2. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN MEDİNELİ ARKADAŞLARI

Bu ünitede Hz. Peygamber’in Medineli ashabına verdiği değer hakkında bilgi toplanması ve ensarın Hz. Peygamber’e olan bağlılığının yorumlanması amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.14. Yorumlama
Eğilimler
E3.8. Soru Sorma
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB2.2. İş Birliği
Değerler
D4. Dostluk, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D15. Sevgi, D20. Yardımseverlik
Okuryazarlık Becerileri
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
Disiplinler Arası İlişkiler
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

PH.8.2.1. Hz. Peygamber’in Medineli sahabilere verdiği değer hakkında bilgi toplayabilme
a) Hz. Peygamber’in Medineli sahabilere verdiği değer hakkındaki bilgilere ulaşmak için kullanacağı araçları inceler.
b) Hz. Peygamber’in Medineli sahabilere verdiği değer hakkındaki bilgileri bulur.
c) Hz. Peygamber’in Medineli sahabilere verdiği değer hakkında ulaşılan bilgileri doğrular.
ç) Hz. Peygamber’in Medineli sahabilere verdiği değer hakkında ulaşılan bilgileri kaydeder.

PH. 8.2.2. Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığını yorumlayabilme
a) Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığını inceler.
b) Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığını bağlamından kopmadan dönüştürür.
c) Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığını doğru bir şekilde ifade eder.

İçerik Çerçevesi

Peygamberimizin Medineli Sahabilerle İletişimi
Ensar Dilinden Peygamberimiz
Peygamberimizin Medinedeki Yakın Arkadaşları

Anahtar Kavramlar
değer, bağlılık, diğerkâmlık
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, tanılayıcı dallanmış ağaç, boşluk doldurma soruları, bilgi kartları, dereceli puanlama anahtarı, grup değerlendirme formu ve çıkış kartı kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak iş birlikli çalışma yöntemiyle ensarın Peygamberimize olan bağlılığını ve sevgisini konu alan bir fanzin hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; veri toplama, verileri kaydetme, dönüştürme, dil ve anlatım ölçütlerinin bulunduğu dereceli puanlama anahtarı ve grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ensarın Allah Resulü’ne duydukları sevgiyi bildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Vızıltı grupları tekniği kullanılarak öğrencilere Hz. Muhammed’in (sav) ensarla kurduğu iletişim hakkında neler bildikleri sorulur.
Öğrencilerin Hz. Peygamber’in ensarla kurduğu iletişim ve ensardan öne çıkan şahsiyetlerle ilgili ön bilgileri zihin haritası tekniği kullanılarak kontrol edilebilir.

Köprü Kurma

Hz. Peygamber’in ensarla güçlü ilişkiler kurmasında risalet görevinin yanı sıra güvenilir, samimi ve nezaket sahibi bir beşer olmasının etkisi olduğu belirtilir. Bu bilgi ile günlük hayatta sağlıklı ilişkiler kurmanın olumlu davranışlar geliştirerek sağlanabileceği arasında bağ kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

PH.8.2.1
Hz. Peygamber’in Medineli ashabıyla ilişkisinde onlara verdiği değerin önemli bir unsur olduğuna dikkat çekilir. İçerikle ilgili bilgilere ulaşmak için kullanılabilecek araçlar incelenir (OB1). Öğrencilerin yaşlarına, bilişsel ve akademik durumlarına uygun araçlar kullanılarak Hz. Peygamber’in Medineli ashabına verdiği değere ilişkin bilgilere ulaşmaları beklenir. Ulaşılan bilgilerin doğrulanması ve kaydedilmesi sağlanır. Hz. Peygamber’in ashabına verdiği değer bağlamında değer kavramının açıklamasına yer verilir. Öğrencilerin edindikleri bilgileri kullanabilmeleri amacıyla istasyon tekniği uygulanabilir. Bu teknik uygulanırken öğrencilerin grup içinde uyumlu hareket etmeleri beklenir (SDB2.2). Hz. Peygamber’in Medineli ashabıyla kurduğu ilişkiler açıklanırken konu, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi disipliniyle ilişkilendirilir. Peygamberimizin Medineli ashabına verdiği değere yönelik bilgi ve becerileri ölçmek için bilgi kartları, kısa cevaplı sorular ve boşluk doldurma soruları kullanılabilir.

PH.8.2.2
Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığı, saygısı, sevgisi ve sadakati ele alınır. Bağlılık kavramının açıklamasına yer verilir. Örnekler üzerinden Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’in tebliğine samimi bir şekilde karşılık vererek Hz. Peygamber’e ve muhacirlere koşulsuz bir şekilde yardım eli uzattıklarına ve Hz. Peygamber’in rehberliğinde hayatlarını şekillendirdiklerine işaret edilir. Konuyla ilgili örnekler verilir. Hz. Peygamber’in önemli konularda sahabilerle istişare etmesinin, sahabilerin Hz. Peygamber’e danışmasının ve Hz. Peygamber’in sabır ve anlayışla onlara destek olmasının sahabilerin bağlılığını pekiştirdiğine değinilir. Öğrencilerin merak ettikleri soruları sorarak Medineli sahabilerin bağlılığını anlamaları sağlanır (E3.8). Sahabilerin hayatından örneklerle Hz. Peygamber’e bağlılığın ve saygı göstermenin önemi üzerinde durulur (D14.3). Allah’ın (cc) rızasını kazanmak isteyen ve Hz. Peygamber’e bağlılık duyan Medineli sahabilerin bütün varlıklarını muhacirlerle paylaştıkları belirtilir. Diğerkâmlık kavramına değinilir. Öğrenciler sahip oldukları maddi varlıkları ihtiyaç sahipleriyle paylaşmaya teşvik edilir (D20.1). Öğrencilere Medineli sahabileri örnek alarak arkadaşlarına iyi ve kötü zamanlarında destek olmalarının; başkalarıyla iletişim kurarken sabır, nezaket ve anlayış göstermelerinin önemi vurgulanır (D4.1, D10.3). Öğrencilere, Hicret’ten sonra Ebu Eyyüb Ensari’nin Hz. Peygamber’i evinde misafir etmesini örnek alarak misafirperver olmalarının önemi vurgulanır (D15.5). Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.
Peygamberimizin Medineli arkadaşlarından Ebu Eyyüb Ensari (ra), Ebu Talha (ra), Ebüdderda (ra) ve Ümmü Süleym’in (ra) hayatları ve şahsiyetleri hakkında bilgi verilir. Medineli sahabilerin Hz. Peygamber’e olan bağlılığına yönelik açık uçlu sorular, tanılayıcı dallanmış ağaç soruları, çıkış kartı kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Hz. Peygamber’in Medineli ashabına verdiği değeri anlatan bir kitapçık hazırlanabilir.
Öğrencilere ensardan Ebu Eyyüb Ensari (ra), Ebu Talha (ra), Ebüdderda (ra) ve Ümmü Süleym’in (ra) hayatları konusunda araştırma görevleri verilebilir.

Destekleme

Öğrencilerin Medineli ashabın Hz. Peygamber’e sevgisi hakkında bildiklerini sözlü olarak ifade edebilmeleri beklenebilir.
Öğrencilere Hz. Peygamber ile ensar arasındaki ilişkileri anlatan bir metin verilerek bu metindeki sevgi ve bağlılık ifade eden sözcüklerin belirginleştirilmesi veya altının çizilmesi istenebilir.