2. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN HAYATINDA ÖNEMLİ BİR ŞAHSİYET: HZ. EBU BEKİR

Bu ünitede Hz. Ebu Bekir’in şahsiyeti ve ailesine dair bilgi sahibi olunması, Hicret’teki yol arkadaşlığı yorumlanıp tebliğ sürecinde üstlendiği rol özetlenerek Peygamber Efendimiz’le olan dostluğunun vurgulanması ve Müslümanların hayatına yapmış olduğu katkıların tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB2.3. Özetleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.14. Yorumlama
Eğilimler
E1.2. Bağımsızlık
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB3.2. Esneklik
Değerler
D4. Dostluk
Okuryazarlık Becerileri
OB2. Dijital Okuryazarlık
Disiplinler Arası İlişkiler
Türk Dili ve Edebiyatı
Beceriler Arası İlişkiler
TAB2.2. Anlam Oluşturma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

PH.10.2.1. Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerini yorumlayabilme
a) Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerini inceler.
b) Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerinin onun sosyal hayatına etkisini bağlamından kopmadan dönüştürür.
c) Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerinin onun sosyal hayatına etkisini nesnel ve doğru bir şekilde yeniden ifade eder.

PH.10.2.2. Hz. Ebu Bekir’in çocukları ile ilgili bilgi toplayabilme
a) Hz. Ebu Bekir’in çocukları ile ilgili bilgilere ulaşmak için kullanacağı araçları araştırır.
b) Ulaştığı araçları kullanarak Hz. Ebu Bekir’in çocukları ile ilgili bilgileri bulur.
c) Hz. Ebu Bekir’in çocukları ile ilgili ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Hz. Ebu Bekir’in çocukları ile ilgili ulaştığı bilgileri kaydeder.

PH.10.2.3. Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecindeki rolünü özetleyebilme
a) Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecindeki rolü ile ilgili çözümleme yapar.
b) Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecindeki rolü ile ilgili sınıflandırma yapar.
c) Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecindeki rolünü yorumlar.

İçerik Çerçevesi

Hz. Ebu Bekir’in Hayatı ve Şahsiyeti
Hz. Ebu Bekir’in Tebliğ Sürecindeki Rolü
Hz. Ebu Bekir’in Hicrette Yol Arkadaşlığı

Genellemeler:
Hz. Ebu Bekir hem Hz. Peygamber hem de İslam toplumu için önemli bir şahsiyettir.

Anahtar Kavramlar
-
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; öz, akran ve grup değerlendirme formları, açık uçlu sorular ve eşleştirme soruları kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere Hz. Ebu Bekir’in hayatı ve şahsiyetiyle ilgili bir performans görevi verilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Hz. Ebu Bekir’in ilk Müslümanlardan biri olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Hz. Ebu Bekir’in İslam öncesindeki kişilik özelliklerinin ortaya konması için öğrencilere bir hadis, örnek olay ya da bulmaca verilir. Öğrencilerin bunlardan yararlanarak Hz. Ebu Bekir’in İslam öncesi kişilik özellikleri hakkında tahminde bulunmaları istenir. 
Hz. Ebu Bekir’in İslam’a davet sürecindeki çabalarını anlatan bir metin okunur. Bu metinle ilgili sorular sorularak öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecinde nasıl bir rol üstlendiğini bulmaları istenir.

Köprü Kurma

Dostluk hakkında bir gazete haberi, okuma parçası ya da hikâye verilir. Öğrencilerden metnin ana fikrini bulmaları istenerek konu Türk dili ve edebiyatı ile ilişkilendirilir. Hz. Ebu Bekir’in Hz. Peygamber’le yakın arkadaşlığı ile metnin ana fikri arasında bağ kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

PH.10.2.1
Hz. Ebu Bekir’in hayatı ana hatlarıyla ele alınır. Hz. Ebu Bekir’in kişisel özellikleri kapsamında cömertliği, tevazusu, hilmi, dürüstlüğü, edebi, ilmi, hafızası ve hitabeti vurgulanarak bunlarla ilgili örnekler verilir. Bu örnekler üzerinden Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerinin sosyal hayattaki ilişkilerine etkisi incelenir. Öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in şahsiyetini oluşturan özelliklerin onun sosyal hayatına etkisini kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir. Hz. Ebu Bekir’in kişiliği ile ilgili açık uçlu sorular kullanılabilir.

