2. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN HAYATINDA ÖNEMLİ BİR ŞAHSİYET: HZ. ALİ

Bu ünitede Hz. Ali’nin hayatı hakkında çözümleme yapılarak onun tebliğ sürecindeki rolünün yorumlanması, Peygamber Efendimiz’in ve Müslümanların hayatındaki yerinin ve öneminin ortaya konması amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB2.4. Çözümleme, KB2.14. Yorumlama
Eğilimler
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
Değerler
D16. Sorumluluk
Okuryazarlık Becerileri
OB5. Kültür Okuryazarlığı
Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
TAB4.3. Kural Uygulama
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

PH.11.2.1. Hz. Ali’nin hayatı ve şahsiyeti hakkında çözümleme yapabilme
a) Hz. Ali’nin hayatı ve şahsiyetine dair unsurları araştırır.
b) Hz. Ali’nin hayatı ve şahsiyetine dair unsurlar arasındaki ilişkileri belirler.

PH.11.2.2. Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolünü yorumlayabilme
a) Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolünü inceler.
b) Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolünü bağlamından kopmadan dönüştürür.
c) Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolünü nesnel ve doğru bir şekilde yeniden ifade eder.

İçerik Çerçevesi

Hz. Ali’nin Hayatı ve Şahsiyeti
Hz. Ali’nin Tebliğ Sürecine Katkıları

Genellemeler:
Hz. Ali’nin çocukluğundan itibaren üstlenmiş olduğu görev ve sorumluluklar, onu Hz. Peygamber’in hayatında önemli bir konuma yükseltmiştir.

Anahtar Kavramlar
-
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; tanılayıcı dallanmış ağaç, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu ve çalışma yaprağı kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere Hz. Ali’nin hayatı ve şahsiyetiyle ilgili bir performans görevi verilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Hz. Ali’nin Peygamber Efendimiz’in akrabası olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere Hz. Ali ile Hz. Peygamber arasındaki akrabalık bağı hakkında neler bildikleri sorulur.
Öğrencilere “Allah’ın aslanı” lakabının kendilerine neleri çağrıştırdığı sorulur.
Öğrencilerden Hz. Ali’nin hayatı ve kişilik özellikleriyle ilgili merak ettikleri hususları listelemeleri istenir.
Hz. Ali’nin İslam’a davet sürecine yapmış olduğu katkılara yönelik bir anekdot paylaşılır.
Öğrencilerden buna dayanarak Hz. Ali’nin kişilik özellikleri hakkında tahminde bulunmaları istenir.

Köprü Kurma

Öğrencilere Hz. Ali’nin Müslüman olma süreci ve İslam davetine katkıları bağlamında kişilik
özellikleriyle ilgili sorular sorulur. Hz. Ali’nin kişiliği ile onun günümüzde gençler için bir rol
modeli olarak görülmesini sağlayacak motivasyon (SDB1.2) arasında bağ kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

PH.11.2.1
Hz. Ali’nin çocukluk yıllarında Hz. Peygamber’in hanesine katılması, Müslüman olması, Hz. Fatıma ile evlenmesi, çocukları, Hz. Peygamber’in vefatında teçhiz ve tekfin işlerinde yer alması ve halife olması konuları işlenir. Hz. Ali’nin Peygamber Efendimiz’in hanesine katılması ile İslam’ı kabul etmesi, Ehlibeyt’ten olması ile Hz. Peygamber’in teçhiz ve tekfin işlerini üstlenmesi arasındaki ilişkiler belirlenir. Hz. Ali’nin çocukları konusu işlenirken Hz. Peygamber’in torunlarıyla ilişkilerine dair örnekler verilir. Bu bağlamda Peygamber Efendimiz’in çocuklarla iletişimi konusu ele alınır. Hz. Ali’nin kişilik özelliklerinden bahsedilirken ilmî şahsiyeti, cesareti ve kahramanlığı, hayatından seçilen örneklerle ilişkilendirilerek verilir. Öğrencilerin bilgi ve becerileri tanılayıcı dallanmış ağaç kullanılarak ölçülebilir.

PH.11.2.2
Hz. Ali’nin çocukluk döneminde tanık olduğu gizli ve açıktan davet yılları işlenir. Hz. Peygamber’in hicret yolculuğu ele alınır ve Hz. Ali’nin bu süreçte üstlendiği sorumluluklara değinilir. Hz. Ali’nin, bu sorumlulukları eksiksiz bir şekilde yerine getirirken (D16.3) özverili davrandığı belirtilir. Hicret’ten sonra Hz. Ali’nin katıldığı ve sancaktarlık görevi üstlendiği seriyye ve gazveler hakkında bilgi verilir. Bu kapsamda Bedir, Uhud ve Hendek Savaşları işlenir. Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolü, sağladığı katkılar göz önüne alınarak değerlendirilir. Öğrencilerden, Hz. Ali’nin askerî mücadelelerdeki rolünü kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir. Öğrencilerin, Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolüyle ilgili edindikleri bilgi ve becerileri ölçmek için boşluk doldurma ve eşleştirme sorularından oluşan bir çalışma yaprağı kullanılabilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak Hz. Ali’nin tebliğ sürecindeki rolünü anlatan bir blog yazısı yazmaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; içinde bilgi toplama, yorumlama, içerik, özgünlük, dil ve anlatım ölçütleri bulunan bütüncül dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden Hz. Ali’nin hayatıyla ilgili temel kaynaklardan yararlanarak bir zaman çizelgesi
hazırlayıp sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden birikim ve yeteneklerine güvenerek (E1.5) Hz. Ali’nin İslam davetine katkıları hakkında açık uçlu, analitik ve yorum gerektiren sorular oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin, hazırladıkları soruları arkadaşlarıyla paylaşmaları ve sorular üzerinde tartışmaları sağlanabilir.
Öğrencilerden Ehlibeyt’i konu alan bir sunu veya grafik bilgi hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerden Türk kültürünün önemli bir unsuru olan (OB5) Hz. Ali cenknameleri hakkında bilgi toplamaları, metinlerin içeriği ile ilgili bilgileri kaydedip özetleyerek paylaşmaları ve Hz. Ali’nin kahramanlığının toplumsal etkilerini müzakere etmeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden, Hz. Ali’nin hayatını anlatan bir metin okumaları ve metinde geçen önemli olayları kronolojik olarak sıralamaları istenebilir.
Öğrencilere Hz. Ali’nin Hz. Peygamber’le kurduğu iletişimi, ona olan sevgi ve bağlılığını içeren bir metin okunabilir.