1. ÜNİTE: RİTMİN SPORA AÇILAN KAPILARI
BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme, BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
E1.1. Merak, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güven (Öz Güven), E2.5. Oyunseverlik
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik
D3. Çalışkanlık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik
OB2. Dijital Okuryazarlık
RİHO.6.1.1. Sportif becerilere özgü ritmik hareket edebilme
a) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmaları algılar.
b) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmalarda ritme uygun hareket eder.
c) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmaları sergiler.
RİHO.6.1.2. Sportif becerilere özgü ritmik çalışmalarda eşle/grupla hareket edebilme
a) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmalarda eşle/grupla hareket ederken rollerini tanımlar.
b) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmalarda eşle/grupla hareket ederken rollerini yerine getirir.
c) Sportif becerilere özgü ritmik çalışmalarda eşle/grupla uyumlu hareket eder.
Sportif Becerilere Özgü Ritmik Çalışmalar
Bireysel/Eşle/Grupla Yapılan Sportif Becerilere Özgü Ritmik Çalışmalar
hareket, ritim, spor
Bu ünitedeki öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmalarında öğrencilerin performanslarının değerlendirilebilmesi için gözlem formları, kontrol listeleri kullanılabilir. Eşle/grupla hareket edebilme çıktısına yönelik bir performans görevi verilmelidir. Performans görevinin değerlendirilmesinde öğrenci davranış kontrol listesi veya akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Hareket becerileri ile ritmik çalışmalar yapabildiği kabul edilir.
Spor branşlarına özgü hareket becerilerini gösterebilecekleri oyunlar oynatılır, etkinlikler yaptırılır. Bu etkinlik ve oyunlarda gözlem formları kullanılarak öğrencilerin hazır bulunuşlukları değerlendirilebilir.
Öğrencilere “Ritim ve spor arasında nasıl bir ilişki vardır?” sorusu sorularak onların bu konu hakkındaki düşünceleri alınabilir. Soru-cevap ortamı oluşturularak ritim ile spor arasında bağ kurmaları sağlanabilir.
RİHO.6.1.1.
Sportif becerilere özgü ritmin kullanımına ilişkin örnekler (atletizm, basketbol, dans sporları, futbol, jimnastik, step-aerobik vb.) verilerek öğrencilerde merak uyandırılır (E1.1). Ritmik çalışmaların spor performansına katkılarını anlatabilmek amacıyla video, sunum, grafik,
görsel, başarı öyküleri ve dijital kaynaklardan yaralanılır (OB2). Tartışma ortamı oluşturularak öğrencilerin ritim çalışmalarının önemi ile ilgili çıkarımda bulunmaları beklenir. Böylece ritim çalışmalarının performans üzerindeki etkilerini algılamaları sağlanır. Öğrencilere öğretmen rehberliğinde ritmik ısınma yapmaları için süre verilir. Sportif becerilere özgü temel yer değiştirme hareketlerine yönelik sıçrama, kayma adımları, çapraz adımlar, koşma vb. ritmik çalışmalar yaptırılır. Bu çalışmaların tekrar sayıları öğrencinin bireysel gelişimini destekleyecek şekilde olmalıdır. Öğrencilerin koordinasyon, denge, çeviklik, çabukluk ve ayak hareketliliği gibi spora özgü becerilerini desteklemek için ritmik çalışmalar çeşitlendirilir, öğrencilere bol tekrar yaptırılır (Görsel, dijital kaynaklardan yararlanılarak içerikler oluşturulabilir.). Becerileri geliştirmeye yönelik hareket örüntülerinden oluşan parkurlar hazırlanabilir. Bu parkurlar önce tek bir beceriye, daha sonra karmaşık becerilere yönelik ritmik çalışmalardan oluşan parkurlar şeklinde hazırlanır ve öğrencilerin parkurlarda uygulama yapması sağlanır (SDB3.2). Sportif becerilere özgü temel ritmik hareketlere yönelik uygulamalar, öğretmen rehberliğinde
gösterilerek uygulanır (Örneğin atletizmde ritmik koşu adımları, hentbolda top sürme ritmi, basketbolda turnike adımlamaları vb.). Öğrencilere sportif becerilere özgü ritme uyum sağlamaya yönelik çalışmalar yaptırılır. Video analiz yöntemiyle öğrencilere kendi
