1. ÜNİTE: HİCRETTEN ÖNCE PEYGAMBERİMİZ
PH.7.1.1. Gizli ve açık davet arasındaki benzerlik ile farklılıkları karşılaştırabilme
a) Gizli ve açık davet arasındaki duruma ilişkin özellikleri açıklar.
b) Gizli ve açık davet arasında açıklanan özelliklere ilişkin benzerlikleri listeler.
c) Gizli ve açık davet arasında açıklanan özelliklere ilişkin farklılıkları listeler.
PH.7.1.2. İsra ve miraç olaylarını yorumlayabilme
a) İsra ve miraç olaylarını açıklar.
b) İsra ve miraç olaylarının mucizevi oluşunu bağlamından kopmadan dönüştürür.
c) İsra ve miraç olaylarını doğru bir şekilde ifade eder.
PH.7.1.3. Hicret’in sebeplerini özetleyebilme
a) Hicret’in sebepleriyle ilgili çözümleme yapar.
b) Hicret’in sebepleriyle ilgili sınıflandırma yapar.
c) Hicret’in sebepleriyle ilgili yorumlama yapar.
İslam’a Davet
Taif Yolculuğu
İsra ve Miraç
Yeni Yurt Arayışı
Hicret Yolculuğu
Öğrenme çıktıları; anlam çözümleme tablosu, tanılayıcı dallanmış ağaç, dereceleme ölçeği, dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, çalışma yaprağı, açık uçlu sorular kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak isra ve miraç olayları hakkında yapılacak konferans için konuşma metni yazmaları istenebilir. Hazırlanan performans görevi; bilgi toplama, içerik, dil ve anlatım ölçütlerinin bulunduğu dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Peygamberimize vahyin geldiğini ve onun risaletle görevlendirildiğini bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilere Peygamberimizin vahiyden önceki dönemde toplumda örnek gösterilen özelliklerine dair neler bildikleri sorularak düşüncelerini paylaşmaları sağlanır. Kum saati tekniğiyle öğrencilerin Hicret ile ilgili sahip olduğu ön bilgileri kontrol edilebilir.
Öğrencilerin Hz. Peygamber’in gizli ve açık davet sürecinde karşılaştığı zorluklara rağmen mücadele etmesi ile kendi hayatlarında amaçladıkları hedefler doğrultusunda gösterdikleri gayret arasında bağ kurulur.
PH.7.1.1
Gizli ve açık davet arasındaki duruma ilişkin özellikleri açıklamaya yönelik olarak gizli davetin tebliğin başlangıcı olan ilk üç yıllık süreci kapsadığına, açık davetin ise gizli davetin devamı olduğuna ilişkin bilgi verilir. Gizli ve açık davetin benzer ve farklı özellikleri tespit edilir. Bunun için karşılaştırma tabloları kullanılır. Müşriklerin Müslümanlara karşı uyguladığı boykota, Hz. Peygamber’in Taif yolculuğuna ve Hüzün Yılı’na değinilir. Olayların geçtiği zaman ve mekân örüntüleri, gizli ve açık davetin benzerlik ile farklılıkları konusunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi disiplininden yararlanılır. Ölçme ve değerlendirme sürecinde anlam çözümleme tablosu, tanılayıcı dallanmış ağaç ve açık uçlu sorular kullanılabilir.
PH.7.1.2
İsra ve miraç olayı ayet ve hadislerle incelenir. İsra ve miracın Hz. Peygamber’e verilen birer mucize olduğu ve bu olayların Mekke’deki müşriklerin eziyetlerine karşılık Allah Resulü’ne manevi bir destek olduğuna değinilir. Bu konuda öğrencilerin mucize kavramı ile bağ kurmaları sağlanır. Bunun için bir etkinlik planlanır. Bu olaylar anlamı değiştirilmeyecek şekilde yeniden yorumlanır. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.
PH.7.1.3
Hicret’in sebeplerinden Mekke’deki müşriklerin inananlara eziyet etmesine, Müslümanların can ve mal güvenliklerinin tehlikede olması ve inançlarını özgürce yaşayabilmek için uygun bir ortama ihtiyaç duymalarına, İslam’ın Mekke dışındaki insanlara ulaştırılmasının amaçlanmasına dair çözümlemede bulunulur. Ulaşılan bilgiler bireysel ve toplumsal açıdan sınıflandırılır. Hicret’i gerekli kılan sebepler bireysel ve toplumsal açıdan yorumlanır. İlk vahiy sonrasında Hz. Peygamber’in tebliğ görevi hakkında bilgi verilir. İlgili konu kapsamında Hicret’ten önce gerçekleşen Akabe Biatı bağlamında biat, hicret yolculuğu konusunda da muhacir kavramına yer verilir. Öğrencilerin günlük yaşantılarında görev bilincine sahip olmalarının önemi üzerinde durulur (D16.3). Ensar ile muhacir arasındaki kardeşlik ilişkisi örnek gösterilerek öğrencilerin insanlarla dayanışma içerisinde olmaları ve fedakârlık göstermelerine değinilir (D20.2). Memleket sevgisini işleyen gurbet şiirleriyle ilgili bir antoloji çalışması yapılarak öğrencilerin muhacirlerin Mekke’ye duydukları özlem duygusunu içselleştirmeleri sağlanır (E2.1). Öğrencilerin Mekke’den Medine’ye yapılan yolculuk sürecinde muhacirlerin karşılaştıkları yeni durumları anlamaları sağlanır (SDB3.1). Öğrencilerin Peygamberimizin hicret yıllarıyla ilgili bilgileri kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir (OB1). Öğrencilere Peygamberimizin risalet yıllarındaki ahlaki özellikleri konulu bir araştırma görevi verilebilir. Bu çalışma dereceleme ölçeğiyle değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Peygamberimizin çocukluk, gençlik ve Hicret’ten sonraki yıllarının özünü anlamaları, anladıklarını mantıksal çerçevede ana hatlarıyla kısaltarak yorumlamaları ve kendi cümleleriyle aktarmalarına imkân verilir. Peygamberimizin çocukluğunda, gençliğinde ve Medine’ye hicretinden sonraki yıllarında dikkat çeken olaylar ele alınır. Öğrencilerin Mekke’nin Fethi, Veda Haccı ve Hutbesi ile Hz. Peygamber’in vefatı arasında ilişki kurmaları ve buradan elde ettikleri sonuçları paylaşmaları istenir.
Öğrencilerden akrostiş tekniği kullanarak ilk Müslümanların özelliklerinden bazılarının listelendiği bir şiir yazmaları beklenebilir.
Öğrencilerden ilk Müslümanların isimlerini sıralayabilmeleri beklenebilir.
Öğrencilerden ilk Müslümanların özelliklerine dair öğrenilmesi hedeflenen bazı örnek davranışları listeleyebilmeleri ve örnek davranışlardan herhangi biri hakkında konuşabilmeleri beklenebilir.