHO.8.2.1. Seçilen danslara özgü ritmik hareket edebilme
a) Seçilen danslara özgü ritim ve hareketleri algılar.
b) Seçilen danslara özgü ritim ve müziğe uygun hareket eder.
c) Seçilen danslara özgü performansı ders ortamında sergiler.

RİHO.8.2.2. Seçilen danslara özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket edebilme
a) Seçilen danslara özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini tanımlar.
b) Seçilen danslara özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla hareket ederken rollerini yerine getirir.
c) Seçilen danslara özgü koreografi çalışmalarında eşle/grupla uyumlu hareket eder.

İçerik Çerçevesi

Seçilen Oyunların Özellikleri
Seçilen Oyunlara Özgü Koreografiler
Seçilen Oyunlara Özgü Sahneleme

Anahtar Kavramlar

dünya dansları, koreografi, sahneleme

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmalarında öğrencilerin kendilerinin ve arkadaşlarının performanslarını değerlendirebilmeleri için öz ve akran değerlendirme formlarından yararlanılabilir. Öğrencilere farklı ülkelerin danslarını araştırmaya yönelik bir performans görevi verilebilir. Performans görevini değerlendirmek için öğrenci kontrol listesi kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin müzik ve ritim eşliğinde dans edebildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere farklı ülkelere ait dans türlerinin isimleri söylenerek yumruktan beşe tekniği ile öğrencilerin hangi dansları ve dansların özelliklerini bildikleri tespit edilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden günlük yaşamda bildikleri danslardan örnekler vermeleri istenebilir. Daha sonra dünya müziklerinden örnekler dinletilebilir. Ritme uygun serbest dans etmeleri istenerek bildikleri ritim ve hareket kalıplarıyla dünya dansları arasında ilişki kurmaları sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

RİHO.8.2.1.
Öğrencilere halk dansları dışında bildikleri diğer dans türleri ve dans sporlarının neler olduğu sorularak danslarla ilgili merak uyandırılır (E1.1). Beyin fırtınası tekniğiyle öğrencilerin danslara ve ülkelerin dans kültürlerine yönelik fikirlerini ifade etmesi ve farkındalıklarını artırması sağlanır (SDB2.2, SDB2.3). Öğrencilere dansların önemi ile ilgili (dansın bir toplumun kültürel kimliğini ve geleneklerini ifade etmenin bir yolu olduğu, farklı dans türlerinin toplumların tarih ve yaşam biçimlerini yansıttığı vb.) bilgiler verilir. Dansın yararlarının neler olduğu sorularak öğrencilerin dansla ile ilgili düşünceleri alınır. Dansın duyguları ifade etmenin güçlü bir yolu olduğu, yaratıcılığı ve sanatsal ifadeyi geliştirdiği, insanları bir araya getiren sosyal bir güç olduğu anlatılır. Öğrencilere ülkemizde de dansların hem kültürel mirasın korunmasında hem de modern sanatın geliştirilmesinde büyük bir öneme sahip olduğu açıklanmalıdır. Mustafa Kemal Atatürk’ün dans ve sanata verdiği önem, ülkemizde sanatın yaygınlaşmasına, desteklenmesine olan katkıların anlaşılması sağlanır (Örnek hikâyelerden, görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir.) (KB1). Öğrencilere ülkemiz ve dünyadaki dans türleri, dans sporları hakkında araştırma yapmaları için bir performans görevi verilir. Verilen performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilir. Öğrencilerin görevlerini eksiksiz yapmaları ve zamanında yerine getirmeleri beklenir (D16.3, E2.2, OB1). Öğrencilere görsel, işitsel kaynaklar kullanılarak dünya danslarına ilişkin müzikler dinletilir ve videolar izletilir (OB4). Öğretmen tarafından öğrencilerin dinledikleri müziklerde kullanılan enstrümanların ritim yapıları ve melodi özelliklerine dikkat çekilir. Her müziğin kendine özgü kültürel özellikleri olduğu (flamenko müziğinde gitarın ve el çırpmanın vurgulanması, Afrika danslarında yoğun davul ritimlerinin öne çıkması, vals dansının ritmi vb.) belirtilir. Müziğin dans üzerindeki etkisi (yavaş ve hızlı ritimlerin dansın dinamizmini belirlemesi) sunum ve örneklerle açıklanır (OB2). Farklı dans türlerinden (modern dans, vals, tango vb.) bir ya da birkaçı seçilir. Seçilen dans türlerine ait müzikler dinletilir. Öğretmen tarafından seçilen dansların ritim kalıpları sesli sayma, el çırpma, ayak vuruşları vb. beden hareketleriyle çalıştırılarak öğrencilerin ritimleri algılamaları sağlanır. Öğretmen tarafından seçilen dansların temel hareketleri gösterilerek öğrencilerin hareketleri gözlemlemeleri sağlanır. Seçilen dansların basit hareketleri ve adımlamaları öğretilerek çalıştırılır. Hareketin doğru tekniğine yönelik gerekli parametrelerle (esneklik, danslara özgü temel hareket becerileri vb.) ilgili çalışmalar yaptırılarak hareketin doğru formu kazandırılır. Bireysel, eşli çalışma yöntemleri kullanılıp hareketler tekrarlarla pekiştirilerek öğrencilerin dansın ritmine uygun hareket etmeleri sağlanır. Öğrenciler gruplara ayrılır. Seçilen dansların hareketleri ve adımları öğretmen rehberliğinde serbest çalıştırılır (E2.5, SDB1.2, SDB2.1). Hareketlerinin doğruluğu, akıcılığı, ritme ve müziğe uygunluğu ile ilgili geri bildirimler verilerek öğrencilerin performanslarını geliştirmeleri desteklenir. Çalışılan performanslar ders ortamında sergilenir (D3.4). Performanslar; öğretmen geri bildirimi, öz değerlendirme ve akran değerlendirme yöntemleri kullanılarak ritme ve müziğe uyum, hareket doğruluğu ve akıcılık açısından değerlendirilebilir.