PH.10.2.2
Hz. Ebu Bekir’in ailesine ve çocuklarının isimlerine değinilir. Öğrenciler Hz. Ebu Bekir’in çocuklarından birini seçerek (E1.2) onun hakkında bilgi toplamakla görevlendirilir. Öğrencilerden araştırma için kullanacakları aracı seçerek konuları hakkında bilgi toplamaları, bu bilgileri doğrulamaları, kaydetmeleri ve sunmaları istenir. Yapılan sunumlar öz ve akran değerlendirme formları ile değerlendirilebilir.

PH.10.2.3
Hz. Ebu Bekir’in Müslüman olması ve İslam davetindeki çabaları kapsamında gizli ve açık davet dönemleri, ilk Müslümanlar, İslam davetine tepkiler, Habeşistan’a hicret, isra ve miraç, Akabe Biatleri konuları ele alınır. Konular işlenirken takrir yöntemi kullanılabilir. Hz. Ebu Bekir’in gizli davet dönemindeki faaliyetlerine yönelik açık uçlu sorular kullanılabilir. Öğrencilere anlık dönütler verilir.
Hz. Ebu Bekir’in hicret yolculuğu için yaptığı hazırlıklar, hicret yolculuğu esnasında alınan tedbirler ve karşılaşılabilecek sorunlar için üretilen alternatif çözümler (SDB3.2), Sevr Mağarası’nda yaşananlar ve Kuba’daki faaliyetler incelenir. Hz. Peygamber’in hicret yolculuğuna çıkmadan önce kendisinde bulunan emanetleri sahiplerine teslim etme gayretine değinilerek onun ahde vefa konusundaki örnekliği ele alınır. Hz. Ebu Bekir’in Hicret’teki yol arkadaşlığı, onun Hz. Peygamber’e gösterdiği sadakat (D4.1) çerçevesinde ele alınır. Öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in Hicret’teki yol arkadaşlığının aşamalarını gösteren bir zihin haritası hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Hz. Ebu Bekir’in katıldığı savaşlar, Hudeybiye Antlaşması’ndaki rolü, Tebük Seferi’ndeki cömertliği, hac emîri tayin edilmesi ve Hz. Peygamber’in hastalık günlerinde Müslümanlara
namaz kıldırması konuları ele alınır. Konular işlenirken kum saati tekniği kullanılabilir. Hz. Ebu Bekir’in İslam davetine katkılarının dönemsel olarak sınıflandırılmasına yönelik eşleştirme soruları kullanılabilir. Hz. Ebu Bekir’in Hz. Peygamber’in vefatı sonrasındaki tutumuna değinilir. Öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in tebliğ sürecindeki rolünü yorumlamaları istenir. Bu kapsamda kısa bir metin yazmaları istenebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak rol oynama yöntemiyle Hz. Ebu Bekir’in hayatından bir bölümü canlandırmaları istenebilir. Yapılan çalışma; grup değerlendirme formu ve
içinde veri toplama, verileri düzenleme, sahneleme ve özgünlük ölçütlerinin bulunduğu analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in kişilik özelliklerinden en çok etkilendikleri yönü kendi hayatlarına nasıl uygulayabileceklerini anlatan bir metin yazmaları istenebilir.
Öğrencilerden iş birliği yaparak Hz. Ebu Bekir’in hayatını ve İslam davetine yaptığı katkıları ele alan bir sunum, grafik bilgi veya video hazırlamaları ve bunu dijital ortamda (OB2) sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden Hz. Ebu Bekir’in hayatından seçtikleri bir kesitten hareketle onun şahsiyetini  yansıtan bir poster tasarlamaları; posterde Hz. Ebu Bekir’in hangi özelliklerini vurguladıklarını, neden bu özellikleri seçtiklerini ve bu özelliklerin günümüzde nasıl hayata geçirilebileceğini yazmaları istenebilir.
Hz. Ebu Bekir’in hayatından bir bölümü canlandırırken sanatsal yeteneğe ve teknik beceriye sahip öğrencilerden dönemi yansıtan kostümler tasarlayıp üretmeleri beklenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden, Hz. Ebu Bekir’in hayatıyla ilgili bir kavram haritası hazırlamaları istenebilir.
Bu kavram haritasına Hz. Ebu Bekir’in yaşadığı önemli olayların ve bu olaylar hakkında kısa açıklamaların yazılması beklenebilir.