2. ÜNİTE: PEYGAMBERİMİZİN HAYATINDA ÖNEMLİ BİR ŞAHSİYET: HZ. HATİCE
PH.9.2.1. Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’le evlilik sürecini yapılandırabilme
a) Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’le evlilik sürecini inceleyerek nedensel ilişkiler ortaya koyar.
b) Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’le evlilik sürecine dair kendi öz bilgisi ile elde ettiği ilişkilere dayalı unsurlardan uyumlu bir bütün ortaya koyar.
PH.9.2.2. Hz. Hatice’nin, Hz. Peygamber’in hayatındaki yeri hakkında sentezleme yapabilme
a) Hz. Hatice’nin, Hz. Peygamber’in hayatındaki yerine dair bilgileri araştırır.
b) Hz. Hatice’nin, Hz. Peygamber’in hayatındaki yerine dair öğrendiği bilgiler arasında ilişki kurar.
c) Hz. Hatice’nin, Hz. Peygamber’in hayatındaki yerine dair öğrendiği bilgileri birleştirerek özgün bir bütün oluşturur.
Hz. Hatice’nin Hayatı ve Şahsiyeti
Hz. Hatice’nin Peygamberimizle Evlenmesi
Hz. Hatice’nin Risalet Sürecindeki Rolü
Genellemeler:
Hz. Peygamber’in Mekke’deki en büyük desteği Hz. Hatice olmuştur.
Öğrenme çıktıları; kontrol listesi, açık uçlu sorular, çıkış kartları, tanılayıcı dallanmış ağaç
ve çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere Hz. Hatice’nin hayatı ve şahsiyetiyle ilgili bir performans görevi verilebilir.
Öğrencilerin Hz. Hatice’nin Peygamber Efendimiz’in ilk eşi olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilere Hz. Hatice’nin hayatı hakkında en fazla merak ettikleri hususun ne olduğu sorulur.
Aile hayatı için rol modeli sayılabilecek kişilerin hangi özelliklere sahip olması gerektiği konusunda öğrencilerden görüş bildirmeleri istenir.
Öğrenciler küçük gruplara ayrılır. Her gruba Hz. Hatice’nin hayatından bir kesit anlatan metinler verilir. Grupların metinleri okuduktan sonra öz yeterlilikleri nispetinde (E1.4) Hz. Hatice’nin rol modeli niteliği taşıyan tutum ve davranışlarını günlük hayatlarında nasıl uygulayabileceklerini müzakere etmeleri ve geçmişle günümüz arasında bağ kurmaları sağlanır.
PH.9.2.1
Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’le evlenmeden önceki hayatına ve kişisel özelliklerine dair bilgiler verilir. Hz. Hatice’yi Hz. Peygamber’le evlenmeye sevk eden sebepler ortaya konur. Hz. Peygamber’in gençlik yıllarındaki faaliyetleri kapsamında bazı ahlaki özelliklerine değinilir. Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’le evlilik süreci ele alınır. Hz. Hatice’nin bu evlilikten dünyaya gelen çocuklarına değinilir. Açık uçlu sorular aracılığıyla öğrencilerin edindikleri bilgileri özetlemelerine, sentezlemelerine ve ulaştıkları sonucu kendi cümleleriyle aktarmalarına imkân verilir (OB1). Öğrencilerden bu konuda kendi izlenimlerine dayanarak bir çıkarım yapmaları istenir. Bu çıkarımlarla ilgili çıkış kartı hazırlamaları istenebilir. Hz. Peygamber’in aile hayatı ve bu konudaki öğütleri ele alınır. Hz. Peygamber’in kişisel temizlik konusunda hassasiyet gösterdiğine (D18.1), eşyalarını özenli kullanarak gerektiğinde onardığına (D17.3), ev işlerine yardımcı olduğuna ve ailesine karşı sorumluluklarını yerine getirdiğine (D2.4) değinilir. Öğrencilerden performans görevi olarak Hz. Hatice’nin biyografisini yazmaları istenebilir. Yapılan çalışma kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
PH.9.2.2
Hz. Hatice ile Hz. Peygamber’in aile hayatına değinilir. Hz. Peygamber’in Hira günleri ele alınarak Hz. Hatice’nin bu süreçteki tutumu işlenir. Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’e indirilen ilk vahyi öğrendiğinde bu yeni durum karşısında sükûnetini koruması, Hz. Peygamber’i farklı bir bakış açısıyla teselli etmesi (SDB3.1) ve davet sürecinde ona destek vermesi ele alınır. Mekkeli müşriklerin uyguladığı ambargo bütün yönleriyle ele alınıp Hz. Hatice’nin bu süreçteki rolü işlenir. Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’in hayatındaki yerini ortaya koşmaya yönelik tanılayıcı dallanmış ağaç kullanılabilir. Öğrencilere etkili ve anlık dönütler verilir.
Öğrencilerden Hz. Hatice’nin Hz. Peygamber’e yönelik tutumunu bütüncül bir şekilde ele alarak onun Hz. Peygamber’in hayatındaki yerini vurgulayan bir metin oluşturmaları istenir. Hz. Hatice’nin Peygamberimizin hayatındaki yeri konusu konuşma halkası tekniğiyle işlenebilir. Hüzün Yılı ifadesi tanımlanır ve Hz. Hatice’nin vefatının Hz. Peygamber üzerinde bıraktığı etki ele alınır. Öğrencilere Hüzün Yılı’nın duygusal etkilerini anlatan kısa bir hikâye yazma görevi verilebilir. Hz. Hatice’nin vefatından bir süre sonra gerçekleşen isra ve miraç hadiseleri ele alınır. Bu kapsamda Mescid-i Aksa’nın Müslümanlar açısından önemine ve günümüzdeki durumuna değinilir. Hz. Peygamber’in Hz. Hatice’yi her zaman övgüyle anması ve onun dostlarını gözetmesi bağlamında Hz. Peygamber’in vefakârlığına değinilir.
Öğrencilerin konuyla ilgili bilgilerini pekiştirmelerine imkân vermek için açık uçlu ve kısa cevaplı sorular ile boşluk doldurma sorularının yer aldığı bir çalışma yaprağı kullanılabilir.
Öğrencilerden Hz. Hatice’nin Peygamber Efendimiz’le evliliğinden doğan çocuklarının hayat hikâyelerini araştırmaları, ulaştıkları bilgileri içeren bir grafik bilgi, sunum ya da poster hazırlamaları ve hazırladıkları çalışmaları sınıf ortamında sunmaları istenebilir.
Öğrencilerin konuyu kavramasına uygun bir ortam hazırlamak amacıyla “Hz. Hatice’ye niçin Tahire lakabı verilmiştir?”, “Hz. Hatice Peygamber Efendimiz’e hangi konularda destek olmuştur?”, “Hz. Hatice ne zaman vefat etmiştir?” soruları sorulabilir ve verilen cevaplar tahtaya yazılabilir. Böylece öğrencilerin temel konuları kavramaları sağlanabilir.