1. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN HAYATINDA ÖNEMLİ BİR ŞEHİR: KUDÜS
PH.12.1.1. Kudüs’ün tarihî önemini sentezleyebilme
a) Kudüs’ün tarihî önemine dair bilgileri araştırır.
b) Kudüs’ün tarihî önemine dair bilgiler arasında ilişki kurar.
c) Kudüs’ün tarihî önemine dair bilgileri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.
PH.12.1.2. Mescid-i Aksa, Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi’yi karşılaştırabilme
a) Mescid-i Aksa, Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi’ye ilişkin özellikleri araştırır.
b) Mescid-i Aksa, Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi’ye dair öğrendiği özelliklere ilişkin benzerlikleri listeler.
c) Mescid-i Aksa, Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi’ye dair öğrendiği özelliklere ilişkin farklılıkları listeler.
PH.12.1.3. Kudüs’ün İslam tarihi açısından önemini sorgulayabilme
a) Kudüs’ün İslam tarihindeki önemiyle ilgili merak ettiği konuları tanımlar.
b) Kudüs’ün İslam tarihindeki önemi ile ilgili sorular sorar.
c) Kudüs’ün İslam tarihindeki önemi hakkında bilgi toplar.
ç) Kudüs’ün İslam tarihindeki önemi hakkında topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Kudüs’ün İslam tarihindeki önemi hakkında topladığı bilgiler üzerinde çıkarım yapar.
Peygamberler Şehri Kudüs
İslam’ın İlk Kıblesi Mescid-i Aksa
İslam Tarihinde Kudüs
Genellemeler:
Tarih boyunca pek çok peygamberin yaşadığı Kudüs, mukaddes bir şehirdir.
Öğrenme çıktıları; kıyaslama tablosu, açık uçlu sorular, anlam çözümleme tablosu, bilgi kartları ve kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere Kudüs’ün İslam tarihindeki yeriyle ilgili bir performans görevi verilebilir.
Öğrencilerin miraç yolculuğundaki duraklardan birinin Mescid-i Aksa olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.
Kudüs şehri ile ilgili kısa bir video izletilir ve öğrencilerin bu videodan edindikleri izlenimlerini -varsa önceki bilgileriyle harmanlayarak- paylaşmaları istenir.
Öğrencilerin Kudüs şehriyle ilgili bilinç düzeyi, soru cevap yöntemiyle belirlenir.
Öğrencilerden Kudüs’ün Müslümanlar için önemi hakkında bir gazete manşeti belirlemeleri istenir.
Öğrencilerden Kudüs konusunda özellikle hangi alanlarda bilgi eksikliği duyduklarını söylemeleri istenir.
Müslümanların ilk kıblesinin neresi olduğu sorularak öğrencilerin Mescid-i Aksa üzerinden Kudüs şehriyle bağ kurması sağlanır.
PH.12.1.1
Kudüs’ün tarihi Hz. İbrahim’den itibaren ele alınır. Kudüs’te yaşamış olan peygamberlere
ve onların tevhit mücadelelerine değinilir. Şehrin Yahudiler ve Hristiyanlar açısından önemi
ele alınarak bu dinlerin Kudüs’teki kutsal mekânlarına değinilir. Kudüs’ün tarih boyunca
farklı devletlerin hâkimiyetine girmesi ele alınır. Kudüs’ün kutsal bir şehir olması ile büyük
devletlerin orada hâkimiyet kurmaya çalışması arasındaki ilişki belirlenir. Öğrencilerden
konuyu bütüncül bir bakış açısıyla ele alıp Kudüs’ün önemi hakkında bir yargıda bulunmaları
(OB1) istenir. Bu konuda bir köşe yazısı yazmaları istenebilir. Öğrencilerin Kudüs’ün
Yahudiler, Hristiyanlar ve Müslümanlar için taşıdığı öneme dair sentez yapmalarına imkân
veren kıyaslama tabloları ve açık uçlu sorular kullanılabilir.
