1. ÜNİTE: GENÇLİK YILLARINDA PEYGAMBERİMİZ

Bu ünitede Hz. Peygamberin gençlik yıllarındaki ahlaki özelliklerinin yorumlanabilmesi, Peygamberimizin Hira’da tefekkürle geçirdiği günlerin çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
20
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama.
Eğilimler
E1.3. Azim ve Kararlılık, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB2.1. İletişim
Değerler
D1. Adalet, D5. Duyarlılık, D6. Dürüstlük
Okuryazarlık Becerileri
OB1.1. Bilgi Okuryazarlığı, OB5. Kültür Okuryazarlığı
Disiplinler Arası İlişkiler
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
SBAB10. Harita
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

PH.6.1.1. Peygamberimizin gençlik yıllarındaki ahlaki özelliklerini yorumlayabilme
a) Peygamberimizin gençlik yıllarındaki ahlaki özelliklerini inceler.
b) Peygamberimizin gençlik yıllarındaki ahlaki özelliklerini bağlamından kopmadan dönüştürür.
c) Peygamberimizin gençlik yıllarındaki ahlaki özelliklerini nesnel ve doğru bir şekilde ifade eder.

PH.6.1.2. Pegamberimizin Hira’daki tefekkür sürecini çözümleyebilme
a) Pegamberimizin Hira’daki tefekkür sürecine ilişkin unsurları açıklar.
b) Pegamberimizin Hira’daki tefekkür sürecine dair unsurlar arasındaki ilişkileri belirler.

İçerik Çerçevesi

Ahlaki Özellikleri
Vahyin Gelişi

Anahtar Kavramlar
emin, Hilfülfudul, risalet, tefekkür
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, açık uçlu sorular, kısa cevaplı sorular, boşluk doldurma soruları, çıkış kartı, kavram kartları ve kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak Hz. Peygamber’in gençlik yıllarına ait önemli olayları göstermek için bir tarih şeridi hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışma öz değerlendirme formu ve çözümleme, sınıflandırma, doğruluk, kronolojik sıralama, özgünlük ölçütlerinin bulunduğu dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Peygamberimizin çocukluk yılları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin Hz. Peygamber’in gençlik yıllarına dair düşüncelerini paylaşmaları için rulman tekniği kullanılabilir.

Köprü Kurma

Peygamberimizin Kâbe hakemliğinde üstlendiği rol, toplumsal hayatta bireye düşen ahlaki ve sosyal sorumluluklarla ilişkilendirilerek günlük hayatla bağ kurulur.
Öğrenciler, Peygamberimizin gençlik yıllarında sahip olduğu ahlaki özellikler ile kendilerinde bulunan ahlaki özellikler arasında köprü kurar.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

PH.6.1.1
Peygamberimizin gençlik yıllarında sahip olduğu ahlaki özellikleri örneklerle ele alınır. Peygamberimizin Cahiliye Dönemi’nin yaygın kötü alışkanlık ve tutumlarından kendisini koruduğuna ve güvenilirliğinden dolayı “emin” olarak tanındığına (D6.1-2) işaret edilir. Hilfülfudul kavramı açıklanarak Peygamberimizin Hilfülfudul’a katılması hakkında bilgi verilir. Bu kapsamda toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk üstlenerek haksızlıkları ortadan kaldırma çabasına değinilir (D1.1-2, D5.2). Öğrencilerin ayrım yapmadan haklıyı savunmaları; ailede, okulda, toplumda hak ve özgürlükleriyle ilgili sorunlara çözüm aramaları, haksızlıkların düzeltilmesi konusunda kararlı davranmaları (E1.3) teşvik edilir. Peygamberimizin Hz. Hatice ile evliliği ele alınır. Hz. Peygamber’in Kâbe hakemliği hakkında bilgi verilerek onun tüm kabilelerin hassasiyetlerini gözeterek (OB5) sorumluluğunu adil bir şekilde yerine getirdiği vurgulanır (D1.1). Öğrencilerden Hz. Peygamberin ahlaki özelliklerinin Kabe hakemliğine etkisini yorumlamaları istenir. Öğrenciler sorumluluk bilinciyle (E2.2) bir sosyal sorumluluk projesi planı hazırlayarak sınıfta sunmaya teşvik edilir. Hacerülesved taşının önemi açıklanırken din kültürü ve ahlak bilgisi disiplininden yararlanılır. Öğrencilerden Peygamberimizin ahlaki özelliklerinin onun sosyal hayatına ve evlilik sürecine etkisini kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir. Öğrencilerden Peygamberimizin Kâbe hakemliğindeki rolüne tanıklık etmiş bir sahabinin dilinden tarihî günlük yazmaları istenebilir. Görsellerle desteklenmiş sorular sorularak öğrencilerin görsel hafızalarını kullanmaları ve bilgileri daha iyi anlamaları sağlanabilir. Öğrencileri düşünmeye ve sorgulamaya sevk eden, bilgi ve becerilerini transfer etmelerini sağlayan açık uçlu sorular kullanılabilir.
Öğrencilerin Peygamberimizin ahlaki mirasının tüm insanlık üzerindeki etkileri ile ilgili dijital içerik hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışma kontrol listesiyle değerlendirilebilir. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Hazırlanan çalışma sınıfta sunulur. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.