performanslarını karşılaştırma ve geliştirme fırsatı verilir (E1.4, SDB1.2). Çalışmalar çeşitlendirilerek bol tekrarlarla öğrencilerin ritme uygun hareket etme becerisi kazanmaları sağlanır. Çalışmalar kontrol listeleri ile değerlendirilerek öğrencilere gelişimlerini
destekleyecek şekilde geri bildirimler verilir. Öğrenciler sınıf sayısına göre gruplara ayrılır. İstasyon tekniği kullanılarak her gruba bir spor branşı (atletizm, basketbol, futbol, hentbol, jimnastik step-aerobik, zumba vb.) verilir. Öğrencilere her istasyonda yeterince çalışma
fırsatı sunulur (E2.5). İstasyon çalışmalarından sonra grupların seçtikleri spor veya dansın ritim ile ilişkisini, benzerlik ve farklılıklarını kendi aralarında tartışmaları istenir (KB2.7, SDB2.1, SDB3.1). Ayrıca öğrencilerin üretkenliğini desteklemek için görsel, işitsel ve dijital
kaynaklardan yararlanılır. Grup çalışmaları yaparak hareket içerikli (basketbol branşındaki grubun basketbol topunu sürme ile ritim ilişkisini top sürerek göstermesi vb.) örnekler hazırlamaları istenir (OB2). Bu örnekler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin hazırladıkları çalışmaları temiz ve güvenli bir ortamda arkadaşlarına sunmaları sağlanır (D18.2, SDB2.2). Her öğrencinin çalışmada aktif rol alması gerektiği belirtilir (D3.4). Öğrencilerden sportif becerilere özgü temel hareket becerilerinden oluşan ritmik çalışmalardan birini seçmeleri ve bu çalışmaları sergilemeleri istenir (D16.3, E1.5). Değerlendirme sürecinde gözlem formları ya da dereceli puanlama anahtarları kullanılabilir.
RİHO.6.1.2.
Öğrencilere “Örüntü nedir?” sorusu sorularak konu matematik dersi ile ilişkilendirilir. Öğretmen tarafından sportif becerilere özgü ritim çalışmalarını içeren bir hareket örüntü düzeni oluşturulur (Takım sporlarında top sürme, yön değiştirme, paslaşma, kayma adımları; atletizmde atlama engel koşuları; jimnastikte yer hareketleri ya da aletli vb.nritmik seriler oluşturulabilir.). Öğrencilerin rolleri örüntü düzenine göre tanımlanır. Örüntü düzenindeki rollerini iyi anlamaları için öğrencilere geri bildirimler verilir (E1.4). Sportif becerilere özgü ritmik örüntü düzeni, her öğrencinin eşle veya grupla görevini yerine getirecek şekilde etkin katılımı ile uygulanır (D3.4, D16.3, SDB2.2). Öğrenciler sportif becerilere özgü ritmik örüntü düzeni içeren çalışmalarda eşle veya grupla uyum içerisinde hareket eder. Grup içinde iletişim, uyum, eş güdüm ve saygı gibi grup dinamiklerine özen gösterilerek çalışmaların yapılması teşvik edilir (D14.1, SDB2.1). Öğrencilere grup hâlinde öğrendikleri sportif becerilere özgü ritmik çalışmalardan yararlanarak oluşturdukları kendi hareket örüntülerini içeren bir performans görevi verilir. Öğrencilerde ilgi ve merak uyandırmak amacıyla görsel tasarım, müzik vb. diğer branş öğretmenlerinin de sürece aktif katılımı sağlanarak spor ortamlarında ve okul bahçelerinde ritimle ilgili afişler hazırlanıp süslemeler yapılabilir. Bu kapsamda öğretmen-öğrenci iş birliğiyle ritim eğitimi uygulamaları, atölye çalışmaları (drama çalışmaları, yarışmalar vb.) gerçekleştirilerek okulda spor kültürü ve anlayışının geliştirilmesi desteklenebilir (E3.3, D3.4) Öğrencilerin performansları okul içi ve dışı sosyal etkinlikler, millî bayramlar, kutlama ve törenlerde sergilenebilir.
Zenginleştirme uygulamaları kapsamında, öğrencilerden kendi branşına ya da istediği branşa özgü hareketler içeren ritmik örüntü düzeni tasarlamaları istenebilir. Birden fazla hareket içeren, zorluk derecesi yüksek, daha karmaşık örüntüler içeren çalışmalar hazırlanarak öğrencilerin bu çalışmalara katılması sağlanabilir. Öğrencilere çalışmalarda gruba liderlik yapma gibi görevler verilebilir.
Destekleme uygulamaları kapsamında, öğrencilere daha basit (en fazla 2 hareket içeren, zorluk derecesi düşük) hareket örüntülerinden oluşan ritim çalışmaları yaptırılabilir. Öğretmen rehberliğinde veya akran eşliğinde hareketler parçalara bölünerek adım adım çalıştırılabilir. Öğrencinin düzeyine uygun, ihtiyaçları doğrultusunda bireysel çalışma programları hazırlanabilir.