PH.12.1.2
Mescid-i Aksa’nın inşası ve günümüze kadar geçirdiği değişimler ele alınır. Yahudiler, Hristiyanlar ve Müslümanlar açısından önemi belirtilir. Mescid-i Aksa’nın Müslümanlar için
önemi kapsamında isra ve miraç hadiselerine ve Kudüs’ün Hz. Peygamber’in hayatındaki
yerine değinilir. İnşa edilmesinden Mekke’nin fethine kadar geçen süreçte Mescid-i Haram’ın
üstlendiği rol ele alınır. Müslümanların kıblesi olan Mescid-i Haram’ın, Mekke’nin
fethiyle birlikte tevhidin merkezi olduğu vurgulanır. İslam tarihi boyunca Müslüman devletlerin
Mescid-i Haram’a gösterdiği özen ele alınır. Mescid-i Nebevi’nin inşa edilme sürecine
değinilir ve o dönemdeki İslam toplumu için önemi ortaya konur. İslam tarihi boyunca
Müslüman devletlerin Mescid-i Nebevi ile ilgili çalışmalarına değinilir. Öğrencilerden Mescid-
i Aksa, Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi’nin benzer ve farklı özelliklerini listelemeleri
istenir. Bu konudaki bilgileri ölçmek için anlam çözümleme tablosu kullanılabilir.
PH.12.1.3
Kudüs’ün Hz. Ömer zamanında gerçekleşen fethi ele alınır. Fetihten sonra şehirde gerçekleştirilen faaliyetlere değinilir. Osmanlı Dönemi’ne kadar Kudüs’e hâkim olan Müslüman devletlere değinilir ve burada gerçekleştirdikleri imar faaliyetleri ele alınır. Kudüs’ü ele geçirmek için düzenlenen Haçlı seferlerine değinilir. Osmanlı Devleti’nin Kudüs’ü hâkimiyeti altına alması ve uzun süre barış içinde yönetmesi (D19.2) ele alınır. Bu kapsamda konular tarih ile ilişkilendirilir. Kudüs’ün Osmanlı hâkimiyetinden çıkmasından günümüze kadar geçen tarihî süreç özetlenir. Öğrencilerden kendi öğrenme durumlarını geliştirmeleri için (SDB1.2) Kudüs’ün İslam tarihindeki yerini ortaya koymaya yönelik sorular üretmeleri, konu hakkındaki bilgileri bir araya getirerek doğrulamaları ve edindikleri bilgiler üzerinden akıl yürüterek Kudüs’ün İslam tarihi açısından önemine dair çıkarımlarda bulunmaları (OB1) istenir. Süreç, bilgi kartları kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak Kudüs’ün İslam kültüründeki yansımalarına yönelik sanatsal ve kültürel eserleri incelemeleri ve bu eserlere ait özellikleri kaydetmeleri istenebilir (OB5, OB9). Yapılan çalışmalar kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden Kudüs’te yaşamış peygamberler, Kudüs’te yaşanmış olaylar ya da Kudüs’ün peygamberler için önemi konularında araştırma yapmaları ve elde ettikleri bilgileri sunum, poster veya video şeklinde sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden Kudüs’ün önemini ortaya koyan olaylar hakkında zaman çizelgesi, broşür veya grafik bilgi hazırlayıp kısa bilgiler vermeleri istenebilir.
Öğrencilerden Kudüs’ün bugünkü sorunlarını araştırarak konuyla ilgili bir makale yazmaları istenebilir.
Öğrencilerden örnek olay veya problem çözme yöntemlerini kullanarak Kudüs’le ilgili sorunları tasnif etmeleri ve bu sorunlara akıl yürütme yoluyla (E3.6) çözüm önerileri sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden Kudüs’le ilgili yarım bırakılmış bir hikâyeyi tamamlamaları istenebilir.
Öğrencilere Mescid-i Aksa sınırları içinde bulunan önemli yapıları gösteren bir görsel, video ya da grafik bilgi üzerinden yönlendirici sorular sorulabilir ve onlardan bu yapıların isimlerini söylemeleri istenebilir.
Öğrencilerin bilgi eksikliğini belirleyip tekrar çalışması yapmak için Kudüs’le ilgili kelime ilişkilendirme testi uygulanabilir.