PH.6.1.2
Mekke toplumunun İslam öncesindeki ahlaki durumuna değinilir. Peygamberimizin tefekkür etmek üzere Hira’ya gitmeye başlaması hakkında bilgi verilir. Toplumun ahlaki yapısı ile Hz. Peygamber’in tefekkür etmek için Hira’ya gitmeye başlaması arasındaki ilişki belirtilir. Bu kapsamda tefekkür kavramı açıklanır. Peygamberimizin Hira günleri sürecinde yaşadıklarına değinilir. Hz. Peygamber’e ilk vahyin gelişi ele alınır ve bu kapsamda risalet kavramı açıklanır. Hz. Peygamber’in ilk vahyi aldıktan sonra yaşadıklarına değinilir. Peygamberimizin Hira’da tefekkürle geçirdiği günlere yönelik bilgi ve becerileri ölçmek için bilgi kartları, kısa cevaplı sorular ve boşluk doldurma soruları kullanılabilir. 
Peygamberimizin çocukluk yılları, risalet görevinden Hicret’e ve Hicret’ten vefatına kadar olan yıllarındaki ilk vahiy, davet, ilk Müslümanlar, davete tepkiler, boykot yılları, Hüzün Yılı, Taif, Akabe Biatleri, Hicret, müşriklerle ilişkiler, Mekke’nin Fethi, Veda Haccı ve Hutbesi ile Hz. Peygamber’in vefatı konuları ayrıntıya girilmeksizin ele alınır.
Öğrencilerin Peygamberimizin gençlik yıllarını kronolojik bütünlük hâlinde özetleyebilmeleri ve Mekke, Medine yurduna ait bilgileri ilişkilendirebilmeleri için harita kullanılır. Ünitede verilen kavram ve isimlerden oluşan kavram kartları tekniği ile (E2.5) kazanılan bilgilerin iletişime dayalı ve etkileşimli bir şekilde (SDB2.1) paylaşılıp pekiştirilmesi sağlanabilir. Öğrencilerin ünitede özet olarak verilen risalet görevinden sonraki dönemle ilgili bir konu seçip araştırarak o konuda bilgi toplayıp kaydetmeleri, kaydettikleri bilgileri çözümleyerek sınıflandırmaları, bilginin parçalarını belirleyip aralarındaki ilişkilerden bir bütün oluşturmaları sağlanabilir (OB1).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere Peygamberimizin gençlik dönemindeki toplumun sosyal yapısı ve etkileşimlerini incelemelerini isteyen araştırma görevleri verilebilir.
Öğrencilerden Peygamberimizin Hilfülfudul’a katılmasında etkili olan kişilik özellikleri ile ilgili araştırma yapmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerin Peygamberimizin gençlik yıllarındaki önemli olayları kronolojik olarak ifade etmeleri beklenebilir.
Öğrencilerden Peygamberimizin gençliğinde sahip olduğu temel ahlaki özelliklerden bazılarını listelemeleri ve bu özelliklerden herhangi biri hakkında konuşmaları beklenebilir.
Öğrencilerin ilk vahyin hangi melekle nerede ve ne zaman indirildiğine dair sorulara cevap vermeleri beklenebilir.