1. ÜNİTE: MÜZİK, SPOR VE HAREKET
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme
E1.1. Merak, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk
OB4. Görsel Okuryazarlık
RİHO.7.1.1. Müzik eşliğinde sportif becerilere özgü ritmik hareket edebilme
a) Sportif becerilere özgü çalışmalarda ritim ve müziği algılar.
b) Ritim ve müzik eşliğinde sportif becerilere özgü çalışmalarda ritme uygun hareket eder.
c) Ritim ve müzik eşliğinde sportif becerilere özgü çalışmalarda performans sergiler.
Müzik Eşliğinde Sportif Becerilere Özgü Ritmik Çalışmalar
Müzik Eşliğinde Sportif Becerilere Özgü Performansı Artırmaya Yönelik Ritmik Çalışmalar
müzik, ritim, spor
Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmaları öğrencilerin müziğin performansları üzerindeki etkisini fark edebilmeleri için ön test-son test gözlem formları kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğrencilerin kendi performanslarını öz değerlendirme formları ile değerlendirmeleri sağlanabilir. Ünitenin çıktılarının değerlendirilmesi için bir performans görevi verilebilir. Performans görevi öğrenci davranış kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
Sportif becerilere özgü temel hareketlerde ritmik çalışmalar yapabildiği kabul edilir.
Hazırlanan müzik ve ritim çalışmalarında sportif performans düzeylerinin belirlenmesi amacıyla ön test gözlem formu uygulanabilir.
Öğrencilerin müzikli ve müziksiz performanslarını sergilemeleri ve öğrencilerden müziğin kendi performanslarına olan etkilerini anlatmaları istenebilir.
Tartışma ortamı oluşturularak müzik ile spor performansı arasında bağ kurmaları sağlanabilir.
RİHO.7.1.1.
Sportif becerilere özgü spesifik hareketlerle ligli örnekler (basketbolda top sürme, futbolda top sektirme, voleybolda smaç adımlaması ritmi, jimnastikte hareketlerin müziğin temposuna uyumu, dans sporları vb.) görsel kaynaklar kullanılarak öğrencilere anlatılır (E1.1). Müzik eşliğinde belirlenmiş sportif becerilere özgü spesifik hareket becerilerinden oluşan bir beceri parkuru hazırlanır. Yapılan uygulamadan sonra öğrencilere ön test gözlem formları dağıtılarak öğrencilerin parkurdaki beceri düzeylerine göre bu formları doldurmaları sağlanır. Bu uygulama ile öğrencilerin çalışmalar öncesinde müzik kullanarak uyguladıkları becerileri ne düzeyde yaptıkları hakkında bilgi sahibi olması sağlanır (SDB1.1). Görsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak öğrencilerin müziğin spor performansı
üzerindeki etkisini algılamaları sağlanır (başarılı sporcuların antrenmanda ritim çalışmalarını kullanmasına ilişkin videolar vb.) (OB4). Öğrencilere öğretmen rehberliğinde sportif becerilere özgü müzik eşliğinde ritmik ısınma yapmaları için süre verilir. Spor branşına özgü (spesifik) hareket dinamikleri müzik eşliğinde ritmik çalışmalarla yaptırılır (toplu takım sporlarında paslar, kayma adımları, dönüşler, basketbolda turnike, voleybolda blok kayma adımı, smaç adımlaması, atletizmde koşu mekaniği, atlama adımlamaları vb.). Çalışmalar görsel, işitsel, dijital kaynaklarla zenginleştirilip çeşitlendirilir (OB4). Öğrencilerin müziğin temposuna uyum sağlayarak belirli spor branşına özgü hareket örüntülerini doğru ve ritmik bir şekilde tekrar etmesi sağlanır (SDB3.1). Bu çalışmalar farklı spor branşlarına yönelik çeşitlendirilerek (her branş için hazırlanan istasyon çalışmaları vb.) ritme uygun hareket etmeleri sağlanır. Her çalışmada öğrencilere performans iyileştirici geri bildirimler verilir (E1.4). Öğrencilerin çalışmadaki performanslarını değerlendirmeleri ve kendilerini nasıl geliştirebileceği konusunda farkındalık sağlaması için tartışma ortamı oluşturulur (D10.1, SDB2.1, SDB2.2). Öz değerlendirme formunda yer alan sorularla her öğrencinin kendini geliştirmesi gereken yönlerini fark etmeleri sağlanır (SDB1.3). Öğrencilerden gruplara ayrılarak belirli bir spor branşına özgü ritmik hareket örüntüsü içeren performans görevi hazırlamaları istenir. Performans görevi öğrenci davranış kontrol listesi ile değerlendirilir (D3.4, SDB2.2, SDB3.3). Bir grup jimnastik hareketlerini ritmik olarak sergilerken diğer grubun basketbolda top sürme hareketlerini ritmik olarak sergilemesi istenir. Futbol ve voleybol gibi diğer spor branşlarının spesifik hareketlerinden oluşan bir örüntü düzeni ya da step-aerobik, zumba gibi dans serileri öğrenciler tarafından hazırlanması beklenir. Hazırlanan performansın ders ortamında millî bayramlar, kutlamalar, törenler ve sosyal etkinliklerde sergilenmesine fırsat verilir (D13.2, D16.3, E1.5). Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde ritim ve sporla ilgili afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle sportif ritim çalışmaları, sportif ritim yarışmaları vb. etkinlikler gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (D3.4, E1.1). Öğrencilere ünitenin sonunda son test uygulaması yapılarak veriler kaydedilir. Öğrencilerin ön test ve son testteki deneyim sonuçlarından yola çıkarak kendi performansları ile ilgili çıkarım yapmaları ve kendilerini değerlendirmeleri istenir (KB2.15, SDB1.2). Değerlendirme sonuçları ders ortamında paylaşılır.
Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilerden seçtikleri branşa özgü ve daha zor hareket örüntülerinden oluşan bir performansı müzik eşliğinde tasarlayarak sergilemeleri istenebilir. Öğrencilere çalışmalar sırasında liderlik görevi verilebilir. Öğrencilere ritim çalışmaları yapan örnek sporcular ya da takımlar ile ilgili konularda bir performans görevi verilebilir.
Destekleme uygulamaları kapsamında, öğrencilere daha basit hareket örüntülerinden oluşan ritim çalışmaları yaptırılabilir.
Öğretmen rehberliğinde veya akran eşliğinde hareketler parçalara bölünerek adım adım çalıştırılabilir. Öğrencinin düzeyine uygun, ihtiyaçları doğrultusunda bireysel çalışma programları hazırlanabilir.