RİHO.8.2.2.
Seçilen dansların temel hareketleri birleştirilerek bir koreografi oluşturulur. Öğrencilerin koreografi çalışmalarında eş ve grup içinde rolleri tanımlanır. Öğrencilere bu rollerin grup dinamiğine nasıl katkı sağlaması gerektiği açıklanarak rolün öneminin kavranması sağlanır. Öğrencilerin seçilen danslara özgü koreografide eş ve grupla her hareketin sırasına, zamanlamasına, senkronizasyon ve müzikle uyumuna dikkat ederek kendilerine verilen rolü doğru ve etkili bir şekilde yerine getirmesi beklenir (D3.4, SDB2.1, SDB2.2, SDB3.1). Koreografi çalışmalarında her öğrencinin rolünü doğru şekilde yerine getirip getirmediği, hareketlerin ritme uygunluğu, role uygun tavır/jest/mimikler ve koreografi akışına uyum sağlama becerileri ile ilgili öğrencilere geri bildirimler verilir. Öğrencilerin verilen geri bildirimler doğrultusunda geliştirmeleri gereken yönleriyle ilgili öz değerlendirme yapılır (SDB1.3). Seçilen danslara özgü hazırlanan koreografinin bütün bölümleri birleştirilerek sahnelemeye yönelik (sahnedeki yerleşimleri, rolleri, jest, mimik ve tavır, kostüm vb.)
çalışmalar tekrarlanır. Öğrencilerin eş ve grupla uyum içerisinde hareket etmeleri sağlanır (SDB1.2, SDB2.2). Çalışmalarda performans videolarının izletilmesi, kendi performans videolarının analizi, eş ve grup çalışmaları ve serbest çalışmalar gibi etkinlikler yaptırılır.
Öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi uygulanabilir. Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde danslar ve dans sporu ile ilgili
afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle farklı kültürlere ait danslarla ilgili atölye çalışmaları, uygulamaları, dans günleri gibi etkinlikler gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (E1.1, D3.4). Seçilen danslara özgü performansların okul içi ve dışı sosyal etkinlikler, millî bayramlar, kutlama ve törenlerde görev bilinci ile sahnelenmeleri sağlanır (D13.2, D19.2, SDB2.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilerden seçilen dans türlerine uygun koreografilerini tasarlamaları istenebilir. Mevcut hareket örüntüleri daha karmaşık kombinasyonlarla zenginleştirilebilir.
Beden farkındalığı, esneklik ve dengeyi destekleyici (yoga, pilates, jimnastik vb.) farklı disiplinlerden yararlanılabilir. Eş ve grupla çalışmalarda liderlik görevi verilebilir.

Destekleme

Destekleme uygulamaları kapsamında, öğrencilerin her biri için ayrı ayrı geri bildirimler verilerek performanslarını geliştirmesi desteklenebilir. Hareket örüntülerini daha basit adımlara ayırarak (adım adım öğrenme) her adımı tek tek öğretmek, öğrenmeyi
kolaylaştırabilir.
Görsel ipuçları (kartlar, videolar) ve işitsel yardımcılar (sesli komut, ritim sesleri) kullanılarak çalışmalar desteklenebilir.
Akran çalışması yaptırılarak hareketler ve koreografinin bölümleri daha yavaş tempoda ve bol tekrarla çalıştırılır. Öğrenciler birbirleriyle uyumlu hâle gelmeleri için teşvik edilir.